AutoRai

Focus RS: de ultieme performance car van Ford

(9/5/2008)
De legendarische, sportieve Ford RS is terug en is nu sneller dan ooit. Dit is het snelste productiemodel dat Ford Europa ooit heeft gebouwd. Ford bevestigt voor de Focus RS een beoogde acceleratiesnelheid van 0-100 km/u binnen 6.0 seconden en een topsnelheid die minstens 260 km/u zal bedragen.

Voor de ingenieurs van Team RS onder leiding van Jost Capito, Vehicle Line Director for Performance Vehicles bij Ford Europa, is dit slechts een deel van het verhaal. Capito: âWij geloven dat de nieuwe Focus RS de opvattingen over voorwielaangedreven auto's met een hoog prestatieniveau zal veranderen door de manier waarop hij vermogen vertaalt in precisie, rijeigenschappen, grip en prestatievermogen. Het is het snelste en meest indrukwekkende productiemodel dat Ford ooit heeft geproduceerd en toch is deze auto ook zeer geschikt voor alledaags gebruik."

Voordat de bijzondere nieuwe Focus RS in zijn definitieve gedaante begin 2009 op de markt komt, zal hij, na zijn debuut in Londen in juli, vertoond worden op de autosalon van Parijs van 2008.

Het licht op groen
Kopers van de Focus RS kunnen bij de marktintroductie uit drie carrosseriekleuren kiezen. De spectaculaire metallic groene kleur van de conceptversie die in London is geïntroduceerd wordt ook leverbaar op het productiemodel. Deze kleur is een moderne vertaling van het groen dat door Ford werd gebruikt in Le Mans in de jaren '70 en is een weerspiegeling van de uitmonstering van de huidige Focus WRC auto's. Om de voor de hand liggende overeenkomsten tussen de nieuwe Focus RS en de Focus RS WRC en, ook belangrijk, het universele partnerschap en de samenwerking met BP te benadrukken, zal deze nieuwe kleur âUltimate Greenâ gaan heten.

De Focus RS zal ook verkrijgbaar zijn in 'Performance Blue' en Frozen White'' waarbij gekozen kan worden voor een op de carrosseriekleur afgestemd blauw of groen interieur. Bij alle drie de carrosseriekleuren kan ook gekozen worden voor een volledig zwartlederen interieur.

Voor liefhebbers van sportieve auto's zal deze nieuwe Focus RS een welkome aanvulling zijn. De nieuwe Focus RS is de tweede Focus die de benaming RS draagt en belooft een veelbelovend nieuw hoofdstuk te zijn in de 40-jarige geschiedenis van de Ford RS dat eind jaren zestig in Duitsland is begonnen en in 1970 in heel Europa aan populariteit won met de introductie van de Escort RS1600.

Originele RS-uitstraling en styling
Voordat de wielen ook nog maar één omwenteling hebben gemaakt, straalt de nieuwe Focus RS reeds de sportieve, âvervaarlijkeâ uitstraling uit van een ware Ford RS. De duidelijk zichtbare stylingdetails zorgen voor een indrukwekkend uiterlijk en beloven een spectaculaire rijervaring.

De Autosalon van Parijs geeft een voorproefje van de bedoelingen van het ontwerp voor een definitieve productieauto, maar omdat hij nog in ontwikkeling is, kunnen enkele laatste details nog veranderen voordat de werkelijke productie van start gaat.

De geheel nieuwe voorbumper van de Focus RS is uitgerust met een diepe voorspoiler met een grote onderste grille in een verlengde ovalen vorm.

Het stijlvolle ovaal, dat is afgewerkt in hoogglanzend zwart, is een weergave van het recente kinetic Design.

De verchroomde, katachtige xenon-koplampen hebben een zwarte behuizing met een uniek designkenmerk. De voorkant is afgewerkt met een hoogglanzende zwarte strip aan de bovenkant van de motorkap en met geïntegreerde mistlampen in diepe behuizingen.

De twee klassieke ventilatieopeningen op de motorkap vormen een verwijzing naar het vermogen van deze Focus en zorgen er tevens voor dat de motor op de temperatuur blijft.

De Focus RS is voorzien van extra grote wielkasten vanwege de grotere spoorbreedte Achter de voorste wielkasten zijn driehoekige ventilatieopeningen met RS-logo aangebracht. De buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers zijn afgewerkt in zwarte hoogglanslak.

In de extra grote achterbumper is een grote venturi tunnel verwerkt, die in zwarte hoogglanslak is afgewerkt. Aan beide zijden van de venturitunnel bevinden zich indrukwekkende, verchroomde uitlaten die de auto een zelfbewuste uitstraling geven.

De unieke, zwarte RS-achterspoiler doet sterk denken aan zowel de spoiler van de vroegere RS-modellen als die van de in de rallysport zo succesvolle Focus WRC waarop hij is geïnspireerd.

