Gemeente Zederik


Anonieme meldingen en klachten

Er zijn soms mensen die zich afvragen: "Mag er op die plek zomaar een schuur worden gebouwd?" Of willen dat de gemeente actie onderneemt: "Ik wil dat u optreedt tegen die tent op straat". Over dit soort zaken ontvangt de gemeente Zederik regelmatig anonieme telefoontjes en brieven van inwoners. Team Handhaving neemt deze meldingen en klachten serieus en wil graag nagaan of er inderdaad bouwregels of bestemmingsplannen worden overtreden maar mag volgens de wet niets doen als de afzender van een klacht anoniem blijft!

Wanneer kan de gemeente actie ondernemen?

Team Handhaving mag bij een melding of klacht van een inwoner pas actie ondernemen als:


- de naam en het adres van de klager bekend zijn


- als de klager direct zicht heeft op de plek in kwestie en deze plek niet meer dan 200 à 300 meter van zijn/haar huis vandaan ligt (de melder is in dat geval belanghebbende in de zin van de Algemene wet bestuursrecht).

Procedure

Alleen als aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, kan de gemeente de klacht in behandeling nemen. Vervolgens is de gemeente verplicht om binnen acht weken een besluit te nemen over al dan niet handhavend optreden tegen een overtreding. De klager wordt hierover uiteraard geïnformeerd. Een overtreder krijgt de kans om een overtreding te beëindigen of als dat mogelijk is daarvoor alsnog een vergunning aan te vragen. Blijft de overtreding voortduren dan treedt de gemeente in beginsel handhavend op.

Wat gebeurt er met anonieme meldingen?

De gemeente kan niet overal tegelijk handhaven, en stelt daarom prioriteiten. Anonieme meldingen van inwoners worden altijd genoteerd. Maar worden afhankelijk van de ernst ervan later bekeken.

Wilt u dat er snel iets wordt gedaan met uw klacht of melding, vermeld uw naam en adres!