Gemeente Diemen


Raadsbehandeling Begroting 2009

Het beleid voor het komende jaar met de bijbehorende budgetten wordt door de raad vastgesteld op voorstel van het college. De begrotingsbehandeling in de gemeenteraad is een belangrijk moment in het politieke jaar. Het beleid voor het komende jaar met de bijbehorende budgetten wordt door de raad vastgesteld op voorstel van het college. Als de begroting is vastgesteld moet de begroting naar de provincie worden gestuurd. De provincie controleert of het gemeentebestuur haar werk goed heeft gedaan en een structureel sluitende begroting heeft afgeleverd.

Om de begrotingsstukken op tijd bij de Provincie in te kunnen leveren zal in 2008 de Begrotingsraad, de gemeenteraadsvergadering waarop de beslissing van de raad over de begroting wordt genomen, op 6 november worden georganiseerd.
Op 3 vrijdag oktober worden de (concept) begrotingsstukken opgeleverd. Dat betekent dat er voor de raad een maand de tijd is om de stukken te lezen, vragen te stellen, zich een mening te vormen, te discussiëren, met burgers te praten en tot een eindoordeel te komen. Daarnaast moeten de vragen die worden gesteld ook worden beantwoord. Daarvoor is ambtelijke inzet nodig die het meest efficiënt kan worden ingezet als er van te voren afspraken worden gemaakt over wanneer wat wordt aangeleverd en beantwoord.

Alle afgesproken data op een rij:

Vrijdag 3 oktober
Verzending begrotingsstukken.
Donderdag 9 oktober
Publicatie collegevoorstel, Begroting in één oogopslag in Diemer Nieuws op 9 oktober.
Maandag 13 oktober
Behandeling begroting in auditcommissie: verspreiding advies auditcommissie op korte termijn daarna.
Dinsdag 14 oktober
Aanleveren schriftelijke vragen door raadsleden (gesorteerd per programma) (per e-mail bij de griffier) ter voorbereiding op de informatieve raadsvergadering van 16 oktober.
Donderdag 16 oktober
Informatieve raadsvergadering, vragen worden zoveel mogelijk mondeling en door de ambtenaren (afdelingshoofden) per programma beantwoord. Wat niet beantwoord kan worden wordt naderhand schriftelijk afgedaan. Er wordt uitgebreid verslag gedaan van vragen en antwoorden. Eerste poging tot het verzamelen van de speerpunten voor de raad op straat actie.
Maandag 20 oktober
Deadline indienen aanvullende schriftelijke vragen. Dinsdag 28 oktober
Verzending beantwoording nog niet beantwoordde en aanvullende schriftelijke vragen.
Donderdag 30 oktober
Extra informatieve raadsvergadering (de laatste vragen, behandeling najaarsnota en belastingverordeningen, wellicht moties en amendementen afstemmen).
Zaterdag 1 november
De raad op straat in winkelcentrum Diemerplein (aangekondigd met borden en in de krant van 30 oktober), aan de hand van 5 speerpunten. Start 11.00 uur tot 13.00 uur met koffie, thee en krentenbollen. Woensdag 5 november
Bij voorkeur aanleveren tekst algemene beschouwingen (niet verplicht), moties en amendementen om uit te delen ter vergadering op donderdag de 6ste (per e-mail bij de griffier). Voor de collegeleden en ambtenaren wordt wat is aangeleverd beschikbaar gesteld donderdagochtend.
Donderdag 6 november
Gemeenteraadsvergadering vanaf 15.00 uur met diner om 18.00 uur. Vrijdag 7 november
Verzending begrotingsstukken naar Provincie.


---

Postadres:
Gemeente Diemen
Postbus 191
1110 AD
Diemen

Bezoekadres:
D.J. Den Hartoglaan 1
Tel.: (020) 314 46 44
Fax: (020) 314 46 35
E-mail: info@diemen.nl

---