Ingezonden persbericht

Infobericht, Imola 21 september 2008

SEAT-COUREUR TOM CORONEL PUNTLOOS UIT FIA-WTCC RACES OP IMOLA

Op het circuit met de welluidende naam Autodromo Enzo e Dino Ferrari in het Italiaanse Imola werden de zeventiende en achttiende ronde van het FIA WTCC 2008 verreden. Na zijn fraaie podiumplaats tijdens de vorige race in Oschersleben hoopte SEAT Team Holland rijder Tom Coronel ook deze keer op kampioenschapspunten. Zijn -door het Spaanse Sunred geprepareerde- SEAT Leon TFSi kende een goede wegligging, maar de 39 kilogram strafgewicht (na het succes van vorige keer) en wat problemen in de aandrijflijn vormden de verklaring voor de 19e startplaats. In de eerste race wist Tom Coronel nog op te klimmen naar een vijftiende plaats, maar die positie wist hij in de tweede race niet verder te verbeteren.

"Een weekend om snel te vergeten", is deze keer de openingszin van de SEAT Team Holland rijder. "Na het absolute hoogtepunt van vorige keer is dit een dieptepunt. Ik kan daar wel wat redenen voor aangeven. Allereerst natuurlijk het succesgewicht, zoals dat zo mooi heet. De extra kilo's die je mee moet nemen wanneer je de race ervoor succesvol was. Ik kan je vertellen dat je dat in deze klasse echt merkt in de prestaties van de auto. Verder had ik nog een akkevietje met Nicola Larini. Die verstoorde op minder professionele wijze mijn snelle ronde tijdens de tijdtraining. Zoiets beïnvloed je adrenalinehuishouding en na afloop heb ik hem als gevolg daarvan even opgezocht en mijn visie op het verhaal verteld. Natuurlijk niet handig, want dat kostte mij uiteindelijk ook nog een keer 500 euro boete, maar op zo'n moment heb je dat wel eens en wil je iemand uitleggen wat hij gedaan heeft!"

"Bij de eerste race stond ik dus op een negentiende plaats en had een goede rollende start. Daarna kende die race de nodige spannende gevechten en daarmee klom ik op naar een vijftiende plaats. Er zat niet meer in, zeker niet toen de dockrings in de versnellingsbak het hadden begeven. Dan mis je de remming bij het terugschakelen en moet je de remmen ook zwaarder belasten. Wat ik vervolgens meemaakte grenst aan het onmogelijke. De technici van mijn team, Sunred, hadden bedacht dat zij in het kwartier van het Parc Ferme de bak zouden vervangen. Een volledige bak vervangen in nauwelijks 12 minuten. Super! Daarmee had ik voor de start van de tweede race weer een perfecte auto en kon daar ook van profiteren in de eerste meters na de start. Die verliep niet voor iedereen even vlekkeloos, maar gelukkig kon ik om de beschadigde auto's heen rijden en meedoen met de race. Het was geen makkelijk gevecht, met de lange rechte stukken die je hier hebt. En vergeet ook daar die 39 kilogram extra gewicht niet. Hoewel ik in de race nog even op de twaalfde plaats lag, kon ik die tot het eind van de race niet vasthouden. De motor miste tegen het einde wat vermogen en meer dan de nu behaalde vijftiende plaats zat er echt niet in. Een dipje dus na het succes van de vorige keer, maar ook dat hoort bij het racen."

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA-WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, Auto Trader, VVS Verzekeringen, Plasmadiscounter.nl en Wielengids.nl.

Race 1 FIA-WTCC Imola :
1.Yvan Muller 11 ronden in 21.24.523; 2. Rickard Rydell (Beiden SEAT Leon TDI) op 0.411; 3. James Thompson (Honda Accord) op 0.773; 4. Robert Huff (Chevrolet Lacetti) op 1.376; 5. Gabriele Tarquini (SEAT Leon TDi)op 2.086 en 15.Tom Coronel (Seat Team Holland Leon) op 15.535.
Race 2:
1.James Thompson 13 ronden in 30.20.607; 2. Jorg Muller (BMW) op 1.120; 3. Robert Huff op 1.858; 4. Nicola Larini (Chevrolet Lacetti) op 3.353; 5. Yvan Muller (SEAT Leon TDi) op 4.034; 15. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 14.437.
Stand in het kampioenschap na 18 races:
1. Yvan Muller 80; 2. Gabriële Tarquini 68; 3. Rickard Rydell 62; 4. Robert Huff 61 en 14. Tom Coronel op 24 punten.