BMW Nederland


BMW presenteert nieuwe K 1300 Serie op Intermot - K 1300 S snelste BMW productiemotorfiets ooit

07.10.2008

Keulen/Rijswijk. Een compleet nieuwe BMW K Serie steelt de show op de Intermot in Keulen. Het gaat om een trio zeer krachtige, sportieve motorfietsen met als vlaggenschip de K 1300 S. Dit is de snelste en meest krachtige BMW productiemotorfiets ooit en beschikt maar liefst over 129 kW(175 pk). Deze adembenemend vormgegeven sportmotor wordt geflankeerd door de sportieve, verfijnde toermotor K 1300 GT en een brutaal vormgegeven naked variant, de K 1300 R. Daarnaast wordt de S 1000 RR, de motorfiets waarmee BMW komend seizoen zal meedoen aan het WK Superbike aan het publiek gepresenteerd. Boegbeeld
Extreem krachtig, superieur acceleratievermogen en ongekende souplesse bij elk toerental, dat zijn speerpunten bij de nieuwe fase in de K Serie: de komst van de K 1300 S, de K 1300 GT en de K 1300 R. De S is het nieuwe boegbeeld van BMW. Het ontwikkelingsdoel van BMW was bij deze machine van meet af aan duidelijk: nog meer vermogen en nog betere prestaties. En dat tekent zich ook direct af bij de vormgeving. Bij de K 1300 S is echter beslist geen sprake van puur uiterlijk vertoon, want ook de cijfers op papier maken duidelijk dat BMW aanhaakt bij de top in sportmotoren van dit moment. Een missie die is vertaald in een maximumvermogen van 129 kW (175 pk) bij 9.250 toeren per minuut. Minstens zo indrukwekkend is het hoge koppel van 140 Nm dat bij 8.250 toeren per minuut wordt bereikt. Maar ook bij lagere toerentallen blinkt de 1.293 cc metende viercilinder krachtbron uit door veel trekkracht. Een uiterst nauwkeurige elektronische aansturing zorgt niettemin voor soepel oppakken, wat bij manoeuvreren en bij rijden in de stad de controle van al die kracht vergroot. Bovendien weegt deze krachtpatser een bescheiden 228 kg (drooggewicht).

Duolever
De Duolever-voorvork is gehandhaafd, evenals de Paralever-ophanging achter. Nog altijd is dit een ongenaakbare combinatie voor een superieure en veilige wegligging, waarbij de nieuwe generatie van het BMW Motorrad ABS met het (gedeeltelijk) integrale remsysteem acceleratiekracht op de K 1300 S standaard pareert met vertrouwenwekkende remkracht. Kleine aanpassingen aan de Duolever-voorvork, sterkere veren en een verbeterde demping zorgen voor een nog fijner weggedrag bij de nieuwe K Serie. Vooral het gevoel met de weg, de feedback, is toegenomen. Gebleven is het lage zwaartepunt dankzij het vooroverhellende cilinderblok van de krachtbron en de lage plaatsing van de aandrijfunit in het frame.

Op de K 1300 S is als optie de tweede generatie van het elektronisch instelbare vering- en dempingsysteem leverbaar: ESA II. Het rijwielgedeelte is daarmee optimaal af te stemmen op rijgedrag en belading. Net als bij de eerste generatie van dit systeem is de veervoorspanning te wijzigen door simpel een druk op een knop, waarbij de motor harder (sportiever) of juist zachter (comfortabeler) is geveerd. Ook is met de schakelaar te kiezen voor opties met duopassagier en/of belading, waarbij de voorspanning van de vering achter nog een tandje strakker wordt ingesteld. Nieuw bij ESA II is dat tegelijk ook de veersnelheid en de demping worden aangepast. Daardoor ontstaat een uiterst gebalanceerde machine met een zeer verfijnd en goed aan te voelen weggedrag.

Quickshifter en High Performance Parts
Nieuw is ook de optioneel leverbare quickshifter op de transmissie. Opschakelen is daarmee mogelijk zonder gas terug te nemen en zonder gebruikmaking van de koppeling. Elektronica zorgt voor een korte adempauze in de krachtsexplosie tijdens het schakelmoment. De acceleratie verloopt daardoor nog sneller en met de grootste mogelijke schakelprecisie in de zesversnellingsbak die via een cardan het achterwiel aandrijft. Ook optioneel is het automatisch antislipsysteem (ASC), een systeem dat ervoor zorgt dat het achterwiel niet doorslipt bij accelereren. Dit vergroot de veiligheid, zeker bij het rijden in een bocht. Voor berijders die het sportieve nog meer willen accentueren, zijn er de High Performance Parts, zoals fraaie carbononderdelen, voetsteunen van gefreesd aluminium, sportieve gesmede velgen en een compromisloze Akrapovic-sportdemper.

