Gemeente Amsterdam



Uitbreiding rijkswegen verlicht druk op stedelijk wegennet

3 september 2008
-
Karlijn Dongen

Voor verschillende delen van de rijkswegen in en om Amsterdam bestaan plannen om de capaciteit uit te breiden. Dit leidt tot een betere doorstroming. Berekeningen laten zien dat het effect hiervan op de luchtkwaliteit langs de Amsterdamse wegen over het algemeen niet groot is. De maatregelen voor de verbetering van de luchtkwaliteit blijven dan ook nodig.

Aan de hand van een verkeersmodel is berekend welk effect uitbreiding van het rijkswegennet globaal heeft op de automobiliteit in de stad en op de luchtkwaliteit in 2015. Er zijn vier varianten van mogelijke infrastructurele maatregelen onderzocht. De status van deze infrastructurele maatregelen verschillen: sommige zijn nog in de verkenningsfase, andere zijn al definitief.

Geplande uitbreiding rijkswegen verlicht druk op stedelijke wegen De geplande uitbreiding van het rijkswegennet leidt volgens het onderzoek van de gemeente Amsterdam tot extra mobiliteit in de avondspits (van 16.00-18.00 uur). Een deel van de mensen die nu geen auto rijden of buiten de spits rijden gaan dan weer wel rijden. De toegenomen extra mobiliteit op de rijkswegen leidt volgens het onderzoek echter tot minder verkeer op het stedelijke wegennet. Door de verbeterde doorstroming op rijkswegen kiezen automobilisten er namelijk sneller voor om stedelijke wegen te verlaten of er geen gebruik van te maken. Het effect op de luchtkwaliteit van de geplande uitbreiding van rijkswegen is over het algemeen verwaarloosbaar voor stedelijke wegen, maar per saldo licht positief. Vooral op de drukste stedelijke wegen wordt een lichte verbetering verwacht.

Maatregelen uitvoeren blijft nodig
Maatregelen voor de verbetering van de luchtkwaliteit blijven nodig. De landelijke (bron)maatregelen, maatregelen uit het Actieplan Luchtkwaliteit en aanvullende inspanningen zijn er op gericht om in 2015 geen luchtkwaliteitsknelpunten op het stedelijke wegennet meer te hebben. Het uitvoeren van maatregelen, zoals betaald rijden en de invoering van een milieuzone voor vrachtverkeer, bestel- en personenauto's, is hierbij essentieel. Om te zorgen dat Amsterdam in 2010 aan de Europese normen voor fijn stof voldoet, neemt Amsterdam nu al diverse structurele maatregelen: van schonere stadsbussen tot de invoering van de milieuzone voor vrachtauto's in oktober dit jaar.

Terugdringen lucht- en geluideffect langs rijkswegen blijft zorgpunt Naast de bovengenoemde inspanningen om de luchtkwaliteit op het stedelijke wegennet te verbeteren, is het zeker ook de inzet van Amsterdam om in de contacten met Rijkswaterstaat resultaat te boeken om de lucht- en geluideffecten langs rijkswegen terug te dringen. En er zo voor te zorgen dat omwonenden, ondanks de uitbreiding, minder overlast ervaren dan in de huidige situatie. Een goed voorbeeld daarvan is de afspraak dat bij uitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg een groot deel wordt verlaagd en als tunnel wordt uitgevoerd.

Pb-154