Vereniging Eigen Huis: nieuwbouwbrochures onder de maat

07/10/2008 14:33

Vereniging Eigen Huis

Van de nieuwbouwkopers wordt 30% niet geïnformeerd over de toekomstige woonomgeving, terwijl 89% van de kopers deze informatie wel (zeer) belangrijk vindt bij de beslissing om de woning te kopen. Kopers vinden informatie over bereikbaarheid, uitzicht, groen- en waterpartijen en parkeervoorzieningen het belangrijkst. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder bijna 2200 nieuwbouwkopers. De vereniging vindt het onacceptabel wanneer verkoopinformatie afwezig is en te kort schiet.

Slechts 70% van de nieuwbouwkopers krijgt verkoopmateriaal waarin aandacht wordt besteed aan de woonomgeving. Deze informatie blijkt ook nog eens te kort te schieten. Van de mensen die aangaven het betreffende onderwerp belangrijk te vinden mist 63% informatie over scholen en kinderdagverblijven, 55% over kindvriendelijkheid, 51% over uitzicht en 49% over winkelvoorzieningen. Als er wel aandacht aan wordt besteed dan worden bovendien de verwachtingen rond kindvriendelijkheid, groen- en waterpartijen en winkelvoorzieningen niet altijd waargemaakt (in 17 tot 23% van de gevallen).

Afgezien van de verkoopinformatie blijkt een paar jaar na oplevering 78% van de nieuwbouwkopers tevreden tot zeer tevreden te zijn over de woonomgeving. Vereniging Eigen Huis vindt het echter onacceptabel dat kopers bij het aangaan van de grootste investering van hun leven, in het ongewisse worden gelaten over de toekomstige woonomgeving.

De vereniging vindt dat de informatievoorziening over de woonomgeving bij nieuwbouw drastisch moet worden verbeterd. De informatie moet toegankelijk en waarheidsgetrouw zijn en worden toegesneden op de aspecten die kopers belangrijk vinden. Het is van belang dat er een tijdsplanning is over de realisatie van de omgeving. Verder vindt de vereniging dat kopers een vast aanspreekpunt voor de realisatie van de woonomgeving moeten krijgen.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,