Ingezonden persbericht


|Datum: 5 september 2008                                               |
|                                                                      |
|Vaccinatiecampagne hepatitis B: Man of Mietje?                        |
|                                                                      |
|Deze week start een nieuwe landelijke voorlichtingscampagne tegen     |
|hepatitis B. Hierin worden vooral jonge mannen (18-26 jaar) die seks  |
|hebben met mannen, opgeroepen om zich bij GGD'en of soa-poli gratis te|
|laten vaccineren. Gemeente Utrecht en de GGD-en in de provincie       |
|Utrecht benaderen deze mannen actief tijdens de campagne op           |
|verschillende locaties.                                               |
|Voor de campagne is een prikkelende insteek gekozen: Man of Mietje?   |
|                                                                      |
|Hepatitis B is een soa die veel voorkomt onder mannen die seks hebben |
|met mannen. Een condoom gebruiken is niet afdoende, alleen een serie  |
|van drie vaccinaties geeft langdurig bescherming. De                  |
|voorlichtingscampagne is gelanceerd door Schorer, een organisatie die |
|organisaties in de gezondheidszorg ondersteunt bij specifiek          |
|zorgaanbod.                                                           |
|De drie GGD-en in de provincie Utrecht sluiten aan bij de campagne    |
|door actief mannen die het doen met mannen te benaderen. Sinds enkele |
|maanden bezoeken GGD-medewerkers, met een daarvoor speciaal ingerichte|
|camper, buitensekslocaties. Hier worden mannen die seks hebben met    |
|mannen ter plekke gevaccineerd tegen hepatitis B. Ook bezoeken de     |
|medewerkers feesten en flyeren zij in homo-uitgaansgelegenheden.      |
|Mannen kunnen ook zelf anoniem een afspraak maken met de GGD voor de  |
|gratis vaccinatie. Meer informatie hierover is te vinden op           |
|www.soawijzerutrecht.nl of www.b-a-man.nl                             |
|                                                                      |
|Kwetsbare groep                                                       |
|Jonge mannen die het bed met andere mannen delen, vormen een kwetsbare|
|groep. Zij weten vaak niet dat hepatitis B een soa is en zijn zich    |
|minder bewust van de risico's en de enige oplossing: vaccinatie. Het  |
|risico van hepatitis B is bij de oudere bewuste homo dankzij eerdere  |
|campagnes van Schorer en GGD'en al veel beter bekend. Voor deze groep |
|is de boodschap: neem je verantwoordelijkheid en zorg goed voor jezelf|
|en je sekspartner(s).                                                 |
|                                                                      |
|Op de grens                                                           |
|Jonge mannen zijn moeilijk te bereiken via specifieke homomedia omdat |
|zij er niet altijd openlijk voor uitkomen dat zij homoseksueel zijn.  |
|Schorer kiest met de nieuwe campagne bewust voor een brede benadering,|
|waarbij de grens van maatschappelijk geaccepteerd woordgebruik        |
|opgezocht wordt. Bij het woord 'mietje' had men vroeger een negatieve |
|associatie. Uit onderzoek blijkt dat jongeren tegenwoordig het woord  |
|mietje prima vinden.                                                  |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|GG&GD, Communicatie, 030 - 286 33 46 of 286 33 47.                    |
|                                                                      |

---- --