Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 10 oktober 2008 (10/10/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Tijdens het Actuele Vragenuurtje ondervroeg Jan Peumans de
minister-president. De federale regering had immers aan de deelstaten
een inspanning (in totaal 800 miljoen euro) gevraagd om een poging te
doen de federale begroting en het vorderingensaldo in evenwicht te
brengen. Jan wou hiervan het fijne weten. Hij wou ook weten in
hoeverre de Vlaamse regering deze federale vraag zou inbrengen in de
fameuze gemeenschapsdialoog. Kris Peeters zei dat hij premier Leterme
geantwoord had dat er niet zomaar miljoenen kunnen worden gevonden om
tegemoet te komen aan die vraag. Verder zei hij na te gaan of er niet
versneld een aantal bevoegdheden kunnen worden doorgeschoven. Er is
volgens de minister-president nog een technische werkgroep opgericht
die een aantal zaken op een rijtje zal zetten. Voor Jan kan er alleen
sprake zijn van extra Vlaamse inspanningen, indien alle gewesten en
gemeenschappen in dit land een evenredige inspanning leveren én als in
ruil voor deze hulp ook substantiële bevoegdheden voor Vlaanderen
staan.
Door de aanslepende kredietcrisis legde de Vlaamse regering woensdag
een verklaring af over de recente ontwikkelingen bij de
reddingsoperatie voor Dexia. Minister-president Peeters stelde dat
Vlaanderen geconfronteerd wordt met een mondiaal fenomeen en
verklaarde dat de Vlaamse regering het dossier van uur tot uur volgt.
Hij zou evenwel geen verklaringen afleggen en riep op de sereniteit te
bewaren. De N-VA verklaarde begrip te hebben voor de oproep om het
vertrouwen niet te doorbreken maar voegde er bij monde van Geert
Bourgeois aan toe dat de vragen wel degelijk blijven. De spaarder en
belegger, de gemeenten en de Vlaamse belastingsbetaler hebben recht op
uitleg. Geert verwees naar het debat van vorige week en stelde vast
dat de situatie sindsdien veranderd is. De maatregelen hebben niet
geholpen: het vertrouwen is niet hersteld en de Fransen hebben een
echte blokkeringsminderheid ingesteld. De verklaring heeft dus niets
aangebracht en laat alle vragen onbeantwoord. Hopelijk heeft dit
niet-inhoudelijk antwoord niet te maken met een interne verdeeldheid,
aldus Geert. Tot slot stelde hij dat de maat vol is inzake de
ontankering: Sabena, Electrabel, de Generale Maatschappij en recent
nog Fortis. En was het niet de minister-president die de
verankeringsgedachte in 2007 nieuw leven inblies?
Deze week ondervroeg Mark Demesmaeker Steven Vanackere over het
crècheplan van de Brusselse regering. Brussel wil het tekort aan
opvangvoorzieningen voor kinderen wegwerken. Maar ze gaan hiermee hun
bevoegdheidsboekje te buiten. Dit staat zwart op wit in een advies van
de Raad van State. Kinderopvang is immers een gemeenschapsbevoegdheid.
Komt daar nog bij dat de regering Picqué exclusief Franstalige crèches
bouwt. En dit terwijl de nood aan opvang voor Nederlandstalige
kinderen nog steeds torenhoog is. Minister Vanackere kon nog niet
zeggen welke initiatieven hij zou ondernemen tegen deze
bevoegdheidsovertreding. Hij wil hiervoor samen zitten met minister
Anciaux, bevoegd voor Brussel. In de Commissie Brussel werd hierover
minister Anciaux ondervraagd. Die stelde dat deze
bevoegdheidsoverschrijding niet kon, dat hij hierover zal overleggen
met minister Steven Vanackere, en. dat hij het dossier op de tafel zal
leggen van de gemeenschapsdialoog.
Donderdag kwam Kris Van Dijck tussen in de commissie Cultuur rond de
inmiddels beruchte aankoop van het schilderij Oude man in een kroeg
van Adriaen Brouwer (1605/1606-1638) door de Vlaamse overheid voor
743.000 euro. Brouwer, waarvan wereldwijd slechts een 60-tal werken
bekend zijn die zich bijna allemaal bevinden in buitenlandse topmusea,
was een schilder met een op zijn minst een bijzondere levensloop. Hij
inspireerde Felix Timmermans voor zijn boek Adriaen Brouwer. Rond de
aankoop was controverse ontstaan omdat bleek dat hetzelfde schilderij
een paar maanden voordien bij Sothebys Amsterdam verkocht was voor
minder dan de helft van de prijs die minister Anciaux ervoor had
betaald. Kris had dan ook al via een schriftelijke vraag nagegaan of
er in de aankoopprocedure geen fouten gemaakt waren en Vlaanderen de
kans gemist had om het schilderij vroeger en voor veel minder geld aan
te kopen. Uiteindelijk ging de discussie rond de betrouwbaarheid van
de identificatie van het schilderij als een Brouwer door Sothebys
(voordien was die toewijzing namelijk betwist). Moest deze
identificatie niet extra bevestigd worden door nieuwe expertises? Kris
stelde vast dat dit eindigde in een welles-nietes tussen Sothebys en
bepaalde experten versus het KMSKA en andere experten. Kris sprak wel
zijn steun uit voor het aankoopbeleid op zich. Ervoor zorgen dat het
brede publiek kan genieten van dit soort uitzonderlijk Vlaams erfgoed,
en niet allen the happy few, is maatschappelijk belangrijk en mag best
ook wat geld kosten.
