Ingezonden persbericht


Bedrijfsleven Nijmegen en Rotterdam geeft gul

RECORDOPBRENGST BENEFIETGALA KIDSRIGHTS

Amsterdam, 21 september 2008 - De twee benefietgala's die ten bate van KidsRights werden georganiseerd door het bedrijfsleven uit Nijmegen en Rotterdam, zijn uiterst succesvol verlopen. In totaal werd een recordopbrengst van ruim 2,3 miljoen euro opgebracht. Dit geld komt geheel ten bate van de projecten van KidsRights.

Amy McDonald in Nijmegen
Het gala in Concertgebouw de Vereeniging in Nijmegen op 12 september, bracht in totaal ¤ 1,13 miljoen op. Tijdens de avond, die werd opgeluisterd door optredens van Ilse de Lange, Nurlaila, Alain Clark en als hoogtepunt Amy McDonald, werden in totaal 12.500 Zep knuffels verkocht. Aansluitend vond een loterij en een veiling met topstukken als een zeefdruk van Dick Bruna, een maand lang rijden in een Ferrari 550 Maranello en een tennisracket gesigneerd door Richard Krajicek plaats. De totale opbrengst van dit alles, met de gekochte tafels en de extra donaties, werd vermeerderd door KidsRights partners waaronder ABN Amro en Wilde Ganzen. Zo werd het op ruim ¤1,1 miljoen. Speciale gast in Nijmegen was Lizzy Ogoweng, manager van het door KidsRights gesteunde project Sizanani in Zuid-Afrika. Geheel in traditioneel kostuum vertelde zij over de situatie van de kinderen in Zuid-Afrika en het verschil dat haar werk en vele anderen met haar maken.

Kelly Rowland in Rotterdam
In Rotterdam ging het op 20 september niet veel anders. De avond werd geopend met het indrukwekkende welkomstwoord van Betty Williams, Nobel Peace Prize Laureate. Het aansluitende diner werd begeleid door optredens van Chic, Jan Akkerman, Freek de Jonge, Ronald Molendijk en Kelly Rowland. De unieke veilingitems in Rotterdam waren onder andere een 'meet en greet' met Kelly Rowland en voetballen tegen een sterrenteam met onder andere Hugo Borst. De totale opbrengst van deze succesvolle avond werd zo op een bedrag van bijna ¤1,2 miljoen gebracht.

Bijzondere financiële structuur
De volledige opbrengsten van de gala's gaan rechtstreeks naar de projecten van KidsRights. KidsRights garandeert dat 100% van de donaties wordt doorgeleid naar de projecten. Dit is mogelijk doordat de bescheiden overhead wordt gedekt door de partners van KidsRights; de Founders.

Zep en de Cuddle Company
Op initiatief van KidsRights werd bijna een jaar geleden The Cuddle Company geopend. De Cuddle Company, de Knuffelfabriek, dankt haar naam aan de knuffels die er gemaakt worden. De fabriek tussen de townships, biedt werkgelegenheid aan kwetsbare jonge mannen en vrouwen, die vanwege hun HIV-besmetting kansloos zijn op de arbeidsmarkt. Dankzij de knuffelfabriek kunnen ze nu hun gezinnen onderhouden. De gemaakte knuffels worden wereldwijd verkocht en de winst vloeit volledig terug naar de projecten voor kwetsbare kinderen in diezelfde townships. Bovendien wordt voor iedere knuffel die in Nederland wordt verkocht, er ook één gegeven aan een kind in Zuid-Afrika.

KidsRights
KidsRights komt op voor de positie van kwetsbare kinderen waar ook ter wereld. Hiervoor biedt KidsRights directe, op maat gesneden hulp aan deze kinderen én vraagt om aandacht voor hun positie en hun rechten. KidsRights helpt door bestaande, goedlopende lokale projecten te financieren. Vaak kunnen de kinderen in deze projecten, met relatief eenvoudige middelen, grote stappen verder worden geholpen en krijgen zij zo de kans op een echte toekomst. KidsRights biedt kinderen een podium, kinderen die vaak niet zelf de aandacht van de wereld kunnen trekken. Zoals Nobel Vredesprijswinnaar Desmond Tutu het zo treffend zei: 'KidsRights seeks to give a voice to the voiceless.'

Noot voor de redactie/