Nieuw-Vlaamse Alliantie
Bankcrisis: N-VA wil call center en online informatiecentrum
(10/10/08)
N-VA-fractieleider in de Kamer Jan Jambon wil dat de federale overheid
zo snel mogelijk een call center opstart en een website ontwikkelt
waar ongeruste burgers terecht kunnen met al hun vragen over de
huidige kredietcrisis. Ondanks de inspanningen van veel banken om hun
klanten correct te informeren, zitten heel wat bezorgde burgers met
concrete vragen over hun spaarcenten, pensioenspaarrekeningen en
beleggingen. De overheid moet trachten de onrust van de spaarders zo
snel mogelijk weg te werken en dat kan alleen door goed te
communiceren en duidelijke informatie te verstrekken.
Iedereen volgt met argusogen de ontwikkelingen in de bankcrisis. Bij
veel spaarders en kleine aandeelhouders heerst grote onrust over wat
er met hun spaargeld gebeurt. Ze weten niet meer welke geruchten en
berichten ze moeten geloven. Ze blijven met heel wat vragen verweesd
achter. Daalt de waarde van mijn pensioenspaarbedrag? Tot welk bedrag
garandeert de overheid mijn spaarboekje? Wat wordt er nu eigenlijk
juist gegarandeerd? Enkel het kapitaal of ook de rente? Geldt de
waarborg van de overheid voor alle banken? Het zijn maar enkele
voorbeelden.
Jan Jambon vraagt minister van Financiën Reynders om snel actie te
ondernemen: De burgers hebben geen boodschap aan ingewikkelde
verklaringen over bankovernames, overheidsparticipaties of
beurskoersen allerlei. Wat ze willen weten, is wat er met hun duur
verdiende spaarcenten zal gebeuren. Om paniek te voorkomen is het
belangrijk dat de mensen snel, correct en verstaanbaar worden
geïnformeerd, besluit hij.
Een korte, maar intense mediacampagne moet het call center en de
website bij het brede publiek bekend maken.
Auteur:
Jan Jambon
N-VA-fractieleider Kamer
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be