Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

10 tot 17 oktober: de Week van de Duurzame Mode

MADE-BY en moderetailers vragen aandacht voor duurzame mode

Van 10 tot 17 oktober organiseert MADE-BY de Week van de Duurzame Mode. Samen met de moderetailers van Nederland wil MADE-BY aandacht vragen voor mode die op milieu- en mensvriendelijke manier gemaakt is. Daarom wordt iedere modewinkelier in Nederland uitgenodigd om tijdens de actieweek duurzaam geproduceerde kleding onder de aandacht te brengen bij het winkelend publiek. Naast aandacht in de winkels wordt de Week van de Duurzame Mode ondersteund met ruim honderd radiocommercials, advertenties in kranten, publieksevenementen en activiteiten op internet.

Tijdens de week wordt het publiek tijdens het winkelen bewust gemaakt van het belang van duurzame kleding. Uit onderzoek van Textilia/Gfk blijkt dat bijna 80% van de Nederlanders geĂŻnteresseerd is in duurzaam geproduceerde kleding. Het doel van de actieweek is om deze interesse terug te zien in het koopgedrag. Daarnaast speelt de actie in op de behoefte van de winkelier om de consument beter te kunnen informeren over duurzame mode.

Mark Huis in t Veld, directeur van MADE-BY: Om de milieu- en arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren is het noodzakelijk dat de vraag naar duurzame kleding toeneemt. De interesse in duurzame kleding is er, maar tijdens het winkelen weet de consument deze kleding niet te vinden of is simpelweg gefocust op het zoeken naar de juiste maat en stijl. Met deze actie die zich grotendeels afspeelt op de winkelvloer, wordt de consument er toe aangezet zijn interesse omgezet in gedrag.

Winkeliers worden opgeroepen om mee te profiteren van de aandacht die MADE-BY genereert met de nationale mediacampagne en hun klanten te laten zien dat ze voorstander zijn van milieuvriendelijk en sociaal verantwoord geproduceerde kleding. Hiervoor kunnen winkeliers het gratis promotiepakket met etalage- en winkelmateriaal bestellen via www.made-by.nl. De inschrijving loopt tot 1 september.

MADE-BY is een non-profit organisatie die in 2004 door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad is opgericht. Het MADE-BY label is een overkoepelend label voor duurzaam geproduceerde mode. Samen met de aangesloten modemerken, waaronder Edun (van pop-icoon Bono), Jackpot, Kuyichi en Nomad, werkt MADE-BY aan het verbeteren van de milieu- en arbeidsomstandigheden in de hele productieketen. Dit gebeurt o.a. door het gebruik van biologische katoen en samenwerking met fabrieken met goede arbeidsomstandigheden. De kleding van deze merken is herkenbaar aan het blauwe MADE-BY knoopje.

Begin 2008 heeft MADE-BY een kantoor in Duitsland geopend en later dit jaar volgt een kantoor in de UK.

----------