Nederlandsch Octrooibureau
Octrooi voor zonwering
Aanvankelijk voerde het bedrijf één merk: SunCircle. Maar sinds twee
jaar verkoopt het bedrijf met Lumengard een luxere zonweringslijn.
SunCircle importeerde het product uit het buitenland. Het rolluik, de
zogenaamde Threeroll, had al een wereldwijd octrooi. De Threeroll is
een buitenzonwering die net zo werkt als een binnenzonwering. Hij kan
openen en kantelen. Het product dient echter vooral als
inbraakpreventie,
ongeacht of het open staat of gesloten is. Functionaliteit en
materiaal SunCircle kreeg het recht om het product op de Nederlandse
markt te brengen. âWe hebben er de naam Lumengard aan gegevenâ,
vertelt directeur Johan van Huigenbosch. âDe Lumengard liep goed, en
we besloten deze productlijn uit te bouwen met terras- en
uitvalsschermen. Zo kregen we een complete, luxere productlijn.â Bij
de ontwikkeling hiervan werd niet gekeken naar prijs, maar naar
functionaliteit en materiaal. âIn een normaal rolluik zit bijvoorbeeld
een lamel van gevouwen aluminium dat gevuld is met schuim. Maar we
kunnen datzelfde aluminium lamel ook maken met een dikte van vijftien
centimeter. In vaktermen heet dat ook wel extruderen. Het is
kostbaarder, maar veel steviger.â
Typische opdracht voor NOB
SunCircle wil zich onderscheiden van andere aanbieders en doet dit
door te investeren in nieuwe techniek. Een goed voorbeeld hiervan is
het glijlagersysteem dat het bedrijf toepast op de SunCircleschermen.
Van Huigenbosch: âOm ons onderscheidend karakter voorlopig te kunnen
beschermen, was het van belang dat we de unieke eigenschappen van
ons product vastlegden. We hebben het Nederlandsch Octrooibureau laten
uitzoeken of dit mogelijk was. Het Nederlandsch Octrooibureau kon ons
goed adviseren over de haalbaarheid van onze octrooiaanvragen.â Het
was een typische opdracht voor het Nederlandsch Octrooibureau, zegt
adviseur André van Westenbrugge. âEerst hebben een search uitgevoerd.
We bekeken of de vinding nog niet geregistreerd stond in bestaande
internationale octrooiliteratuur.â Het Nederlandsch Octrooibureau
kijkt dus ook over de landsgrenzen. âVervolgens bekeken we samen met
SunCircle in welke landen een octrooiaanvraag zinvol was. Soms is een
aanvraag alleen nuttig in bepaalde landen.â SunCircle vroeg onder
andere octrooi aan in Duitsland, omdat daar belangrijke concurrenten
gevestigd zijn.
Technische innovaties
Het prijswinnende glijlagersysteem houdt het doek van het zonnescherm
strak. Van Huigenbosch: âDit systeem is een essentieel deel van de
Beautybox, een zonnescherm met een maximale breedte van 21 meter en
een uitval van 4 meter. Het scherm bevat één doek waarvan de as niet
meer kan doorbuigen, waardoor het doek mooi strak blijft. Ook voor de
zogenaamde knikarmen met gasveren hebben we octrooi aangevraagd. Wat
deze knikarmen uniek maakt, is dat ze geen spiraalveer nodig hebben om
het scherm op spanning te houden. Het nadeel hiervan is dat je in de
maatvoering per halve meter moet denken. Met het glijlagersysteem, kun
je een zonnescherm op elke gewenste lengte krijgen.â SunCircle blijft
haar productlijnen verder ontwikkelen. âEr zijn tal van mogelijkheden
om je te onderscheiden. Ook op technisch gebied. Het is dan van belang
je intellectuele eigendom te beschermenâ, aldus Van Huigenbosch.