Gemeente Oldebroek


Besluiten & Plannen uit het gemeentenieuws van dinsdag 7 oktober 2008


INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN

BOUWAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het:
- geheel plaatsen van een carport, Cotoneasterstraat 4 te Wezep (20070428/RO - 24 september 2008);
- oprichten van een woning, Troelstrahof 17 te Wezep (20080283/RO - 29 september 2008);
- plaatsen van een garage/berging met carport, Nieuwlandsweg 48 te Wezep (20080371/RO - 29 september 2008);
- plaatsen van een berging en hobbyruimte, Veenweg 89 te Oldebroek (20080372/RO - 29 september 2008);
- gedeeltelijk vergroten van de keuken, Wortelakker 24 te Wezep (20080373/RO - 29 september 2008);
- geheel plaatsen van een carport, Tarweakker 33 te Wezep (20080374/RO - 29 september 2008);
- geheel oprichten van een volière, Prinses Irenelaan 18 te Wezep (20080375/RO - 30 september 2008);
- oprichten van een werktuigenberging en een potstal, Laanzichtsweg 10 te Oldebroek (20080376/RO - 30 september 2008).

SLOOPAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om sloopvergunning is ingediend voor het:
- verwijderen van asbesthoudende golfplaten van een winkelpand, Meidoornpassage 8 te Wezep (20080370/RO - 24 september 2008).

Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Be­langhebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNINGEN
(besluiten waartegen bezwaar mogelijk is)


*van college B en W

VERGUNNINGEN/TOEKENNINGEN WONINGWET

BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor het:
- plaatsen van een prieel, Prinses Irenelaan 3 te Wezep (20070510/RO - 26 september 2008);
- geheel vernieuwen van een schuur/garage, Rambonnetweg 1A te Wezep (20080003/RO - 26 september 2008);
- plaatsen van een carport, Gerbrandystraat 24 te Wezep (20080344/RO - 26 september 2008);
- geheel plaatsen van een garage en carport, Rustenburgsweg 23 te Oldebroek (20080352/RO - 26 september 2008);
- plaatsen van een dakkapel, Noordsingel 181 te Wezep (20080360/RO - 26 september 2008);
- plaatsen van een schuur, Stuivezandsweg nabij 8 te 't Loo Oldebroek (20070371/RO - 29 september 2008);
- gedeeltelijk vergroten van een wagenloods/veldschuur, Winterdijk 14 te Oosterwolde (20080290/RO - 29 september 2008);
- aanbrengen van zonwering, Stouwdamsweg 4 te Oldebroek (20080309/RO - 1 oktober 2008).

SLOOPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben sloopvergunning verleend voor het:
- verwijderen van asbesthoudende golfplaten van een winkelpand, Meidoornpassage 8 te Wezep (20080370/RO - 1 oktober 2008);

Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNING:
De volgende vergunningen zijn verleend aan:

- mevrouw J. ten Brinke-van Tongeren uit Heerde voor het innemen van een standplaats op de weekmarkt in Wezep op donderdagmiddagen van 13.00 tot 17.00 uur;
- mevrouw D. Boerendans-Deetman namens het comité van Woord & Daad voor het verkopen van kerstkaarten in de kernen Oldebroek en Oosterwolde van maandag 3 tot en met donderdag 6 november 2008;
- de heer A. Horst namens Vuurwerkcentrum Wezep voor het houden van een vuurwerkshow op zaterdag 13 december 2008 van 20.00 tot 22.00 uur. Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van een tent op het korfbalveld aan de Van Pallandtlaan 4 in Wezep. Eveneens wordt vergunning verleend voor het plaatsen van vijf reclameborden;
- mevrouw A. Klein namens Dorcas Hulp Nederland voor het houden van een collecte in de gemeente Oldebroek gedurende de periode van 5 tot en met 11 april 2009.

