Reclame Code Commissie

Reclame voor Daihatsu Cuore in strijd met NRC

Reclame voor Daihatsu Cuore in strijd met Nederlandse Reclame Code (NRC)

In hoger beroep heeft het College van Beroep een beslissing van de Reclame Code Commissie over de brochures "Daihatsu modellen" en "De nieuwe Cuore" bevestigd.

De Commissie acht de brochures misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw), voor zover de Daihatsu Cuore daarin wordt aangeprezen als "voordeligste en zuinigste benzineauto van Nederland". Voorts zijn de brochures in strijd met artikel 3 van de Code voor Personenauto's en met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame, voor zover de Cuore daarin wordt aangeprezen als de "schoonste".

Aan het oordeel van de Commissie doet niet af dat de uitingen verouderd zijn en dat aan de adverteerder niet bekend is gemaakt waar deze vandaan komen.

Het College van Beroep heeft -samengevat- onder meer overwogen dat Daihatsu heeft gesteld dat alle Daihatsu dealers reeds geruime tijd zijn voorzien van nieuw "POS en advertentie materiaal", maar dat niet aannemelijk is gemaakt dat Daihatsu daarnaast adequate maatregelen heeft getroffen om met redelijke mate van zekerheid te voorkomen dat nog verouderd materiaal zou worden verspreid.

Aangezien Daihatsu al enkele malen eerder door het College van Beroep en de Reclame Code Commissie is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten de uitspraak openbaar te maken.

Voor nadere informatie:

Stichting Reclame Code

Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur

Tel.: 020- 696 0019

Dossier: 1541/08.0164 d.d. 19 augustus 2008