K 1300 GT
GT staat voor Gran Turismo. Lange afstanden afleggen met een zo hoog mogelijke snelheid, dat is het recept bij deze variant. Niet alleen pure topkracht telt, maar ook duurvermogen. Het viercilinderblok van 1.293 cc levert bij de K 1300 GT een vermogen van 118 kW (160 pk) bij 9.000 toeren per minuut. Duizend toeren lager ligt het maximumkoppel van 135 Nm. Cijfers die zonder meer garant staan voor uitstekende prestaties, zodat zeker gesproken kan worden van een sportieve toermotor. De K 1300 GT blinkt uit door zijn wendbaarheid, zeker voor een machine van dit formaat. De gestroomlijnde kuip draagt bij aan stabiliteit bij hoge snelheden en beschermt rijder en passagier tegen weer en wind. Ook bij deze versie is ESA II, het elektronisch instelbare vering- en dempingsysteem, leverbaar. Net zoals het automatisch antislipsysteem (ASC), de bandenspanningcontrole (RDC) en toonaangevende opties als een xenonkoplamp, elektronische geregelde cruisecontrol en een alarmsysteem. Het onvolprezen BMW Motorrad ABS wordt op de K 1300 GT standaard geleverd.

K 1300 R
De rauwdouwer in de serie is de K 1300 R. Met zijn ruige, compromisloze en zeer aansprekende vormen oogt hij als een onvervalste straatvechter. Een naked bike, die door zijn prestaties op een bijzonder hoog niveau staat. De krachtbron levert hier maar liefst 127 kW (173 pk) en dat is een indrukwekkende waarde, zeker in relatie tot het lage gewicht van 217 kg (drooggewicht). Het maximumkoppel is even hoog als dat van de K 1300 S.

Op geen andere machine is de door BMW gehanteerde slogan UNSTOPPABLE beter van toepassing. Vooral doordat de K 1300 R door zijn geringere gewicht uiterst wendbaar is. De verfijnde kwaliteiten van de Duolever-voorvorkconstructie komen zeer goed uit de verf. Kwaliteiten die zich onder meer uiten in een strak remgedrag, waarbij de motor neutraal blijft sturen en niet de neiging tot oprichten heeft zoals bij een conventionele telescoopvoorvork. Ook bij de K 1300 R zijn ESA II, ASC en RDC leverbaar. Bovendien heeft deze variant het sublieme BMW Motorrad Integral ABS-remsysteem en de nieuwe quickshifter als optie. Op verzoek is het uiterlijk verder naar persoonlijke smaak in te kleuren met High Performance Parts, zoals een spoiler onder het motorblok van carbon of voetsteunen van gefreesd aluminium, sportieve gesmede wielen en een sportieve Akrapovic-uitlaatdemper.

25 jaar BMW viercilinders
Met de nieuwe K 1300 Serie zet BMW een volgende stap in deze toonaangevende reeks, waarvan de eerste generatie al in 1983 de spits afbeet. Een machine die door zijn styling en door zijn liggende viercilinder motorblok afweek van de doorsnee sportmotor in de eredivisie van motorfietsland. In 2004 brak een nieuw hoofdstuk aan in de K Serie met de komst van de K 1200 S. Een 167 pk sterke viercilinder supersporter met toonaangevende rijwiel- en frametechnologie. De Duolever-voorvork bewees in combinatie met de Paralever-achterwielophanging direct zijn grote voordeel voor de wegligging. Een machine waarmee tot op zeer hoge snelheid uiterst stabiel bochten zijn te nemen, maar tegelijkertijd een machine ook die rechtuit als op rails lijkt te rijden.

Met de nieuwe K 1300 S, de K 1300 GT en de K 1300 R zet BMW in het topsegment een trio krachtige motoren neer die elk uitblinken door perfectie en verfijning. Onderscheidend als ze zijn door hun vormgeving, zo snel kunnen deze motoren sprinten en souplesse en comfort bieden voor dagelijks gebruik. Bovendien voldoen alle modellen dankzij digitale motorelektronica aan de strengste emissienormen.


De complete tekst van deze persmap kan worden gedownload als .rtf (zowel voor Apple als Windows) of als .doc bestand. Extra foto's zijn op te vragen in het foto-archief van de PressClub.