Hogeschool Windesheim
Persbericht, 6 oktober 2008
Op vrijdag 10 oktober vindt de installatie plaats van dr. Peter van ât
Riet als lector âICT en Onderwijsinnovatieâ bij Windesheim in Zwolle.
Het lectoraat richt zich op de rol die informatietechnologie speelt
bij vernieuwingen in het onderwijs.
Van ât Riet is de vijftiende lector die door Windesheim wordt
aangesteld. De hogeschool telt nu in totaal zeventien lectoraten. Elk
lectoraat doet onderzoek, werkt aan professionalisering van docenten,
onderwijsvernieuwing en dienstverlening. Het werkt daarin samen met
allerlei professionals en organisaties binnen en buiten Windesheim.
Sprekers en workshops
De installatie van Van ât Riet gebeurt tijdens een programma vanaf
13.30 uur, waarin de lector zijn lectorale rede âICT-bewustzijn als
succesfactor in onderwijsinnovatieâ houdt. Daarnaast spreekt dr. ing.
Karl Dittrich, voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie
Organisatie, zijn referaat uit. Voor de installatie, door prof. dr.
Lex Bouter van het college van bestuur VU-Windesheim, vinden workshops
plaats over âketenmodellenâ en âICT gouvernanceâ.
Het programma rond de lectorale rede wordt âs ochtends voorafgegaan
door de bijeenkomst âCompetenties en ICT, wat kun je ermee?â door
SURFfoundation en het lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie.
Wageningen en Zwolle
Peter van ât Riet is sinds september 2007 lector ICT en
Onderwijsinnovatie aan Windesheim na een lange carrière in het hoger
onderwijs als lerarenopleider, opleidings- en dienstenmanager,
laatstelijk als directeur strategisch informatiebeleid van de
hogeschool (CIO).
Het lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie legt zich toe op de rol die
ICT speelt bij het innoveren van het onderwijs. ICT dringt langs
allerlei wegen en op diverse niveaus het onderwijs binnen. Hoe gaan
studenten, docenten, managers en bestuurders daarmee om? Reageren zij
reactief of maken zij ICT tot een strategische succesfactor voor hun
onderwijs en onderwijsorganisatie? Het lectoraat wil
onderwijsprofessionals en onderwijsinstellingen ondersteunen, zodat
onderwijs en onderwijsorganisatie aansluiten op de moderne
informatiemaatschappij.
Lectoraten bij Windesheim
Lectoraten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van
Windesheim tot regionaal kenniscentrum. Windesheim heeft zijn
lectoraten ontwikkeld vanuit maatschappelijke themaâs. Deze themaâs
zijn: ondernemen, techniek, zorg en onderwijs. Elk lectoraat bestaat
uit één of twee lectoren en een kenniskring. De leden van de
kenniskring zijn inhoudsdeskundigen die binnen of buiten Windesheim
werkzaam zijn.
Programma
09.30 uur Ontvangst ochtendprogramma
10.00 uur Bijeenkomst âCompetenties en ICT, wat kun je ermee?â
13.30 uur ontvangst hoofdentree Windesheim
14.00 uur workshops
15.00 uur pauze
15.30 uur installatie; sprekers Lex Bouter (college van bestuur
Windesheim), Peter van ât Riet (lector), Karl Dittrich (referent,
NVAO)