Partij van de Arbeid

Den Haag, 03 september 2008

Vragen van het lid tang (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de staatssecretaris van Financiën

over het afschaffen van de vliegtaks


1. Bent u op de hoogte van de uitspraken van de beleidsambtenaar van de Europese Commissie, David Batchelor, die stelt dat de vliegtaks afgeschaft kan worden bij de invoering van ETS? {1}


2. Gaat het hier daadwerkelijk om het officiële standpunt van de Europese Commissie? Zo nee, hoe is deze uitspraak dan te zien?


3. Is het daadwerkelijk zo dat twee of meer belastingen niet naast elkaar zouden kunnen bestaan? Hoe verhoudt dit zich tot andere belastingen die wel naast elkaar bestaan, zoals BTW en accijns, etc., etc.?


4. Ziet u ook andere redenen dan CO2 om een vliegtaks te heffen, bijvoorbeeld de lokale overlast als geluid, stank en luchtverontreiniging in brede zin?


5. Is door de CO2-beprijzing het verschil tussen luchtvaart en andere sectoren in BTW en accijns ineens niet meer relevant?


6. Hoe hoog zullen de kosten van ETS naar verwachting per ticket zijn? Is het juist dat de exacte hoogte pas tegen 2012 bekend zal zijn?


7. Is in de Europese CO2-beprijzing voldoende gewogen dat de uitstoot van NOx in de atmosfeer eveneens het broeikaseffect versterkt?


8. Bent u bereid de verantwoordelijk eurocommissaris aan te spreken op dit onderwerp?
-----------------------
{1} FD, "Brussel bepleit afschaffen vliegtaks in 2012", blz. 5, 2 september 2008


---- --