âHet is van essentieel belang dat een Focus RS op een Focus lijkt en op een RS - hij moet volgens de RS-traditie bijzonder, opvallend en open zijn in zijn ontwerp, maar hij moet ook tegemoetkomen aan de moderne wensen van de Focus-klanten. Bovendien moet hij zowel een duidelijke vooruitgang laten zien ten opzichte van de Focus ST als duidelijke overeenkomsten vertonen met dit model,â zegt Stefan Lamm, Chief Exterior Designer, Ford Europa.

Sportief interieur
In de auto wordt het thema voortgezet door middel van een uniek en sportief interieur dat is ontworpen om klanten aan te spreken en onvervalste sportieve prestaties te combineren met een gevoel van stijl en kwaliteit.

De cabine wordt overheerst door hoogwaardige, op maat gemaakte Recaro sportstoelen die speciaal zijn ontworpen en bekleed voor hoogwaardige steun zelfs wanneer er vol vuur gereden wordt. De stoelen zijn afgestemd op de kleuren van het exterieur met zwartleren accenten en âRSâ- en âRecaroâ-logo's gestikt in de rugleuningen.

Ook op andere plekken geven de kleuren een nieuwe sensatie aan het interieur van de Focus. Voortbouwend op het sportieve thema van het interieur van de Focus ST, wordt er in deze auto nog meer gebruikgemaakt van accenten die zijn afgestemd op de carrosseriekleur, details van geruwd aluminium en een in het oog springende sportieve styling. Zelfs de achterbank is gemodelleerd met hogere polstering aan de zijkanten en een afwerking van microvezel zodat deze lijkt op de voorstoelen en er zo een vierzitsauto wordt gecreëerd.

Het interieur is afgewerkt met sportieve, doch stijlvolle materialen en RS logo's. De zwarte hemelbekleding benadrukt het sportieve cockpit gevoel. De RS versnellingspookknop, het RS driespaaks stuurwiel en de aluminium pedalen herinneren de bestuurder er telkens aan dat dit geen standaard Focus is. De sportieve cabine van de Focus RS wordt bekroond door een extra instrumentenpaneel met drie meters, waaronder een voor de turbodruk. Deze is op ooghoogte van de bestuurder op de middenconsole geplaatst.

Krachtig RS-hart
Het hart van de nieuwe Focus RS is een speciaal ontwikkelde versie van de vijfcilinder Duratec 2.5-liter turbomotor. Het hoge prestatieniveau van deze nieuwe motor wordt verzorgd door een vermogen van maar liefst 300 pk en een koppel van meer dan 440 Nm. Dit zorgt voor een uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht.

Zulke duidelijke verbeteringen zijn niet alleen maar het resultaat van een veranderd motorbeheersysteem en turbocompressor: beginnend met het Duratec 2.5-liter blok, hebben de technici van Ford RS unieke nokkenassen ontwikkeld, een verbeterde cilinderkop en -pakking, en een verbeterd inlaat- en spruitstuk voor de auto.

Bovendien zijn er gedetailleerde metingen gedaan zodat de RS-liefhebber van een geluid kan genieten dat precies past bij de indrukwekkende prestaties van de Focus RS. Een speciaal afgestelde 'sound symposer' leidt bepaalde geluiden van het inlaatsysteem naar het compartiment van de inzittenden terwijl het RS uitlaatsysteem een bijzonder sportief en imposant geluid voortbrengt.

Een tractie âRevoâ-lutie
Van het begin tot het einde van de ontwikkeling van de Focus RS, is Capito en zijn team scherp gefocust op het creëren van uitstekende prestaties en tractie.

Verschillende innovaties, ontwikkeld naar aanleiding van feedback van klanten op eerdere sportieve Ford-auto's, hebben ervoor gezorgd dat de technici van de nieuwe Focus RS een auto met voorwielaandrijving konden blijven maken met een limited-slip differentieel terwijl er toch veeleisende doelen zijn behaald op het gebied van tractie, handelbaarheid en de besturing.

Verder is de nieuwe Ford Focus RS uitgerust met een innovatieve voorwielophanging, âRevoKnuckleâ genaamd, speciaal ontworpen om instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen tot een minimum te beperken.

âTorque steerâ â de invloed van koppel op het sturen in auto's met voorwielaandrijving â kan zich voordoen bij krachtig versnellen, het nemen van bochten of het rijden op een ongelijk wegdek, als het koppel op de aangedreven wielen groter is dan de grip. Het wordt gekenmerkt door plotselinge reacties in de besturing.

In de Focus RS werkt de RevoKnuckle samen met een Quaife automatisch limited-slip differentieel voor koppelcorrectie. De ingenieurs van het Ford Team RS hebben nauw samengewerkt met het Ford's Advanced Research Centre in Aken om speciaal voor de sportieve Focus RS de RevoKnuckle-technologie te ontwikkelen. Deze staat de eenvoud van een traditionele McPherson veerpootopstelling toe, maar met geometrische instellingen die instabiel stuurgedrag en stuurproblemen vanwege het hoge koppel minimaliseren.