KAPVERGUNNING
De volgende kapvergunningen zijn verleend aan:

- de heer D.W. Willems uit Wezep voor het kappen van zeventien bomenop het perceel Hertenlaan 6 in Wezep;
- mevrouw V. Vloedbeld-Donker uit Wezep voor het kappen van drie bomen op het perceel Boekweitakker 53 in Wezep,
- de heer R. Veldkamp uit Wezep voor het kappen van een boom op het perceel Zuiderzeestraatweg 555 in Wezep;
- de heer W. Labots uit Oldebroek voor het kappen van twee bomen op het perceel Van Pijkerenlaan 73 in Oldebroek.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd. Voor meer inlichtingen hierover: telefoon (0525) 638 200.

ONTHEFFING BESTEMMINGSPLAN
OP GROND VAN DE WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken ingevolge het bepaalde in artikel 3.24 van de Wet ruimtelijke ordening juncto afdeling 3.4 van de Awb bekend dat zij voornemens zijn om op basis van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening juncto artikel 4.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening gegeven mogelijheid ontheffing te verlenen van het ter plaatse geldende bestemmingsplan:
- ''Buitengebied Oldebroek-Zuid''; Voor het vergroten van een garage/berging op het perceel Rambonnetweg 18 te Wezep (20080367/RO). Het ontwerp-besluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 8 oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de openingstijden ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen omtrent het voornemen om ontheffing te verlenen naar voren brengen. De zienswijze dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. Gedurende deze termijn kan een ieder ook mondeling hun zienswijze naar voren brengen. Daartoe kan tijdens kantooruren een afspraak worden gemaakt met de heer J.W. van Hoorn van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (0525-638333).

VASTSTELLING PROCEDUREVERORDENING
ADVISEREN TEGEMOETKOMING PLANSCHADE GEMEENTE OLDEBROEK De raad van de gemeente Oldebroek heeft in zijn vergadering van 30 september 2008 de "Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Oldebroek" vastgesteld. Deze verordening regelt de procedure die wordt gevolgd bij aanvragen om vergoeding van planschade. Op grond van artikel 142 van de Gemeentewet zal de verordening op 8 oktober 2008 in werking treden. De verordening ligt, tijdens openingstijden van het gemeentehuis, voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis. Op verzoek kan een ieder tegen betaling van de kosten een afschrift van de verordening krijgen. De verordening is tevens raadpleegbaar op de website van de gemeente Oldebroek (www.oldebroek.nl).

BEKENDMAKING VASTELLING MAATREGELENVERORDENING EN RE-INTEGRATIEVERORDENING WET WERK EN BIJSTAND 2008
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat in de vergadering van de gemeenteraad van 30 september 2008 de Maatregelenverordening en Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2008 is vastgesteld. Vanaf januari 2004 is de Wet werk en bijstand (WWB) in werking getreden. Het gemeentelijk beleid als gevolg van de WWB vastgelegd in verordeningen, waaronder de maatregelenverordening en re-integratieverordening.

Nieuw re-integratiebeleid
In 2007 is door de gemeenteraad het nieuwe re-integratiebeleid ´Werk maken van Werk´ vastgesteld. Uitgangspunten voor het nieuwe beleid zijn dat:
· iedere uitkeringsgerechtigde die daartoe in staat is een (tegen)prestatie levert. Het doel hiervan is de uitkeringsperiode zoveel mogelijk te bekorten;
· bij uitkeringsgerechtigden die vooralsnog niet kunnen uitstromen naar reguliere arbeid, door middel van activering (vrijwilligerswerk verrichten, deelnemen aan activiteiten in de wijk of buurt) wordt geprobeerd te voorkomen dat de kloof tussen mens en arbeid of mens en maatschappij onherstelbaar groot wordt;
· in principe iedereen die daarvoor in aanmerking komt een activerend aanbod wordt gedaan. Als gevolg van deze wijziging zijn de Reïntegratieverordening Wet Werk en Bijstand 2004 en de Afstemmingsverordening Wet Werk en Bijstand 2004 aangepast aan het nieuwe beleid. ...

Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2008 In de re-integratieverordening staat het beleid van de gemeente over haar re-integratietaak. De verordening is aangepast aan het gewijzigde beleid en er is vastgelegd hoe de cliënten ondersteund kunnen worden bij de arbeidsinschakeling. Daarnaast is opgenomen hoe omgegaan wordt met het aanbieden van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling. Voorbeelden van voorzieningen zijn: leerwerkplekken, detacheringsbanen, loonkostensubsidies, scholing, sociale activering en zorg en hulpverlening.

Maatregelenverordening Wet werk en bijstand 2008 (voorheen Afstemmingsverordening) Het re-integratieaanbod heeft geen vrijblijvend karakter. Wanneer het college van burgemeester en wethouders vindt dat een cliënt zijn verplichtingen niet of onvoldoende nakomt, kan dit leiden tot een verlaging (afstemming) van de uitkering. Hiermee wordt ook bedoeld het onvoldoende meewerken aan een aangeboden re-integratietraject/-voorziening. Alleen wanneer iedere vorm van verwijtbaarheid ontbreekt, ziet het college af van zo´n verlaging. Dit is geregeld in de Maatregelenverordening. De verordening en de daarbij behorende stukken liggen tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek en het Dorpskantoor in Wezep. Een ieder kan tegen betaling van de kosten een afschrift van de verordening ontvangen.

INSPRAAK CONCEPT BELEIDSNOTA
MANTELZORGONDERSTEUNING GEMEENTE OLDEBROEK 2009-2012: 'MANTELZORG: OOK ÓNZE ZORG' Het college van B&W heeft op 16 september 2008 de concept beleidsnota mantelzorgondersteuning 2009-2012 voorlopig vastgesteld en voor inspraak vrij gegeven. De concept beleidsnota ligt nu ter inzage. U kunt uw reactie geven op het in deze conceptnota voorgenomen beleid. Reacties kunnen leiden tot aanpassingen van de definitieve versie en worden met de nota aan de gemeenteraad aangeboden, zodat zij een weloverwogen besluit kunnen nemen. Met de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) valt de verantwoordelijkheid voor de ondersteuning van mantelzorgers en de coördinatie van de Vrijwillige Thuiszorg vanaf 1 januari 2007 onder de lokale overheid. Prestatieveld 4 schrijft voor dat gemeenten mantelzorgers en vrijwilligers moet ondersteunen. Schematisch weergegeven wordt het volgende beleid voorgesteld: Kern van het beleid is dat de mantelzorger de zorg voor de hulpvrager zo lang mogelijk kan blijven volhouden. Speerpunten daarbij zijn:
het tegengaan van overbelasting van de mantelzorger en het verhogen van zijn of haar draagkracht het zoveel als mogelijk voorkomen van sociaal isolement bevorderen dat een mantelzorger waardering voelt voor zijn of haar zorgtaak De instrumenten die de gemeente daarvoor inzet:
het aanbieden van ondersteuningaanbod zoals:
heldere informatie en advies op een herkenbare plek verkrijgbaar; het bieden van respijtzorg;
het organiseren van lotgenotencontact;
het stimuleren van informele en vrijwillige zorg;
het zonodig financieel compenseren van mantelzorgers; door middel van een beloning (mantelzorgdag / bloemetje) waardering uitspreken voor de zorg die mantelzorgers bieden; een herkenbare ondersteuningsstructuur voor mantelzorgondersteuning afgestemd op de structuur binnen de regio Noord Veluwe; het vergroten van het bereik van mantelzorgers: meer mantelzorgers worden bekend bij de gemeente en meer mantelzorgers erkennen dat zij mantelzorger zijn, zodat het aantal mensen dat een beroep kan doen op de ondersteuningsstructuur toeneemt; speciale aandacht voor: de jonge mantelzorger, ouders van kinderen met psychische beperkingen, mantelzorgers van mensen met een chronische psychische beperkingen en mantelzorgers die geen eigen sociaal verband hebben. via het jeugdbeleid (ZAT-teams) en de leerplicht meer zicht te krijgen op jonge mantelzorgers. Iedereen die in deze gemeente een belang heeft ten aanzien van deze concept beleidsnota kan zijn of haar zienswijze schriftelijk kenbaar maken tot uiterlijk 24 oktober 2008 bij het college van burgemeester en wethouders. Ook kan de zienswijze mondeling naar voren worden gebracht tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. Hiervoor kan een afspraak worden gemaakt met dhr. R. Hafkamp of de heer L. van Beek van de afdeling Samenleving, tel. 0525 - 638200. Van elke naar voren gebrachte zienswijze wordt een verslag opgemaakt. De concept beleidsnota mantelzorgondersteuning gemeente Oldebroek 2009-2012, met als titel 'Mantelzorg, ook ónze zorg!' ligt tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis in Oldebroek en het Dorpskantoor in Wezep. Tegen betaling van de kosten kan een afschrift van de concept beleidsnota verkregen worden. Deze stukken kunnen ook via de website worden ingezien, www.oldebroek.nl. Op de website kiest u 'Samenleving' en daarna 'Vrijwilligerswerk en mantelzorg'.

WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING INTREKKING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij overgaan tot gedeeltelijke intrekking van de milieuvergunning Van voor
Grondverzetbedrijf Van Werven B.V.
Verlengde Looweg 7
8096 RR Oldebroek een nog niet gerealiseerde opslagloods ten westen van het bedrijf De intrekking is opgesteld op verzoek van de onderhavige vergunning­houder. De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde aanvraag liggen van 8 oktober 2008 tot en met 19 november 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging. Tegen het intrekkingsbesluit kan van 9 oktober 2008 tot en met 19 november 2008 beroep worden ingesteld door:
- de aanvrager;

- degene die zienswijzen heeft ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;
- de betrokken adviseurs;

- degene die zienswijzen heeft tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit. Een eventueel beroepschrift moet in tweevoud worden gericht en verzonden aan de Afdeling bestuurs­rechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Indien tegen de beschikking beroep wordt ingesteld kan overeenkomstig de Wet op de Raad van State bij de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een ver­zoek worden gedaan tot schorsing van de beschikking dan wel tot het treffen van een voorlopige voor­ziening. Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf of mevrouw A. Groote Stroek, tel. (0525) 638333.

WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING DEFINITIEVE VERGUNNING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat een milieuvergunning, onder het stellen van voorschriften om mogelijk nadelige gevolgen voor het milieu vanwege de inrichting tegen te gaan, is verleend aan voor
B. van Loo
Bovenpad 12 + 14
8096 RN Oldebroek het uitbreiden van een veehouderijbedrijf met een jongveestal De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde aanvraag ligt van 8 oktober 2008 tot en met 19 november 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging. Tegen de verleende milieuvergunning kan van 9 oktober 2008 tot en met 19 november 2008 beroep worden ingesteld door:
- de aanvrager;

- degene die zienswijzen heeft ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;
- de betrokken adviseurs;

- degene die zienswijzen heeft tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit. Een eventueel beroepschrift moet in tweevoud worden gericht en verzonden aan de Afdeling bestuurs­rechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Indien tegen de beschikking beroep wordt ingesteld kan overeenkomstig de Wet op de Raad van State bij de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek worden gedaan tot schorsing van de beschikking dan wel tot het treffen van een voorlopige voor­ziening. Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf of mevrouw A. Groote Stroek, tel. (0525) 638333.

WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING MELDING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken, ingevolge artikel 8.19, vijfde lid van de Wet milieubeheer en artikel 6.1 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer, bekend dat zij een melding hebben ontvangen en geaccepteerd van voor
Van Werven Grondverzet BV het wijzigen van een grondverzetbedrijf aan de Verlengde Looweg 7 te Oldebroek De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde melding ligt van 8 oktober 2008 tot en met 18 november 2008 ter inzage: a. in het gemeentehuis en de hulpsecretarie op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging. Tegen het accepteren van de melding kan iedere belanghebbende van 8 oktober 2008 tot en met 18 november 2008 een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagde worden bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met mevrouw A. Groote Stroek of de heer C. van der Graaf, tel. (0525) 638333.