Unicef en Pampers voeren campagne tegen tetanus 07 oktober 2008, Den Haag - Elke drie minuten sterft een pasgeboren baby aan de gevolgen van tetanus. Tetanus is jaarlijks verantwoordelijk voor de dood van 140.000 pasgeboren baby's en 30.000 moeders. En dat terwijl de ziekte met een eenvoudige tetanusvaccinatie te voorkomen is. Unicef en luierfabrikant Pampers voeren gezamenlijk een wereldwijde campagne met als doel tetanus onder moeders en pasgeboren baby's uit te bannen. Unicef en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schatten in dat uitbanning van deze ziekte in 2012 haalbaar is.

Salma Hayek tijdens de lancering van de campagne op het Unicef-kantoor in Genève.
Salma Hayek tijdens de lancering van de campagne op het Unicef-kantoor in Genève.

Pampers doneert per verkochte actieverpakking luiers één vaccin aan het tetanusvaccinatieprogramma van Unicef. Dit programma richt zich op zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden waar de ziekte op dit moment nog een gevaar vormt voor de volksgezondheid. De Amerikaanse filmster Salma Hayek, ambassadrice voor deze wereldwijde campagne en net terug van een bezoek aan één van de vaccinatieprogramma's van Unicef in Sierra Leone, vertelt: "De gedachte een kind te verliezen aan een ziekte die gemakkelijk te voorkomen is lijkt mij ondraaglijk, zeker wanneer het binnen onze macht ligt om het te voorkomen. Als je weet hoe je kunt helpen het leven van een kind te redden, wat houd je dan tegen? Het is zo simpel met de 1 pak = 1 vaccin campagne van Pampers en Unicef."

Met twee vaccins zijn (toekomstige) moeders drie jaar lang beschermd tegen de dodelijke ziekte. Alle baby's die zij in deze drie jaar krijgen zijn tot twee maanden na de geboorte beschermd. Dit is de periode waarin het risico op een tetanusinfectie voor pasgeboren baby's het grootst is, omdat zij vaak besmet raken door onhygiënische omstandigheden tijdens de geboorte.

Unicef en Pampers willen de komende drie jaar 200 miljoen vaccins tegen tetanus financieren. Unicef en Pampers willen de komende drie jaar 200 miljoen vaccins tegen tetanus financieren.

200 miljoen vaccinaties in de komende drie jaar Na een succesvolle start van de campagne in Groot-Brittannië en Nederland in 2006, werd de campagne in 2007 uitgebreid naar andere landen in West-Europa. Dit jaar wordt de campagne van Pampers en Unicef wereldwijd uitgerold. De samenwerking tussen Pampers en Unicef heeft tot nu toe 50 miljoen vaccins opgeleverd. "Wij zijn enorm dankbaar dat Pampers overal ter wereld investeert in de tetanus-immunisatieprogramma's van Unicef. Innovatieve samenwerkingsverbanden als deze zijn van onschatbare waarde bij het op de kaart zetten van deze dodelijke ziekte en helpen Unicef bij het geven van de ondersteuning die nodig is om jaarlijks de levens van duizenden moeders en baby's te kunnen redden," zegt Ann M. Veneman, directeur Unicef Internationaal.

Met de wereldwijde uitbreiding van de campagne hopen Pampers en Unicef de komende drie jaar nog eens 200 miljoen vaccins te verkrijgen. Hiermee proberen zij hun gezamenlijke streven - het mede mogelijk maken van uitbanning van de ziekte onder (toekomstige) moeders en pasgeboren baby's - te verwezenlijken. De Nederlandse campagne van Pampers en Unicef loopt tot 1 maart 2009.

Zie ook www.pampers.nl