AutoRai

Auto Union âSilberpfeilâ- raceauto uit 1939 op Het Loo

(8/26/2008)
Op zaterdag 30 en zondag 31 augustus a.s. vindt in Apeldoorn de achtste editie van het Concours dâElegance Paleis Het Loo plaats. Het evenement heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot de best bezochte activiteit voor klassieke auto's in Nederland. Audi-importeur Ponâs Automobielhandel zorgt dit jaar voor een bijzondere attractie: op de stand van het blad 'Autovisie' wordt een Auto Union Type D-racewagen getoond, zoals die in 1938 en 1939 tal van racesuccessen boekte. De Auto Union-raceauto's - vanwege hun kleur aangeduid als 'Silberpfeile' - verwierven in de tweede helft van de jaren dertig grote faam.

De Auto Union-raceauto's - vanwege hun kleur aangeduid als 'Silberpfeile' - verwierven in de tweede helft van de jaren dertig grote faam.

De 'Silberpfeile' spreken zeer tot de verbeelding van autosportliefhebbers over de hele wereld. Er resteren slechts enkele originele exemplaren, waarvan ook Audi er enkele in bezit heeft. Om toch zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met deze auto's in hun verschillende uitvoeringen, zijn in de afgelopen twintig jaar door de specialisten van Crosthwaite & Gardiner in Groot-Brittannië bijzonder nauwkeurige replica's vervaardigd. Ook de komend weekeinde tijdens het Concours d'Elegance op Paleis Het Loo getoonde auto is een exacte replica van de laatste versie Auto Union Type D, zoals die in 1939 tijdens tal van wedstrijden werd ingezet. Kenmerkend voor deze uitvoering is de dubbele Roots-compressor. Om deze te kunnen inbouwen, moest er een extra opening in de motorafdekking worden aangebracht.

Auto Union Type D
De Auto Union Type D werd onder leiding van hoofdingenieur Robert Eberan von Eberhorst ontwikkeld volgens het nieuwe Grand Prix-reglement, dat voor het seizoen 1938 van kracht werd. Het technische basisconcept van de auto met centraal geplaatste compressormotor en torsiestaafvering was identiek aan dat van het voorgangermodel, Type C, ontwikkeld door Ferdinand Porsche. In plaats van een 16-cilindermotor had het Type D een drieliter V12-motor. In 1938 won Auto Union met het Type D de Grote Prijs van Italië op Monza en de Grote Prijs van Groot-Brittannië op het circuit van Donington. Het jaar erna werden de Grote Prijs van Frankrijk en de Grote Prijs van Belgrado gewonnen. De coureurs die in 1938 en 1939 voor Auto Union in actie kwamen, waren Tazio Nuvolari, Hans Stuck, H.P. Müller, Georg Meier en Rudi Hasse.

De Auto Union Type D met dubbele compressor, zoals die in Apeldoorn wordt getoond, werd op 23 juni 1939 voor het eerst ingezet tijdens de Grote Prijs van België op het circuit van Spa-Francorchamps.