AutoRai

Hyundai i20 voornaamste blikvanger in Parijs

(9/3/2008)
Hyundai pakt begin oktober tijdens de Mondial de lâAutomobile, de tweejaarlijkse autotentoonstelling van Parijs, uit met maar liefst zes nieuwe modellen. Een aantal productierijpe modellen wordt in Parijs voor het eerst tentoongesteld, terwijl Hyundai verder met twee innovatieve conceptmodellen de groene kant van het merk laat zien.

Dat zijn de Hyundai Santa Fe hybride en de Hyundai i20 Blue die slechts 99 g/km CO2-uitstoot. Ook worden de oogstrelende Hyundai Genesis Coupé showcar en de topklasse sedan Hyundai Genesis getoond.

Verreweg de meeste aandacht gaat uit in Parijs naar de compleet nieuwe, compacte Hyundai i20, die is voorbestemd om de bestverkopende Hyundai in Europa te worden. De Hyundai i20 verschijnt meteen ook als conceptauto Hyundai i20 blue, als jongste exponent van het geavanceerde concept voor milieuvriendelijke autoâs. De nieuwe Hyundai i20, die in Nederland levernaar zal zijn drie benzineversies 1.2i,
1.4i en 1.6.i én met een 1.6 CRDi-motor, wordt in december in Nederland geïntroduceerd.

Behalve de opvallende Hyundai i20 lanceert Hyundai de zevenzits SUV Hyundai ix55 en de Hyundai Santa Fe in een milieuvriendelijke hybrideversie met benzine- én elektromotor. De Hyundai ix55 wordt in april 2009 in Nederland verwacht. Het eerste Hyundai i-Blue-model is door Hyundai aan het einde van het eerste kwartaal van 2009 aangekondigd

Compleet nieuwe Hyundai i20
De compleet nieuwe en speciaal voor Europa ontwikkelde Hyundai i20 is een zeer in het oog springende aanvulling op de nieuwe i-generatie van Hyundai. De auto is ontwikkeld in het Europese ontwerpcentrum van Hyundai in Rüsselsheim, Duitsland. De stijlvolle vijfdeurs Hyundai i20, opvolger van de Hyundai Getz, staat op een langere wielbasis dan zijn voorganger. Daardoor wint de auto niet alleen interieurruimte, maar ook aan rijdynamiek en wegligging.

De typerende uiterlijke kenmerken van Hyundai zijn ook op de Hyundai i20 te vinden: aan de voorzijde de brutale, aan de bovenzijde verchroomde grille en de doordringende druppelvormige koplampen, en aan de achterzijde de opvallende verticale lichtunits. De puntgave afwerking â inclusief bumpers, dorpels en zijspiegels die qua kleur nauwkeurig zijn afgestemd op de kleur van de carrosserie â benadrukken de moderne vormgeving van de Hyundai i20. Het fraai afgewerkte en ruime interieur is rijk uitgerust.

Kun Hee Ahn, president van Hyundai Motor Europe, zegt: âDe Hyundai i20 is helemaal afgestemd op de Europese smaak. De auto staat op een compleet nieuw platform en vrijwel de hele afstemming van het onderstel heeft plaatsgevonden in Europa. De rijeigenschappen zijn dan ook sportief, met een stevige demping. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Hyundai i20 een groot succes wordt in deze competitieve klasse. Zeker ook omdat de auto een hoger uitrustingsniveau heeft dan de concurrentie, zuiniger omgaat met de brandstof en uitgesproken ruim is.â

Hyundai i20 blue
De Hyundai i10 Blue is gebaseerd op de Hyundai i20, maar is voorzien van een groot aantal i-blue-modificaties, waarmee de van huis uit al milieuvriendelijke Hyundai i20 nog veel schoner wordt. De verbeteringen zijn bereikt zonder in te leveren op de prestaties, de betrouwbaarheid of het rijgenot.

Enkele van de belangrijkste modificaties om de CO2-emissie en het verbruik terug te dringen, zijn de volledig vlakke bodem die de aerodynamica ten goede komt, 15 mm minder bodemvrijheid, aerodynamische verbeteringen voor en achter, banden met lage rolweerstand en speciale motorolie die de inwendige wrijving vermindert.

De Hyundai i20 blue is voorzien van een zeer efficiënte CRDI-dieselmotor die goed is voor 90 pk en een koppel van 220 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak in plaats van de standaard vijfbak.

De normale Hyundai i20 valt al op door zijn zeer lage CO2-uitstoot en geringe verbruik. De Hyundai i20 blue is nóg beter met zijn onwaarschijnlijke lage uitstoot van 99 g/km en zijn verbruik van 4 liter per 100 km.

Hyundai Santa Fe Petrol-Electric Hybrid
Nog een bewijs van de inspanningen die Hyundai zich getroost om de uitstoot van CO2 terug te dringen, is de Santa Fe Petrol-Electric Hybrid, een conceptauto die uiterlijk gelijk is aan de normale Santa Fe, maar onder de motorkap totaal anders is.

De ingenieurs van Hyundai hebben een eigen hybridesysteem ontwikkeld dat de sterke 2.4-liter Theta-benzinemotor koppelt aan een automatische zesversnellingsbak en een 30 kW leverende elektromotor die wordt gevoed door lithium-ion-accuâs. Het resultaat is een tot 148 g/km teruggebrachte gemiddelde uitstoot van CO2 en een brandstofverbruik van slechts 6,2 liter per 100 km.

Hyundai ix55
De zevenzits sports utility vehicle Hyundai ix55 maakt in oktober als productierijpe auto zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Hij is gebaseerd op de in Amerika succesvolle Veracruz, maar onderging de nodige wijzigingen om de auto geschikt te maken voor de Europese markt.

Zijn gedistingeerde uiterlijk wordt gecompleteerd door de nieuwe, geavanceerde 3.0-liter V6 CRDi-turbodieselmotor, die goed is voor 240 pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 10,4 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op niet meer dan 9,4 liter per 100 km en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 249 g/km.

De zevenzits Hyundai ix55 is een functionele en praktische auto. Als de derde zitrij niet nodig is, kan deze worden neergeklapt zodat een enorme kofferruimte van 598 liter (VDA-meting) ontstaat. Wordt ook de reguliere achterbank neergeklapt, dan ontstaat een bagageruimte van maar liefst 2.457 liter.

Andere primeurs van Hyundai in Parijs
De nieuwe sedan Hyundai Genesis wordt ook in Parijs tentoongesteld. De Hyundai Genesis is voorzien van Hyundaiâs prestatiegerichte platform met achterwielaandrijving. Hij is bedoeld om het op te nemen tegen de topklasse in Europa.

De zeer complete standaarduitrusting geeft de Hyundai Genesis daarbij een voorsprong. Hyundai zal in Parijs nauwkeurig de reacties van het Europese publiek onderzoeken, alvorens te beslissen of het dit model op de Europese markt uitbrengt.

Een ander hoogtepunt op de stand van Hyundai in Parijs is de Hyundai
2+2 Genesis Coupe Show Car. Dit is een unieke auto waarvan slechts één exemplaar is gebouwd. De vormgeving is zeer in het oog springend en de techniek uitermate geavanceerd.