Universiteit Maastricht

Persberichten 2008

28 juli 2008
Marketing en Finance ontmoeten elkaar in Maastricht "Unieke conferentie over voorhoede interdisciplinair onderzoek"

Marketing en Finance zijn twee vakgebieden binnen de Economie/Bedrijfskunde die tot voor kort moeite hadden elkaar te vinden. Dat is vreemd, want de reden om voor een nieuw financieel product te kiezen ligt voor consumenten niet alleen op het vlak van wat een product kan; marketing is ook van levensbelang. Op 10 oktober vindt aan de Universiteit Maastricht het eerste congres in Europa plaats dat niet alleen Marketing en Finance bij elkaar brengt, maar ook het bedrijfsleven en de wetenschap. Topsprekers uit het bedrijfsleven en de wetenschap, uit Europa en de VS ontmoeten elkaar in Maastricht. "Een unicum", aldus organisator prof. dr. ir. Joost Pennings, houder van de Alex Beleggersbank leerstoel, die samen met Dr. Arvid Hoffmann het initiatief nam voor deze conferentie.

Hoofdorganisator is METEOR, de Maastricht Research School of Economics of Technology and Organizations van de Faculty of Economics & Business Administration.
Vragen die op de conferentie centraal staan zijn bijvoorbeeld: Wat kan finance leren van marketing bij het ontwikkelen van nieuwe financiële producten? En: Wat is het effect van marketinginspanningen op aandeelhouderswaarde en het financiële eindresultaat van een bedrijf? De topsprekers uit het veld zijn onder meer Jos Clijsters van Fortis Nederland en Jacques Verdier van DSM.
"Het huidige bedrijfsleven heeft behoefte aan kennis over de relatie tussen Marketing en Finance", zegt medeorganisator dr. Arvid Hoffmann van de Universiteit Maastricht. "Alleen dan kun je de factoren die bijdragen aan de bedrijfsresultaten en waarden van aandelen echt begrijpen. Vooral bij het ontwikkelen van nieuwe financiële diensten, die vaak matig succesvol gelanceerd worden, is de combinatie van Marketing en Finance zeer belangrijk. Deze conferentie gaat over de voorhoede van interdisciplinair onderzoek."

Inschrijven kan nog tot 15 september. Meer informatie op: http://www.fdewb.unimaas.nl/mw/pdf/InviteMFConference.pdf

Nieuwe mastertrack
De conferentie hangt samen met de eerste Marketing-Finance Master in Europa die in September begint aan de Universiteit Maastricht. Het gaat om een nieuwe track binnen de master International Business. Het programma heeft als doel professionals op te leiden die tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar de combinatie Marketing en Finance.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij dr. Arvid Hoffmann, tel. 043 3884 602, e-mail a.hoffmann@finance.unimaas.nl
De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/ Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine

Leading in Learning
Based in Europe, focused on the world. Maastricht University is a stimulating environment. Where research and teaching are complementary. Where innovation is our focus. Where talent can flourish. A truly student oriented research university.