Mercedes-Benz Adaptive High-beam Assistant stelt automatisch het beste licht
in
(10/10/2008)
Rijden in het donker wordt in de toekomst nog veiliger. Mercedes-Benz
heeft een nieuw systeem ontwikkeld dat de reikwijdte van de koplampen
automatisch aanpast aan de afstand van voor- of tegenliggers.
Daardoor kan de bestuurder steeds profiteren van de optimale
belichtingsafstand, zodat hij of zij het verloop van de weg,
voetgangers en fietsers en mogelijke gevaarlijke situaties sneller en
beter kan herkennen. De Adaptive High-beam Assistant wordt vanaf het
voorjaar van 2009 leverbaar.
Anders dan de huidige systemen, waarmee alleen kan worden omgeschakeld
van dim- naar groot licht en terug, werkt de nieuwe techniek van
Mercedes-Benz adaptief en regelt de lichtverdeling zoals het verkeer
het toelaat. Zo kan de reikwijdte van het dimlicht worden vergroot van
circa 65 tot 300 meter, zonder dat andere automobilisten daardoor
worden verblind. Wanneer het systeem voor- of tegenliggers waarneemt,
past het de lichtafstand automatisch en constant aan, zodat de
lichtkegel voor de andere autoâs eindigt. Bovendien houdt Adaptive
High-beam Assistant rekening met de stuurhoek, zodat de koplampen in
nauwe bochten worden gedimd. Wanneer de weg vrij is, wordt er
geleidelijk overgeschakeld naar groot licht.
Praktijktests wijzen uit dat automobilisten met Adaptive High-beam
Assistant in het donker veiliger rijden. Poppen in de vorm van
voetgangers, die aan de rand van de weg werden opgesteld, werden
ondanks tegenverkeer al bij een afstand van zoân 260 meter
waargenomen, circa 150 meter eerder dan bij normaal dimlicht.
Bovendien maakt het nieuwe systeem het voor de bestuurder eenvoudiger,
want de bedieningshendel aan het stuur hoeft niet meer te worden
bediend. Wanneer het systeem geactiveerd is, zorgt Adaptive High-beam
Assistant steeds voor de best mogelijke reikwijdte van de verlichting.
Om de 40 milliseconden ontvangen de koplampen nieuwe informatie
De door Mercedes-Benz nieuw ontwikkelde technologie werkt met behulp
van een camera aan de binnenkant van de voorruit die het verkeer voor
de auto in de gaten houdt. Dankzij een intelligent
beeldverwerkingssysteem herkent de camera andere autoâs en berekent de
onderlinge afstand. Aan de hand daarvan wordt de reikwijdte van de
variabel regelbare bi-xenon koplampen ingesteld en afhankelijk van de
afstand van voor- of tegenliggers constant aangepast. Het systeem
werkt razendsnel: om de 40 milliseconden wordt er nieuwe informatie
naar de koplampen gestuurd.
Adaptive High-beam Assistant werkt bij snelheden boven de 55 km/u en
functioneert zelfstandig zodra de bestuurder de draaiknop van de
verlichting in de stand âAutoâ gesteld heeft en de bedieningshendel
aan het stuur op groot licht zet.
Mercedes-Benz combineert de nieuwe ontwikkeling met het Intelligent
Light System, dat vijf verschillende bi-xenon-lichtfuncties biedt.
Deze zijn afgestemd op typische rij- of weersomstandigheden:
verlichting voor binnenwegen (in plaats van het gebruikelijke
dimlicht), verlichting voor autosnelwegen, actieve bochtenverlichting,
verlichting bij het afslaan en versterkte mistlampen.
AutoRai