Ingezonden persbericht


Nieuwe inspiratiewebsite voor de horeca

Op dinsdag 9 september 2008 hebben de directeur van Koninklijk Horeca Nederland, Lodewijk van der Grinten en de directeur van het Bedrijfschap Horeca en Catering, Wolter Spaink de nieuwe website www.horecainnovatie.nl gelanceerd. De 'YouTube' achtige site moet innovatie binnen de horecabranche op interactieve wijze een impuls geven. Het fungeert als inspiratiebron waar ondernemers, werknemers, horecastudenten en toeleveranciers de mogelijkheid hebben hun kennis, ideeën en ervaringen op het gebied van innovatie uit te wisselen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van foto's, video's en reacties.

Innovatie noodzaak
Door de technische ontwikkelingen en de veranderlijke behoeften van de consumenten is innovatie steeds meer een noodzaak geworden voor horecaondernemers. Het brengt ze dichterbij de markt waardoor ze zich sneller en gemakkelijker aan kunnen passen aan de veranderingen van de markt. Innoverend ondernemen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan de introductie van een nieuw concept zijn, maar ook een andere werkwijze, een nieuwe dienst, een onderscheidend product of het aanboren van nieuwe markten. Uiteraard met als doel het rendement te verhogen en de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. De vernieuwde website helpt ondernemers om op verschillende vlakken inspiratie op te doen, de toekomst te verkennen, over de eigen branchegrenzen heen te kijken en samen te werken met andere (horeca)bedrijven.

Vernieuwend ondernemen
De nieuwe website is een initiatief van het Bedrijfschap Horeca en Catering en de Commissie Innovatie van Koninklijk Horeca Nederland. De commissie wil ondernemers prikkelen om vernieuwend te ondernemen en ondersteunt hen daarbij praktisch. Naast de ontwikkeling van de website doet de commissie meer om innovatie op de kaart te zetten. Zo organiseert ze innovatieworkshops en inspiratiebustours langs voorbeeldbedrijven. Daarnaast initieert de commissie onderzoeken in samenwerking met de Hoge Hotelschool Maastricht en het bedrijfschap. Verder wordt een Innovatie Prestatie Contract (Pre-IPC) opgestart. Doel daarvan is een SWOT-analyse te maken van innovatie binnen de horecabranche wat moet resulteren in een innovatiestrategie, meerjarenplan en kennisoverdracht.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -