Gamend Nederland eerlijk verdeeld over Geert Wilders


DORDRECHT, 20080919 -- Geert Wilders kan ongeveer op de sympathie van de helft van de Nederlandse bevolking rekenen. Die weinig wetenschappelijke conclusie trekt interactief bureau dpdk uit de online game 'Wilders, the game' die de afgelopen maanden kon worden gespeeld op wildersthegame.com. Deelnemers aan het spel konden kiezen: mikken op Wilders of de leider van de PVV juist in bescherming nemen. Een nipte meerderheid, 53%, zag in Wilders een ideaal mikpunt.

De ontwikkeling van 'Wilders, the game' was voor dpdk niets meer of minder dan een uit de hand gelopen grap. De discussie rond 'Fitna, the movie' van Geert Wilders is door het bureau, gespecialiseerd in het ontwikkelen van games, aangegrepen om de scherpe kantjes ervan af te halen. In een eerder stadium ontwikkelde dpdk al op eigen initiatief een game rond de verplaatsing van de kastanjeboom van Anne Frank.

Bij 'Wilders, the game' was de inzet om de PVV-voorman de volle laag te geven of juist te beschermen. Sinds de game in maart van dit jaar online ging, hebben meer dan 40.000 unieke bezoekers de site bezocht. De meerderheid, 53%, bleek anti-Wilders en koos voor de variant met Wilders als schietschijf. Al te veel conclusies wil het bureau niet aan die score verbinden. "Het is een actuele inhaker, geen politiek statement", legt commercieel directeur Pim van Helten van het bureau uit Dordrecht uit.

Dpdk - voluit De Pannekoek en De Kale, naar de bijnamen van de founding fathers - werkt vooral in opdracht van landelijk bekende adverteerders en A-merken. Het bureau ontwikkelt games, online concepten en online campagnes.





Ingezonden persbericht