Oad reizen

Meer-merkenbeleid Oad Groep levert flinke groei op | Woensdag 3 September

Door zich uitdrukkelijker met meerdere merken in de vakantiemarkt te presenteren, stijgt de omzet van de Oad Groep, het op één na grootste reisconcern van ons land, dit jaar naar verwachting met 8,5% tot ruim
1,1 miljard euro.

Door zich uitdrukkelijker met meerdere merken in de vakantiemarkt te presenteren, stijgt de omzet van de Oad Groep, het op één na grootste reisconcern van ons land, dit jaar naar verwachting met 8,5% tot ruim
1,1 miljard euro. Dat maakte Oad-topman Louis Frankenhuis vandaag bekend tijdens de perspresentatie van de nieuwe winterprogramma's. Het aantal passagiers dat Oad vervoert, zal dit jaar met bijna 7% stijgen tot 852.000. De belangrijkste onderdelen van het bedrijf (touroperating, toeristische retail, zakenreizen en het touringcarbedrijf) laten allemaal groeicijfers zien.

Tevredenheid over boekingsontwikkelingen
Volgens Frankenhuis wordt de groei voor een belangrijk deel gerealiseerd door de investeringen in de merken waarmee de Oad Groep de afgelopen jaren werd uitgebreid en die langzamerhand tot wasdom komen. Frankenhuis doelde daarmee met name op de groei van Hotelplan (deze zomer 58% meer passagiers) en direct seller Bex Reizen, die deze zomer 60% meer passagiers boekt dan vorig jaar. Het `vlaggenschip' Oad Reizen groeide ruim 1% en presteerde daarmee ongeveer conform de totale reisbranche, die dit jaar ook weinig groei vertoont. Voor een deel weet Frankenhuis de resultaten van Oad Reizen aan de stormachtige ontwikkeling van Hotelplan: "In een markt die niet groeit, moet Hotelplan zijn groei ten koste van andere reismerken realiseren. Omdat onze merken Oad Reizen en Hotelplan beide via de reisagent verkocht worden, loop je daardoor altijd tegen een stukje kannibalisme aan. Maar over de totale ontwikkeling van de boekingen zijn wij tevreden."

Groei Bex belangrijk
De positieve ontwikkelingen binnen Bex Reizen noemde Frankenhuis zeer belangrijk voor de Oad Groep. "De Groep in zijn geheel heeft er baat bij dat de verhouding tussen directe en indirecte, via de reisagent geboekte reizen een betere afspiegeling van de totale marktverhoudingen vormt. Zover zijn we nog niet, want bijna de helft van alle reizen in Nederland wordt direct geboekt en binnen de Oad Groep ligt dat percentage op 15%. Maar we zijn wel hard op weg om een echt multichannel reisbedrijf te worden."

Globe Reisburo's zetten groeitrend door
Dat betekent overigens niet dat de Oad Groep zijn vertrouwen in de reisagent verliest. "Integendeel', aldus Frankenhuis, "onze eigen Globe Reisburogroep is zelfs het beste voorbeeld hoe succesvol reisbureaus vandaag de dag kunnen zijn." De omzet van de 220 toeristische en 8 in zakenreizen gespecialiseerde Globe Reisburo's steeg met ruim 8% naar 530 miljoen euro. Globe zette daarmee de positieve trend voort, die al een aantal jaren geleden is ingezet.

Grillig boekingsverloop
Commercieel directeur Julius ter Haar omschreef het huidige boekingsseizoen als grillig. "De meivakantie was, omdat de scholen hun deuren voor twee weken sloten, zeer succesvol. Door het EK Voetbal en de Olympische Spelen verliepen de boekingen aan het begin van de zomer soms moeizaam. Ook het matige zomerweer in de grote schoolvakanties kon daarin slechts tot op zekere hoogte verandering brengen. Het naseizoen is daarentegen wel weer erg in trek." De lage dollar gaf een enorme boost aan de boekingen naar Amerika en Canada. De politieke onrust in Afrika zorgde voor teruglopende boekingen. Ook China doet het dit jaar qua toerisme niet goed: volgens Ter Haar mijden toeristen landen waar grote events worden georganiseerd omdat ze grote drukte en hoge prijzen op die bestemmingen verwachten. Binnen het segment Vliegreizen signaleert Oad fors meer belangstelling voor Egypte. In de top 3 vliegbestemmingen (Griekenland, Turkije, Spanje) deden zich geen spectaculaire verschuivingen voor. Italië steeg in populariteit bij vakantiegangers die liever de auto pakten (+19%). De Scandinavische landen blijken dit jaar een beetje uit de gratie van de Nederlandse vakantieganger te zijn.

Oad wordt sponsor KNVB
Hoewel het EK Voetbal dus geen positieve weerslag had op het aantal vakantieboekingen, profiteerde Oad toch van de oranjekoorts. Als official supplier van de KNVB vervoerde Oad het team en zijn begeleiders, de officials, sponsoren, de vaderlandse sportpers en duizenden supporters naar de kwalificatiewedstrijden en het eindtoernooi in Zwitserland en Oostenrijk. "Een gigantische logistieke en organisatorische operatie, die vlekkeloos is verlopen", aldus Ter Haar. De langjarige relatie die Oad en de KNVB hebben, resulteert met ingang van het komende voetbalseizoen in een sponsorovereenkomst die doorloopt tot 2014, zo kondigde Ter Haar aan. "Oad was al als official supplier aan de KNVB verbonden, maar nu worden we volwaardig sponsor, met alle benefits van dien. We hebben daarnaast de intentie om de samenwerking te intensiveren en gaan nauw samenwerken om van het product voetbal een totaal belevingsproduct te maken."

Ook groei in 2009
Louis Frankenhuis sprak tijdens de persconferentie de verwachting uit dat de Oad Groep ook in 2009 zal groeien. "Ook al vallen door de vliegbelasting en hogere brandstofkosten de kosten voor vliegvakanties in 2009 waarschijnlijk hoger uit, Nederlanders blijven massaal op vakantie gaan." Frankenhuis baseert die uitspraak op een onderzoek van TNS/NIPO dat is uitgevoerd in opdracht van Oad Reizen. Bijna de helft van de ondervraagden gaf daarin aan dat de stijging van de prijzen van vliegvakanties niet of nauwelijks van invloed zal zijn op hun vakantiegedrag in 2009. Iets meer dan 50% dacht dat de prijsontwikkelingen wel van invloed zullen zijn, maar laat zich zijn vliegvakantie daardoor niet ontnemen. Door gebruik te maken van last-minutes, het hoogseizoen te ontlopen en te vertrekken vanuit het buitenland, denken vakantiegangers de hogere kosten te kunnen beperken. "Vakantie is een primaire levensbehoefte geworden, die men zich niet zomaar laat afnemen. De economische tegenwind zal de groei misschien wat doen afremmen, maar wij denken toch enkele procenten te kunnen groeien. En omdat we in 2009 voor alle onderdelen van de Oad Groep een nieuwe automatiseringsomgeving invoeren, zullen we veel efficiënter kunnen werken. We zien de toekomst dan ook zonnig in."

Wintervooruitzichten
Het komend winterseizoen speelt de Oad Groep al in op de ontwikkelingen in de toeristische wereld. Zo vliegen Oad en Hotelplan met het Duitse LTU vanaf de luchthaven van Düsseldorf naar acht verre bestemmingen. "Het voordeel voor de klant kan zo maar oplopen tot 125 euro per persoon", zo rekende commercieel directeur Julius ter Haar de verzamelde pers voor. Voor wie het wat dichter bij huis zoekt, tipte Ter Haar het steeds populairder wordende Egypte en Tenerife, waarheen Oad komende winter ook vanaf de regionale luchthavens van Rotterdam en Eindhoven zal vertrekken. Nieuw op alle Europese winterzonbestemmingen is de introductie van het zogenaamde éénoudervoordeel, waarmee de Oad Groep ook weer inspeelt op een maatschappelijke ontwikkeling. Ook het komende wintersportseizoen ziet de Oad Groep met vertrouwen tegemoet. "Wij hebben met Oad Reizen en Hotelplan twee zeer sterke wintersportmerken in huis. Oad zal zich relatief wat meer op Oostenrijk richten, terwijl Hotelplan als commercieel speerpunt Frankrijk heeft. Samen dekken we de hele wintersportmarkt af en daarnaast zullen we in het directe segment ook nog eens ski- en langlaufvakanties via Bex gaan verkopen", aldus Ter Haar.