Time : 14:34:16
Date : 03 September 2008
Sender Name: Delhaize Group

BELGISCHE CONSUMENT LAAT DUURZAME KEUZES OVER AAN DE DISTRIBUTIE

Delhaize België schakelt duurzaam beleid een versnelling hoger met ambitieus energiebeleid

Delhaize België houdt steeds de vinger aan de pols van wat leeft bij de consument. In dit kader werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de houding van de consument ten opzichte van duurzaamheid en supermarkten. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat de consument duurzame inspanningen van supermarkten wel apprecieert, maar hij zelf zijn aankoopgedrag nauwelijks wijzigt op basis van duurzame criteria.

Delhaize België zet ondertussen onverminderd haar inspanningen op vlak van duurzaamheid verder. Er wordt geïnvesteerd in een ambitieus energiebesparingsprogramma dat het energieverbruik van de winkels met 35% zal doen dalen tegen 2020. Daarnaast wordt ook een nieuwe, milieuvriendelijke stapelplaats gebouwd met 8000 m² zonnepanelen op het dak en worden ook maatregelen genomen om de bedrijfsvloot energiezuiniger te maken.

De Belgische consument laat duurzame inspanningen over aan supermarkten

Delhaize België heeft een kwalitatief marktonderzoek gevoerd naar de houding van de consument ten opzichte van duurzaamheid en supermarkten. Hiervoor werden diepgaande gesprekken gevoerd met consumenten uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië, van verschillende leeftijden en met verschillende profielen. Tijdens het onderzoek kwamen volgende vragen aan bod: wat is de rol van supermarkten op vlak van duurzaamheid? Welke inspanningen zijn gekend en wat apprecieert men? En houdt een consument rekening met duurzaamheid in zijn aankoopgedrag?

De consument verwacht dat distributeurs zelf inspanningen leveren en hun verantwoordelijkheid opnemen op vlak van duurzaam ondernemen. Ze hebben in de ogen van de consument een voorbeeldrol te vervullen. Hij verwacht een productassortiment met daarin gezonde, ecologische en ethische producten. Een duurzame supermarkt streeft bovendien naar zo weinig mogelijk vervuiling of verspilling. Tot slot verwacht men ook een correct personeelsbeleid met investeringen in opleidingen.

Consumenten staan heel erg open voor informatie en sensibilisering rond duurzame initiatieven, maar laten de inspanningen over aan de supermarkten zelf. Ze verkiezen dat de distributie overschakelt op bijvoorbeeld herbruikbare tassen en zijn dan bereid zich hieraan aan te passen. Uit het onderzoek blijkt echter duidelijk dat slechts weinig consumenten bewust duurzame keuzes maken. Kwaliteit en prijs blijven de belangrijkste criteria in hun aankoopgedrag.

De consumenten verwachten bovendien dat een distributeur invloed uitoefent op zijn leveranciers en hun producten. Ze kunnen criteria opleggen rond gezondheid, milieuvriendelijkheid en oververpakking om op die manier voor te zorgen dat ook de rest van de voedingsketen bijdraagt tot een betere wereld.

Ambitieus energiebesparingsprogramma: -35% tegen 2020

Delhaize België kiest al jarenlang bewust voor een duurzaam beleid. Rationeel omspringen met energie maakt daar onlosmakelijk deel van uit. Sinds januari 2007 draait de hele onderneming in België op hernieuwbare, groene energie. Hierdoor is Delhaize België de grootste gebruiker van groene energie in België. Bovendien is de onderneming dankzij sensibilisering van de medewerkers en technologische vernieuwingen in de winkels er de laatste jaren stelselmatig in geslaagd haar energieverbruik te doen dalen.

Maar Delhaize wil nog beter doen. Aansluitend bij de objectieven van de Europese Commissie en het engagement van de ERRT (European Retail Round Table), stelt de onderneming zich een ambitieus doel: een vermindering van het energieverbruik met 35% tegen 2020 door op grote schaal voor vernieuwende, energiezuinige toepassingen in de winkels en stapelplaatsen te kiezen en door hernieuwbare energie op te wekken.

8000 m² zonnepanelen op nieuwe stapelplaats

In alle nieuwe winkels en winkels die gerenoveerd worden, installeert Delhaize waar mogelijk vernieuwende, energiezuinige systemen. Hierbij wordt gefocust op de verwarming, koeling en verlichting maar wordt ook steeds vaker zonne-energie gebruikt. Waar mogelijk worden winkels met zonnepanelen uitgerust om zo een maximale hoeveelheid energie uit zonlicht te gebruiken.

Bovendien worden eind oktober 8000 m² fotovoltaïsche panelen geïnstalleerd op het dak van een nieuwe, milieuvriendelijke stapelplaats. Jaarlijks zullen deze 329 MWh energie opwekken, goed voor het verbruik van 82 gezinnen. Een koelsysteem op basis van CO2 in plaats van glycol zal voor een besparing van 924 MWh per jaar zorgen. Daarnaast wordt de stapelplaats extra geïsoleerd en zal jaarlijks 12.000 m³ regenwater gerecupereerd worden in een waterbekken.

Groenere (vracht)wagens

De vloot van het Delhaize België kleurt eveneens steeds groener. De vrachtwagenchauffeurs van Delhaize hebben een opleiding 'eco-proactive driving' achter de rug om zo ecologischer en dus zuiniger te rijden en de CO2-uitstoot maximaal te beperken. Bovendien worden dankzij een nieuw leveringssysteem de opleggers optimaler gevuld waardoor jaarlijks 2 miljoen kilometer kunnen bespaard worden. Dankzij deze maatregel is Delhaize erin geslaagd elke dag 40 vrachtwagens minder te laten rijden op de Belgische wegen en de CO2-uitstoot met 21.000 ton te doen afnemen.

Over Delhaize België

Eind juni 2008 bestond het netwerk van Delhaize België uit 752 winkels, waarvan 713 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met zijn verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 een omzet van 4,4 miljard euro. In 2007 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2008 telde het netwerk van Delhaize Groep meer dan 2.602 winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.


* bron: AC Nielsen

Persinformatie

Christine Donjean
Director Internal & External Communication
Tel.: 02/412.84.51
cdonjean@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Manager
Tel.: 02/412.82.39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be