Gemeente Rotterdam

Met de vaststelling van de variantennota Rijksweg 13/16 door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM, is een flinke stap voorwaarts gezet in de richting van een tracékeuze.

Jeannette Baljeu, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de stadsregio Rotterdam en bestuurlijk Randstad Urgent partner van minister Eurlings voor dit project, is tevreden met de samenwerking waarmee de nota tot stand is gekomen. Ik ben blij dat we met de variantennota de volgende fase ingaan. De nota geeft een goed overzicht van de tracémogelijkheden van de A13/16. Maar wat mij betreft had de boortunnelvariant ook verder onderzocht mogen worden.

Geen boortunnel
De variantennota A13/16 beschrijft zes mogelijke tracévarianten, van sober en doelmatig tot varianten met ondergrondse inpassingen. Rijkswaterstaat heeft de nota opgesteld, maar heeft dit gedaan in nauwe samenwerking met de regionale en gemeentelijke overheidspartijen. Afstemming vond plaats in een bestuurlijke afstemgroep waarin naast Rijkswaterstaat, de stadsregio Rotterdam, de gemeenten Lansingerland en Rotterdam, de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek (namens de betrokken deelgemeenten) en de provincie Zuid-Holland zitting hebben. Een boortunnel behoort nu echter niet meer tot de keuzemogelijkheden.

De stadsregio Rotterdam, de gemeenten Lansingerland en Rotterdam en de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek hebben hiervoor bij de minister wel gepleit. De belangrijkste reden daarvoor was de beperking van overlast van de weg en van de bouwwerkzaamheden die deze variant wellicht veroorzaakt. Maar nu is besloten om de boortunnel niet verder te onderzoeken, zo zegt Baljeu, vind ik het van groot belang dat we ons concentreren op wat we wilden bereiken met de boortunnel, namelijk een goede inpassing van de weg. Meerdere varianten in de nota bieden hiervoor veel mogelijkheden. Baljeu vindt het te vroeg om een voorkeur voor een van de varianten uit te spreken. Pas op basis van het effectonderzoek dat is gestart, kan een volwaardige discussie gevoerd worden. Dan zal de stadsregio haar voorkeur definitief bepalen.

Ook de gemeente Lansingerland ziet positieve punten in de variantennota. Hoewel de boortunnelvariant niet verder wordt onderzocht, zijn er nog voldoende mogelijkheden om tot een duurzame variant van de A13-16 te komen. Het schrappen van een brug over de Rotte biedt al een goede basis daartoe, aldus wethouder Hans de Rijke van Lansingerland.

Goede communicatie
Bij die discussies is de verbetering van de bereikbaarheid van de regio Rotterdam uitgangspunt. De partijen vinden het uitermate belangrijk dat de belangen van bewoners in de regio worden meegewogen in de besluitvorming. Samenwerking tussen de overheden en goede communicatie met alle belanghebbenden is cruciaal voor de uiteindelijke realisatie van de rijksweg.

Bron: Bestuursdienst, 05-09-2008