Nieuw-Vlaamse Alliantie


Bankcrisis: N-VA wil call center en online informatiecentrum (10/10/08)

N-VA-fractieleider in de Kamer Jan Jambon wil dat de federale overheid zo snel mogelijk een call center opstart en een website ontwikkelt waar ongeruste burgers terecht kunnen met al hun vragen over de huidige kredietcrisis. Ondanks de inspanningen van veel banken om hun klanten correct te informeren, zitten heel wat bezorgde burgers met concrete vragen over hun spaarcenten, pensioenspaarrekeningen en beleggingen. De overheid moet trachten de onrust van de spaarders zo snel mogelijk weg te werken en dat kan alleen door goed te communiceren en duidelijke informatie te verstrekken.

Iedereen volgt met argusogen de ontwikkelingen in de bankcrisis. Bij veel spaarders en kleine aandeelhouders heerst grote onrust over wat er met hun spaargeld gebeurt. Ze weten niet meer welke geruchten en berichten ze moeten geloven. Ze blijven met heel wat vragen verweesd achter. Daalt de waarde van mijn pensioenspaarbedrag? Tot welk bedrag garandeert de overheid mijn spaarboekje? Wat wordt er nu eigenlijk juist gegarandeerd? Enkel het kapitaal of ook de rente? Geldt de waarborg van de overheid voor alle banken? Het zijn maar enkele voorbeelden.

Jan Jambon vraagt minister van Financiën Reynders om snel actie te ondernemen: De burgers hebben geen boodschap aan ingewikkelde verklaringen over bankovernames, overheidsparticipaties of beurskoersen allerlei. Wat ze willen weten, is wat er met hun duur verdiende spaarcenten zal gebeuren. Om paniek te voorkomen is het belangrijk dat de mensen snel, correct en verstaanbaar worden geïnformeerd, besluit hij.

Een korte, maar intense mediacampagne moet het call center en de website bij het brede publiek bekend maken.

Auteur:
Jan Jambon
N-VA-fractieleider Kamer

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be