Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Hercules Segers Stichting 4 september 2008

Grafisch Gezelschap De Luis 1960-1980

Op 5 september verschijnt de eerste monografie over het Utrechtse kunstenaarsgezelschap 'De Luis' onder de naam Grafisch Gezelschap De Luis 1960-1980. Individualisten in clubverband, Amsterdam 2008. Het boek omvat een aantal essays en een oeuvre-catalogus en begeleidt een tentoonstelling die van 6 september tot 16 november 2008 in het Rembrandthuis te Amsterdam wordt gehouden. Boek en expositie zijn voortgekomen uit een werkgroep van Utrechtse kunsthistorici, studenten en docenten. ()

Het Grafisch Gezelschap De Luis werd indertijd opgericht met het doel de grafische kunsten te bevorderen, handgedrukte prenten via een abonneesysteem te verspreiden en regelmatig tentoonstellingen te organiseren. Het initiatief was afkomstig van drie kunstenaars: William Kuik, Henc van Maarseveen en Johannes Moesman, en gaandeweg groeide het gezelschap uit tot een min of meer vaste groep. Daar waren grote talenten bij, van wie de meesten nog aan het begin van hun carrière stonden, zoals Peter Vos, Charles Donker, Paulus Reinhard, Gerard van Rooy en in een later stadium Dolf Zwerver. Ook enkele dichters en essayisten, onder wie Jan Emmens, Theo Sontrop en Alain Teister, waren van de partij.

De Luis-leden beoefenden niet alleen de etskunst en de aquatint, maar ook de kunst van het lithograferen, de houtsnede, linoleumsnede en boekdruk. Tekenkunst speelde eveneens een rol. Het gezelschap als geheel had geen artistiek concept, geen gezamenlijk programma, en er bestond geen inhoudelijke of ideologische samenhang tussen de leden. Het draaide bij De Luis, zoals een criticus het ooit treffend uitdrukte, om 'individualisten in clubverband'. Eenlingen met een eigengereid kunstbegrip die doorgaans op afstand van de avant-garde opereerden en die, althans sommigen van hen, gevoelig waren voor literatuur of zelf literatuur schreven. Bovendien richtten ze zich niet op een groot publiek, maar in de eerste plaats op belangstellenden en liefhebbers. De Utrechtse club heeft zich met vallen en opstaan bijna twintig jaar (van 1960 tot 1980) weten te handhaven.

De Hercules Segers Stichting heeft het boek uitgegeven in de overtuiging dat het publiceren van een monografie over De Luis niet alleen een daad van eenvoudige rechtvaardigheid is, maar bovendien uitstekend aansluit bij de doelstellingen van de stichting. Deze stichting, in het jaar 2000 opgericht en vernoemd naar een van de grootste Nederlandse prentkunstenaars uit de zeventiende eeuw, beijvert zich op verschillende manieren de belangstelling voor grafiek te bevorderen, onder meer door middel van publicaties en tentoonstellingen. Een van de eerste uitgaves van de stichting was een monografie over de Nederlandse etser Charles Donker. Daarna volgden een publicatie over de Franse graficus Erik Desmazières, een bibliofiele uitgave met prenten van de Zwitser Gérard de Palézieux, met gedichten van Gerrit Kromrij, en een oeuvre-catalogus van de Oostenrijkse kunstenaar Jakob Demus. Voor laatstgenoemde publicatie ontving de Hercules Segers Stichting 'De Gouden Letter' van de stad Leipzig, een van de hoogste onderscheidingen op het gebied van de boekverzorging. Handelen deze vier publicaties over individuele kunstenaars, het boek over De Luis draait om een kunstenaarsgezelschap die, met eigengereidheid in stijl, kunstbegrip en sociaal gedrag, een belangwekkend spoor in de recente Nederlandse kunstgeschiedenis heeft nagelaten.

Roman Koot e..a., Grafisch Gezelschap De Luis 1960-1980. Individualisten in clubverband, Amsterdam 2008. Met oeuvre-catalogus van de door 'De Luis' uitgegeven prenten en biografieën van de deelnemenende kunstenaars. Alleen verkrijgbaar als paperback, ¤ 32,50.


---

Noot voor de redactie,