Ingezonden persbericht


---PERSBERICHT---PERSBERICHT---PERSBERICHT---PERSBERICHT---PERSBERICHT---

5 september 2008

Speciale Zoutexpress toert door Groningen en Drenthe Dagblad van het Noorden, AkzoNobel en Rijksuniversiteit Groningen starten gezamenlijk initiatief

Dagblad van het Noorden, AkzoNobel en de Rijksuniversiteit Groningen starten deze maand met een samenwerking voor het basisonderwijs. Onder het motto 'Zout, daar zit wat in' hebben zij een programma opgezet voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs.

Dit pakket bevat onder andere bezoek van een speciaal ingerichte Zoutexpress (de RuG Discovery Truck), proefjes, weetjes, presentaties, een website, een quiz en een groeiwedstrijd voor zoutkristallen. Aan dit laatste onderdeel kunnen leerlingen individueel of in kleine groepjes deelnemen. Maandag 15 september doet de Zoutexpress de eerste scholen in Delfzijl aan. "Er is een overweldigende belangstelling. Meer dan honderdzestig basisscholen meldden zich al aan," zegt Ellen Koch, redacteur van Dagblad van het Noorden. "Sinds half augustus besteden we al aandacht aan het project en dat gaat door tot eind oktober. Op zaterdag 6 september verschijnt een poster met zoutweetjes in de krant."

Voor AkzoNobel en de Rijksuniversiteit is dit initiatief een goede gelegenheid om leerlingen al in een vroeg stadium bekend en vertrouwd te maken met de wereld van de chemie. "We proberen de leerlingen door zoutweetjes, proefjes, een wedstrijd en een quiz op een speelse wijze in te wijden in de wondere wereld van zo'n alledaags product als het zout", aldus de wetenschapper Theo Jurriëns. Samen met studenten neemt hij het inhoudelijke programma in de RuG Discovery Truck voor z'n rekening.

AkzoNobel ziet het project als een aansprekend middel om leerlingen te interesseren in de chemie en, in het verlengde daarvan, de techniek. "We vissen als bedrijfsleven gezamenlijk in een kweekvijver die aan de krappe kant is. Daar gaan we als chemische en technische ondernemingen in het algemeen, maar ook als AkzoNobel in het bijzonder op inspringen", zegt Fester Oosterhuis, locatiedirecteur AkzoNobel. Dagblad van het Noorden, AkzoNobel en de Rijksuniversiteit denken na over een mogelijk vervolgprogramma ten behoeve van het voortgezet onderwijs.

http://www.dvhn.nl/zout

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,