KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

3-9-2008

Nieuw routeakkoord Staande Mast-route getekend

Zeven overheden hebben nieuwe afspraken gemaakt over de bediening van de bruggen en sluizen op de Staande Mast-route tussen IJsselmeer en Delta. Doel van het routeakkoord is om de bedieningstijden zodanig op elkaar af te stemmen dat er geen onnodig oponthoud optreedt voor de doorgaande recreatie en beroepsvaart. Vertegenwoordigers van
Rijkswaterstaat district Zuid-Holland, Rijkswaterstaat district Noord-Holland, de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Dienst Binnenwater Beheer Amsterdam, de gemeente Alphen aan de Rijn en Prorail hebben hun handtekening onder het akkoord gezet, dat een looptijd heeft tot 2013. De ondertekening vond plaats tijdens de feestelijkheden ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Algera-stormvloedkering en -sluis, het oudste onderdeel van onze Deltawerken.

Frank Jibben van het Watersportverbond wees bij deze gelegenheid op het belang van goede brugbediening. Klachten over de bediening van bruggen en sluizen staan al jaren bovenaan in de klachtentop-10. Het is daarom belangrijk om goede afspraken te maken met alle beheerders van bruggen en sluizen om de openingstijden op elkaar af te stemmen. Dat geldt niet alleen voor de Staande Mast-route, de slagader van het recreatietoervaartnet, maar voor veel meer doorgaande vaarwegen.

Goede brugbediening is één, maar soms is het onvermijdelijk dat je als toervaarder moet wachten tot een eerstkomende opening. Dat is
acceptabel als je weet hoelang en waarom, en als er goede
wachtvoorzieningen zijn, aldus Jibben

Op langere termijn zullen beweegbare bruggen echter geen oplossing meer kunnen bieden, gezien de toenemende druk van weg-, trein- en scheepvaartverkeer. Tunnels zijn dan de enige en duurzaamste
oplossing. In een brief aan de Minister van Verkeer en Waterstaat heeft het Watersportverbond daar, mede namens Koninklijke Schuttevaer, HISWA Verenigingen ANWB, nogmaals op aangedrongen.

Routecoördinatie is een kwestie van passen en meten. Veelvuldig overleg tussen brugbeheerders en belangenorganisaties is nodig om de openingstijden op elkaar af te stemmen. Het Watersportverbond is dan ook erg boos geworden op Prorail, toen deze onlangs laconiek en zonder overleg met voorstellen kwam om het aantal openingen of de duur ervan een groot aantal spoorbruggen terug te dringen. In onze ogen is dat niet de manier waarop overheden en belangenorganisaties met elkaar moeten omgaan. Na de ondertekening van het routeakkoord zijn afspraken gemaakt voor een nader gesprek daarover.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank Jibben via onderstaand e-mailadres.

E-mailadres:frank.jibben@watersportverbond.nl