FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: slechts 10% chauffeurs zieken- en gehandicaptenvervoer heeft juiste opleiding

Het overgrote deel van de taxichauffeurs dat zieken en gehandicapten vervoert voor de Valys-regeling, heeft daar niet de juiste opleiding voor. Dat stelt FNV Bondgenoten naar aanleiding van eigen onderzoek. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
"Niet voor niets is in het bestek voor de aanbesteding van het Valys-vervoer vastgelegd dat alle chauffeurs de vakopleiding taxichauffeur moeten hebben", zegt Remko Mast, bestuurder FNV Bondgenoten. Volgens de bond laat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hier steken vallen. Dat ministerie is opdrachtgever van het Valys-vervoer en moet toezien op naleving van de veiligheidsafspraken.

De bond baseert zich op een steekproef onder de eigen leden en op cijfers van opleidingsinstellingen. De schatting is dat nog geen 10% van de Valys-chauffeurs over de juiste diploma's beschikt. Mast: "Eenvoudige navraag onder de chauffeurs levert een onthutsend beeld op. Bijna niemand heeft de vereiste vakdiploma's en zegt ook dat de eigen werkgever er niet op aandringt om die te gaan halen. En als je daarbij het feit voegt dat in de afgelopen jaren slechts 1.800 van de in totaal 45.000 chauffeurs in de hele taxisector een opleiding hebben gevolgd, dan heb ik genoeg reden om me zorgen te maken. Zeker gezien het grote verloop in de sector."

In het bestek van de concessie van het Valys-vervoer is de eis opgenomen dat de chauffeurs die het vervoer moeten gaan uitvoeren het CCV Chauffeursdiploma Taxi (of een bewijs van wettelijke vrijstelling), het CCV diploma Sociale Vaardigheden Taxi en het CCV diploma Doelgroepenvervoer moeten hebben.
Dat de meeste chauffeurs die diploma's niet hebben, kan twee dingen betekenen. Of de eis uit het bestek heeft het uiteindelijke contract niet gehaald, of de afspraak uit het contract wordt niet nageleefd. Beide opties leveren volgens de bond onverantwoorde situaties op. "Dit kán gewoon niet!", stelt Mast. "Het ministerie van VWS laat hier grote steken vallen. Ze marchanderen met hun eigen kwaliteitseisen of vinden ze niet belangrijk voor de doelgroep. In het kader van de veiligheid van de passagiers en natuurlijk de chauffeurs, is het enorm belangrijk dat de chauffeurs goed zijn opgeleid. VWS had er dus voor moeten zorgen dat die eis uit het bestek gewoon in het contract staat en vervolgens moeten controleren dat het contract goed wordt uitgevoerd".

De Valys-concessie is met een waarde van EUR 50 mln. het grootste contract in de taxisector. Het Valys-vervoer wordt uitgevoerd door 4000 à 5000 mensen, die werkzaam zijn bij taxibedrijven of onderaannemers daarvan. Ongeveer 175.000 mensen maken gebruik van de Valys-regeling.
Op 11 november 2008 bespreekt de Tweede Kamer in zijn algemeen overleg het taxidossier.