Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Thuisbezorgen foto's goedkoper dan afhalen in winkel

Opmerkelijke uitkomst onderzoek Trendbox naar online aanbieders fotoafdrukken

Oldenzaal, 3 september 2008 - Onderzoeksbureau Trendbox heeft een onderzoek uitgevoerd naar online aanbieders van het afdrukken van foto's. 1 De opmerkelijkste conclusie die uit het onderzoek naar voren komt, is dat het thuis laten bezorgen van foto's goedkoper is dan afhalen in een winkelfiliaal.

Aanbieder

prijs


1
Webprint
¤ 3,05


2
Mediamarkt *
¤ 3,43

3
Aldi
¤ 3,53


4
Pixum
¤ 3,78


5
Blokker *
¤ 4,32


6
Dixons *
¤ 4,73


7
TNT post
¤ 5,40


8
Kodak
¤ 5,47

9
Colormailer
¤ 5,83


10
Albert Heijn *
¤ 6,02

Trendbox bestelde bij achtentwintig aanbieders tien foto's van 10x15-formaat, een 13x18- en een 20x30-vergroting en lieten deze vervolgens op kwaliteit (scherpte, kleur, papier), prijs en bezorgsnelheid beoordelen door een vakjury en een consumentenpanel. Onder de achtentwintig aanbieders waren er vier waarbij de foto's opgehaald dienden te worden in een winkelfiliaal. Zij doen het niet slecht. Alle vier staan in de top 10 qua laagste prijs. Deze lijst wordt echter aangevoerd door Webprint, een aanbieder die de foto's thuisbezorgt. Hier is het laten afdrukken van de foto's en twee vergrotingen goedkoper dan waar dan ook en dus ook goedkoper dan bij de aanbieders waar men als consument zelf de foto's moet afhalen. Maar hoe zit het met de kwaliteit, is dan de vraag. Webprint komt met een 7,6 als gemiddelde cijfer van de vakjury en het consumentenpanel eveneens als beste uit het onderzoek naar voren wat betreft de kwaliteit van de foto's. Webprint laat hiermee aanbieders als De Fotograaf (7,4), DigitaalFoto (7,3), Aldi (7,2) en Kodak (7,2) achter zich. Webprint blijkt - net als veel van zijn concurrenten - de foto's ook nog eens binnen twee dagen af te leveren, hetgeen een gedeelde eerste plaats oplevert wat betreft de bezorgtijden. Webprint scoort over de gehele linie, op elk afzonderlijk onderdeel beter dan of gelijk als de concurrentie en is hiermee afgetekend de beste keuze voor het afdrukken van foto's.
* = afhalen in winkel
'Als je volgens onafhankelijk onderzoek de beste kwaliteit blijkt te leveren tegen de laagste prijs, zegt dat alles', vertelt een trotse Ton Marsman, directeur van Webprint. Volgens Marsman is de scherpe prijs een strategische keuze: 'Door met de prijs beduidend lager te gaan zitten dan de concurrenten, vanaf 5 euro cent voor een 10x15 afdruk, kun je jezelf onderscheiden. De prijs is echter niet de belangrijkste reden waarom een consument terugkomt. Dat is nog steeds de kwaliteit van de foto's.' Marsman weet de overwegingen van de consument bij het selecteren van een fotoaanbieder treffend onder woorden te brengen: 'In de eerste plaats wil de consument foto's van de hoogst mogelijke kwaliteit. Maar als echte Nederlander wil je dit wel tegen de laagst mogelijke prijs, en nog snel geleverd ook.'

Over Webprint
Webprint drukt sinds 2004 voordelig digitale foto's af. Daarnaast kunnen consumenten via de website van Webprint met eigen digitale foto's en tekst zelf producten maken zoals fotoboeken, kalenders, geboortekaartjes en muurdecoraties. Alles gaat geheel online en gebruikers hoeven geen software te installeren. Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft de Consumentenbond het album Luxe A4 van Webprint uitgeroepen tot Beste Koop. Webprint mag dit keurmerk gedurende 2008 gebruiken omdat het de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. Voor meer informatie: www.webprint.nl

Samenvatting Trendbox onderzoeksresultaten

Prijs Kwaliteit

Aanbieder

prijs


1
Webprint
¤ 3,05


2
Mediamarkt *
¤ 3,43*


3
Aldi
¤ 3,53


4
Pixum
¤ 3,78


5
Blokker *
¤ 4,32*

...

...

...

24
Fotosonline
¤ 11,15

25
Digitaalfoto
¤ 11,53
>

26
Digitale FotoService
¤ 11,97
>

27
Boomsprint
¤ 13,35

28
De Fotograaf
¤ 13,64

Aanbieder

Eindcijfer


1

Webprint

7,6


2

De Fotograaf

7,4


3

DigitaalFoto

7,3


4

Aldi

7,2


5

Kodak

7,2

...

...

?

24

Boomsprint

5,6

25

Mediamarkt

5,6

26

Albert Heijn

5,5

27

Colorado Film

5,5

28

Hema

5,4


* = afhalen in winkel


1 Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van Lubbers & de Jong en Webprint