Gemeente Maastricht

Plannen staatssecretaris onvoldoende doordacht op gevolgen voor burgers

G27 zijn tegen hervormingen in de AWBZ per 2009

Datum: 7 oktober 2008

De G27 zijn tegen de invoering van de hervormingen die staatssecretaris Bussemaker per januari 2009 in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) wil doorvoeren. Dit laten de 27 samenwerkende grote gemeenten vandaag in een brief aan de staatssecretaris weten. "Wij missen een echte visie op hoe de maatschappelijke ondersteuning in de toekomst vorm moet krijgen. De gevolgen van de wijzigingen, die nu worden voorgesteld voor burgers, zijn volstrekt onbekend. Het zijn op deze manier alleen bezuinigingsvoorstellen voor maar liefst 800 miljoen euro", aldus wethouders Hans-Martin Don (Eindhoven) en Jacques Costongs (Maastricht) namens de G27.

Als de plannen van de staatssecretaris doorgaan, komen ruim 62.000 mensen niet meer in aanmerking voor ondersteunende begeleiding vanuit de AWBZ. Het gaat onder meer om mensen met een lichte beperking waarvan de staatssecretaris vindt dat zij zélf verantwoordelijk zijn voor het behouden van de zelfredzaamheid of het kunnen meedoen in deze samenleving. Een grotere groep, met matige of zware beperkingen, zal minder begeleiding krijgen dan nu het geval is. In haar notitie "Kiezen voor visie" beschrijft de G27 enkele praktijkvoorbeelden over de gevolgen van de voorgestelde hervormingen. De notitie is naar de staatssecretaris gestuurd.

Gevolgen
De G27 is, met de staatssecretaris, van mening dat onbedoeld en onterecht gebruik van de AWBZ moet worden teruggedrongen. Ingrijpen in de AWBZ heeft echter altijd gevolgen voor andere wet-, en regelgeving zoals de Wmo, de Ziektekostenverzekeringswet, de WIA, de WSW en de WWB. Ook instellingen op het gebied van onderwijs, jeugdzorg en maatschappelijke opvang krijgen te maken met gevolgen van ingrijpen in de AWBZ. "De staatssecretaris constateert dit zelf, maar wil toch al snijden in de AWBZ zonder dat de maatschappelijke gevolgen daarvan in beeld zijn. Wij zijn absoluut tegen invoering van de nu voorgestelde hervormingen per 2009. Eerst moeten we een goed idee krijgen van wat de gevolgen voor de cliënten, maar ook voor hun omgeving zijn en welke rol de gemeenten daarbij kunnen en moeten spelen", aldus Don en Costongs. De druk op mantelzorgers en vrijwilligers zal naar verwachting stevig toenemen.

nhoudelijke discussie over de AWBZ
Over het belang van zelfredzaamheid en participatie van burgers in onze samenleving en over welke maatschappelijke ondersteuning daarvoor nodig is, moet goed worden nagedacht. De G27 pleiten daarom voor een inhoudelijke discussie over maatschappelijke ondersteuning van burgers in de toekomst. De gemeenten willen de volgende vragen beantwoord zien, vóórdat het kabinet besluit tot onomkeerbare stappen: Wat verstaan we onder eigen verantwoordelijkheid en in hoeverre is de groep met lichte beperkingen in staat zelf verantwoordelijkheid te nemen? Wat is de taak van de overheid om met collectieve maar ook met individuele voorzieningen burgers daarin te ondersteunen? Wat kan dan op rijksniveau geregeld worden en wat kan beter door gemeenten geregeld worden? En wat is dan een realistische termijn om veranderingen door te voeren op een manier dat burgers er niet de dupe van worden en andere betrokkenen voldoende voorbereidingstijd krijgen?

Op 30 oktober bespreekt de Tweede Kamercommissie VWS de plannen van de staatssecretaris over de hervormingen in de AWBZ. "Tot die tijd laten wij stevig van ons horen", zeggen de G27 wethouders. "Gemeenten willen niet geconfronteerd worden met de nu nog onbekende maatschappelijke effecten. Wij kunnen die op een dergelijke korte termijn zeker niet overzien noch opvangen. We zullen de fractiewoordvoerders en onze eigen politieke achterbannen informeren over onze zorgen en we hopen op een stevige politieke discussie".