Hogeschool Windesheim

Persbericht, 6 oktober 2008

Op vrijdag 10 oktober vindt de installatie plaats van dr. Peter van ât Riet als lector âICT en Onderwijsinnovatieâ bij Windesheim in Zwolle. Het lectoraat richt zich op de rol die informatietechnologie speelt bij vernieuwingen in het onderwijs.

Van ât Riet is de vijftiende lector die door Windesheim wordt aangesteld. De hogeschool telt nu in totaal zeventien lectoraten. Elk lectoraat doet onderzoek, werkt aan professionalisering van docenten, onderwijsvernieuwing en dienstverlening. Het werkt daarin samen met allerlei professionals en organisaties binnen en buiten Windesheim.

Sprekers en workshops
De installatie van Van ât Riet gebeurt tijdens een programma vanaf 13.30 uur, waarin de lector zijn lectorale rede âICT-bewustzijn als succesfactor in onderwijsinnovatieâ houdt. Daarnaast spreekt dr. ing. Karl Dittrich, voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie, zijn referaat uit. Voor de installatie, door prof. dr. Lex Bouter van het college van bestuur VU-Windesheim, vinden workshops plaats over âketenmodellenâ en âICT gouvernanceâ. Het programma rond de lectorale rede wordt âs ochtends voorafgegaan door de bijeenkomst âCompetenties en ICT, wat kun je ermee?â door SURFfoundation en het lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie.

Wageningen en Zwolle
Peter van ât Riet is sinds september 2007 lector ICT en Onderwijsinnovatie aan Windesheim na een lange carrière in het hoger onderwijs als lerarenopleider, opleidings- en dienstenmanager, laatstelijk als directeur strategisch informatiebeleid van de hogeschool (CIO).
Het lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie legt zich toe op de rol die ICT speelt bij het innoveren van het onderwijs. ICT dringt langs allerlei wegen en op diverse niveaus het onderwijs binnen. Hoe gaan studenten, docenten, managers en bestuurders daarmee om? Reageren zij reactief of maken zij ICT tot een strategische succesfactor voor hun onderwijs en onderwijsorganisatie? Het lectoraat wil onderwijsprofessionals en onderwijsinstellingen ondersteunen, zodat onderwijs en onderwijsorganisatie aansluiten op de moderne informatiemaatschappij.

Lectoraten bij Windesheim
Lectoraten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van Windesheim tot regionaal kenniscentrum. Windesheim heeft zijn lectoraten ontwikkeld vanuit maatschappelijke themaâs. Deze themaâs zijn: ondernemen, techniek, zorg en onderwijs. Elk lectoraat bestaat uit één of twee lectoren en een kenniskring. De leden van de kenniskring zijn inhoudsdeskundigen die binnen of buiten Windesheim werkzaam zijn.

Programma
09.30 uur Ontvangst ochtendprogramma
10.00 uur Bijeenkomst âCompetenties en ICT, wat kun je ermee?â 13.30 uur ontvangst hoofdentree Windesheim
14.00 uur workshops
15.00 uur pauze
15.30 uur installatie; sprekers Lex Bouter (college van bestuur Windesheim), Peter van ât Riet (lector), Karl Dittrich (referent, NVAO)