FNV Bondgenoten: slechts 10% chauffeurs zieken- en gehandicaptenvervoer
heeft juiste opleiding
Het overgrote deel van de taxichauffeurs dat zieken en gehandicapten
vervoert voor de Valys-regeling, heeft daar niet de juiste opleiding
voor. Dat stelt FNV Bondgenoten naar aanleiding van eigen onderzoek.
Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
"Niet voor niets is in het bestek voor de aanbesteding van het
Valys-vervoer vastgelegd dat alle chauffeurs de vakopleiding
taxichauffeur moeten hebben", zegt Remko Mast, bestuurder FNV
Bondgenoten. Volgens de bond laat het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport hier steken vallen. Dat ministerie is opdrachtgever
van het Valys-vervoer en moet toezien op naleving van de
veiligheidsafspraken.
De bond baseert zich op een steekproef onder de eigen leden en op
cijfers van opleidingsinstellingen. De schatting is dat nog geen 10%
van de Valys-chauffeurs over de juiste diploma's beschikt. Mast:
"Eenvoudige navraag onder de chauffeurs levert een onthutsend beeld
op. Bijna niemand heeft de vereiste vakdiploma's en zegt ook dat de
eigen werkgever er niet op aandringt om die te gaan halen. En als je
daarbij het feit voegt dat in de afgelopen jaren slechts 1.800 van de
in totaal 45.000 chauffeurs in de hele taxisector een opleiding hebben
gevolgd, dan heb ik genoeg reden om me zorgen te maken. Zeker gezien
het grote verloop in de sector."
In het bestek van de concessie van het Valys-vervoer is de eis
opgenomen dat de chauffeurs die het vervoer moeten gaan uitvoeren het
CCV Chauffeursdiploma Taxi (of een bewijs van wettelijke
vrijstelling), het CCV diploma Sociale Vaardigheden Taxi en het CCV
diploma Doelgroepenvervoer moeten hebben.
Dat de meeste chauffeurs die diploma's niet hebben, kan twee dingen
betekenen. Of de eis uit het bestek heeft het uiteindelijke contract
niet gehaald, of de afspraak uit het contract wordt niet nageleefd.
Beide opties leveren volgens de bond onverantwoorde situaties op. "Dit
kán gewoon niet!", stelt Mast. "Het ministerie van VWS laat hier grote
steken vallen. Ze marchanderen met hun eigen kwaliteitseisen of vinden
ze niet belangrijk voor de doelgroep. In het kader van de veiligheid
van de passagiers en natuurlijk de chauffeurs, is het enorm belangrijk
dat de chauffeurs goed zijn opgeleid. VWS had er dus voor moeten
zorgen dat die eis uit het bestek gewoon in het contract staat en
vervolgens moeten controleren dat het contract goed wordt uitgevoerd".
De Valys-concessie is met een waarde van EUR 50 mln. het grootste
contract in de taxisector. Het Valys-vervoer wordt uitgevoerd door
4000 à 5000 mensen, die werkzaam zijn bij taxibedrijven of
onderaannemers daarvan. Ongeveer 175.000 mensen maken gebruik van de
Valys-regeling.
Op 11 november 2008 bespreekt de Tweede Kamer in zijn algemeen overleg
het taxidossier.
FNV Bondgenoten