Nederlandsch Octrooibureau


Octrooi voor zonwering

Aanvankelijk voerde het bedrijf één merk: SunCircle. Maar sinds twee jaar verkoopt het bedrijf met Lumengard een luxere zonweringslijn. SunCircle importeerde het product uit het buitenland. Het rolluik, de zogenaamde Threeroll, had al een wereldwijd octrooi. De Threeroll is een buitenzonwering die net zo werkt als een binnenzonwering. Hij kan openen en kantelen. Het product dient echter vooral als inbraakpreventie,
ongeacht of het open staat of gesloten is. Functionaliteit en materiaal SunCircle kreeg het recht om het product op de Nederlandse markt te brengen. âWe hebben er de naam Lumengard aan gegevenâ, vertelt directeur Johan van Huigenbosch. âDe Lumengard liep goed, en we besloten deze productlijn uit te bouwen met terras- en uitvalsschermen. Zo kregen we een complete, luxere productlijn.â Bij de ontwikkeling hiervan werd niet gekeken naar prijs, maar naar functionaliteit en materiaal. âIn een normaal rolluik zit bijvoorbeeld een lamel van gevouwen aluminium dat gevuld is met schuim. Maar we kunnen datzelfde aluminium lamel ook maken met een dikte van vijftien centimeter. In vaktermen heet dat ook wel extruderen. Het is kostbaarder, maar veel steviger.â

Typische opdracht voor NOB
SunCircle wil zich onderscheiden van andere aanbieders en doet dit door te investeren in nieuwe techniek. Een goed voorbeeld hiervan is het glijlagersysteem dat het bedrijf toepast op de SunCircleschermen. Van Huigenbosch: âOm ons onderscheidend karakter voorlopig te kunnen beschermen, was het van belang dat we de unieke eigenschappen van ons product vastlegden. We hebben het Nederlandsch Octrooibureau laten uitzoeken of dit mogelijk was. Het Nederlandsch Octrooibureau kon ons goed adviseren over de haalbaarheid van onze octrooiaanvragen.â Het was een typische opdracht voor het Nederlandsch Octrooibureau, zegt adviseur André van Westenbrugge. âEerst hebben een search uitgevoerd. We bekeken of de vinding nog niet geregistreerd stond in bestaande internationale octrooiliteratuur.â Het Nederlandsch Octrooibureau kijkt dus ook over de landsgrenzen. âVervolgens bekeken we samen met SunCircle in welke landen een octrooiaanvraag zinvol was. Soms is een aanvraag alleen nuttig in bepaalde landen.â SunCircle vroeg onder andere octrooi aan in Duitsland, omdat daar belangrijke concurrenten gevestigd zijn.

Technische innovaties
Het prijswinnende glijlagersysteem houdt het doek van het zonnescherm strak. Van Huigenbosch: âDit systeem is een essentieel deel van de Beautybox, een zonnescherm met een maximale breedte van 21 meter en een uitval van 4 meter. Het scherm bevat één doek waarvan de as niet meer kan doorbuigen, waardoor het doek mooi strak blijft. Ook voor de zogenaamde knikarmen met gasveren hebben we octrooi aangevraagd. Wat deze knikarmen uniek maakt, is dat ze geen spiraalveer nodig hebben om het scherm op spanning te houden. Het nadeel hiervan is dat je in de maatvoering per halve meter moet denken. Met het glijlagersysteem, kun je een zonnescherm op elke gewenste lengte krijgen.â SunCircle blijft haar productlijnen verder ontwikkelen. âEr zijn tal van mogelijkheden om je te onderscheiden. Ook op technisch gebied. Het is dan van belang je intellectuele eigendom te beschermenâ, aldus Van Huigenbosch.