âDe Ford Focus is een uitstekende basis voor een sportieve auto â hij is wendbaar, heeft een hoge reactiesnelheid en is stabiel,â vertelt Capito. âWe hebben lang nagedacht over hoe we deze kenmerken het best konden verbeteren voor een sportief model. Ons werk heeft duidelijk uitgewezen dat onze aanpak in het combineren van een fijn afgestelde RevoKnuckle met de Quaife-differentieel een ideale oplossing is voor een sportieve auto met voorwielaandrijving, zoals de Focus RS.

âWe hebben ook nog nagedacht over vierwielaandrijving, maar door deze elementen samen te voegen en af te stellen en te combineren met de expertise die Ford heeft in toonaangevend rijgedrag, geloven we dat we het gewicht van vierwielaandrijving van de auto hebben kunnen wegwerken en nog steeds een topevenwicht tussen grip, handelbaarheid en hebben kunnen leveren.

âHet resultaat is een lichte auto die de juiste combinatie levert van grip en messcherpe controle, op een manier die niemand verwacht had van een voorwielaandrijving,â besluit Capito.

Dynamisch, wendbaar en met een groot reactievermogen Een echte Focus RS zou de reputatie die de Focus heeft op het gebied van snel, precies rijgedrag moeten handhaven en zelfs verbeteren en de aanzienlijke inspanningen van de technici hebben ervoor gezorgd dat de Focus RS daar ook in is geslaagd. De ontwikkelingen op het gebied van de rijkwaliteit van de Focus RS zijn onder andere een 40 mm groter spoorbreedte, sterkere en langere aandrijfassen, verbeterde veren en dempers en een dikkere en langere stabilisatorstang achter. Bovendien is het stuursysteem zo afgesteld dat deze een scherper stuurrespons biedt en bijzonder precieze feedback.

De remmen zijn ook verbeterd waardoor er effectiever gestopt kan worden op de weg of op het circuit. Grote remklauwen komen tevoorschijn achter de bijzondere 19" wielen met 235/35 Continental banden die zijn voorzien van laag profiel.

Voor de Focus RS is er ook een speciale versie van het Ford ESP-systeem ontwikkeld dat een sportieve rijstijl toestaat zonder dat het geactiveerd wordt. Intensieve arbeid om het rijgedrag van de auto te verbeteren, heeft ertoe geleid dat het ESP-systeem volledig kan worden gedeactiveerd. Dit zal met name worden gewaardeerd door ervaren bestuurders en wanneer er op een circuit wordt gereden.

âWe verbeteren alle kenmerken van het rijgedrag van de Focus RS zonder ESP, zodat we de natuurlijke reacties kunnen aanscherpen en niet het ESP-systeem nodig hebben om te helpen met het rijgedrag. In de Focus RS is ESP er puur voor de veiligheid,â legt Capito uit.

Betrouwbaar en duurzaam
Voor het creëren van de nieuwe Focus RS, moet het team van technici aan dezelfde strenge eisen voldoen op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid als voor de andere modellen van Ford.

Ondanks de vele op maat gemaakte technische en stylingelementen, zal de Focus RS volledig worden geproduceerd op de grootste Focus productielijn in Saarlouis en geleverd worden met een standaardgarantie van Ford Europa.

Bijzonder erfgoed
Omdat hij een echte Ford RS is én lid van de Focus-familie, symboliseert de nieuwe Focus RS een belangrijk moment in het erfgoed van beide namen.

Het is tien jaar geleden dat de Ford Focus voor het eerst aan de wereld getoond werd op de Motorshow van Genève in 1998 en daarmee effende hij de weg voor een serie Ford-modellen waarvan het uitzonderlijke ontwerp niet onderdeed voor het uitstekende rijgedrag.

Sindsdien zijn er meer dan 5,4 miljoen exemplaren van de Ford Focus in Europa geproduceerd, waaronder in Rusland, en wordt de auto ook geproduceerd en verkocht in Noord-Amerika en Azië. De nieuwe Focus RS betekent ook de terugkeer van het beroemde, maar zeldzame Ford RS-logo dat voor het laatst werd gebruikt in de eerste generatie Focus RS in 2002 en dat een indrukwekkende geschiedenis heeft die 38 jaar teruggaat en onder andere de Fiesta, de Escort en de Sierra omvat. âRS is een uniek onderdeel van het sportieve erfgoed van Ford en de Focus heeft een belangrijke rol gespeeld in het behalen van de uitmuntende reputatie van Ford op het gebied van rijdynamiek. De vernieuwde Focus RS zal beiden omvatten en roemen: hij is een echte RS en een echte Focus en ik ben ervan overtuigd dat hij op geen van beide punten zal teleurstellen,â concludeert Capito.