Slechts een op zes studenten naar het buitenland

07/10/2008 13:17

Stichting Nuffic

Slechts een op de zes studenten gaat naar het buitenland

Nuffic wil met voorlichtingscampagne internationale studie en stage bevorderen

De Verenigde Staten, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Spanje zijn de populairste studiebestemmingen voor Nederlandse studenten. Buurland Duitsland staat op nummer acht. Driekwart van de studenten aan Nederlandse universiteiten en hogescholen denkt positief over een studie of stage in het buitenland.

Toch gaat uiteindelijk maar een op de zes studenten echt de grens over, zo blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Om meer studenten te laten kiezen voor een studie of stage in het buitenland, heeft de Nuffic de jaarlijkse WilWeg-campagne - die bedoeld is om studenten te informeren over de vele mogelijkheden - verder aangescherpt.

In een grote oplage wordt een beknopte en praktische WilWeg-brochure verspreid die voor uitgebreide informatie, hints en tips doorverwijst naar www.wilweg.nl, dé website voor wie wil studeren of stage lopen in het buitenland. Nuffic-medewerkers geven dit najaar bovendien voorlichting op veel informatiemarkten over studie en stage in het buitenland die de hogeronderwijsinstellingen zelf organiseren.

Uit het TNS NIPO-onderzoek bleek ook dat studenten met internationale studie- of stageplannen vooral behoefte hebben aan duidelijke informatie over financiën, huisvesting en visum en vergunningen. Daarom is informatie daarover op www.wilweg.nl nog verder verbeterd en uitgebreid. Daarnaast is het voor veel studenten niet duidelijk bij welke instanties ze terecht kunnen.

De meeste studenten die voor studie of stage in het buitenland zijn geweest, geven als voornaamste reden voor hun verblijf de positieve invloed op hun persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid. Ze leren zich bovendien goed staande te houden in een internationale omgeving. Dat is een eigenschap die voor steeds meer functies essentieel wordt, nu ook het midden- en kleinbedrijf steeds vaker opereert in een internationale en multiculturele omgeving.

Het campagnemotto luidt niet voor niets: Studie en stage in het buitenland. Gewoon dóén! Doel van de WilWeg-campagne is dan ook het aantal Nederlandse studenten in het buitenland te vergroten. In 2007 overschreed dat de veertigduizend. Volgens de Nuffic moet dat de komende jaren flink toenemen





htttp://www.wilweg.nl