In dezelfde commissie kwam Piet De Bruyn dan weer tussen tijdens de
bespreking van de aanpassing van de cultuurbegroting 2008. Hij erkende
dat de minister er steeds weer in slaagt om het cultuurbudget te doen
stijgen, maar plaatste toch wel een aantal kritische bedenkingen bij
enkele nieuwe initiatieven van minister Anciaux. Zo stelde hij vast
dat de minister, naar aanleiding van groeiende kritiek vanuit de
kunstenaars over hun sociale situatie, remediërende initiatieven
opstart, vooral rond pensioenopbouw, gefinancierd met Vlaams
cultuurgeld. Maar fundamenteel gaat het over slecht werkende federale
wetgeving. Of hoe een federaal falen weer opgevangen wordt met Vlaamse
middelen. Hoe goedbedoeld ook, dit kan niet de bedoeling zijn. Piet
neemt zich dan ook voor om dit, samen met zijn federale collegas,
verder op te volgen. Daarnaast drong Piet er ook op aan dat bij elke
subsidieverdeling de objectiviteit, transparantie en gelijke
behandeling gewaarborgd zou worden. Ook dat zal verdere opvolging en
waakzaamheid vereisen.
Terwijl het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen (FIT)
betere resultaten boekt dan de vroegere Belgische Dienst voor
Buitenlandse Handel én Vlaanderen goede exportcijfers kan voorleggen,
roept de werking van het Agentschap voor Buitenlandse Handel opnieuw
vragen op. Dit Agentschap werd opgericht als aanvulling op de
gewestelijke exportpromotiediensten en staat onder meer in voor het
organiseren van buitenlandse handelsmissies. De Vaste Commissie voor
Taaltoezicht (VCT) stelde begin september vast dat er voor het
Agentschap geen taalkader bestaat dat de verdeling van de jobs tussen
Nederlands- en Franstaligen vastlegt. Gino De Craemer kaartte dit aan
in de commissie Buitenlandse Beleid. Volgens minister Ceysens zijn de
taalwetten op deze instelling van toepassing en geldt dus een paritair
taalkader. Gino vindt het vreemd dat een paritaire verdeling zomaar
wordt goedgekeurd en wees minister Ceysens erop dat de volledige
bevoegdheid voor Buitenlands Handel bij de deelstaten ligt. Hij stelde
tevergeefs de vraag wie nu de bestuursverantwoordelijkheid draagt en
vroeg de minister er nauwlettend op toe te zien dat het Agentschap de
bevoegdheden die het meekreeg, zou uitoefenen in de geest van het
Vlaamse regeerakkoord. Wordt dus vervolgd.
Helga Stevens ondervroeg de minister-president, sinds kort ook bevoegd
voor media, over de aandacht voor de Paralympics op de openbare
omroep. Ze had zich immers geërgerd aan de gebrekkige
mediabelangstelling bij deze organisatie. In schril contrast overigens
met de Olympische Spelen kort voordien. Zo kreeg de VRT-kijker bij het
behalen van de bronzen medaille van Jan Boyen (achtervolging piste)
enkel maar een pasfoto van de sporter te zien. Hoewel Kris Peeters
vond dat het altijd beter kan en de vraag van Helga terecht was, was
er volgens hem evenwel genoeg aandacht aan besteed in de media.
Overigens was het Paralympics Committee blijkbaar zelf geen vragende
partij voor meer live uitzendingen. Begrijpe wie kan!
Kamer
Een nieuwe zitting in de Kamer, een nieuwe situatie. Aangezien op 21
september de N-VA-leden besloten om de federale meerderheid niet
langer te steunen, en het kartel daarna ophield te bestaan, wijzigde
ook voor de N-VA in de Kamer een en ander. De N-VA vormde samen met
CD&V immers één fractie. Tijdens het Bureau van de Kamer, waar de N-VA
niet in zetelt, kondigde Servais Verheirstraeten (fractievoorzitter
CD&V) aan dat de gezamenlijke fractie CD&V/N-VA ophield te bestaan, en
dat CD&V voortaan op zichzelf een fractie vormt. Daarop meldde Jan
Jambon aan de voorzitter van de Kamer, Herman Van Rompuy, dat ook de
N-VA voortaan een aparte fractie zal vormen. Jan zal trouwens het
voorzitterschap van die nieuwe N-VA-fractie op zich nemen. Door een
eigen fractie te vormen verliest de N-VA weliswaar een aantal mandaten
(zoals het ondervoorzitterschap van de Kamer), maar dat is voor de
N-VA niet het belangrijkste. Belangrijker is dat de N-VA nu vrij en
ongebonden in de Kamer haar werk kan voortzetten. Consequent,
rechtlijnig en constructief, zoals altijd. En met Jan als
fractievoorzitter.
Peter Luykx diende maandag een wetsvoorstel in dat garanties moet
bieden voor een minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven. Hij
deed dit naar aanleiding van de nationale staking die maandag het land
verlamde. Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) sloot
in juni nog een akkoord met de vakbonden om slechts over te gaan tot
een staking indien alle andere pogingen tot conflictbeheersing
mislukten. Aangezien de vakbonden nu reeds vóór het sociaal overleg
beslisten om het werk neer te leggen, werd duidelijk dat het akkoord
tussen de minister en de bonden ten dode is opgeschreven. Peter pleit
daarom voor een hardere aanpak en roept de federale regering op om de
trein- en busreizigers niet meer in de kou te laten staan.
Voormalig Colombiaans presidentskandidate Ingrid Betancourt reist
dezer dagen de wereld rond om te getuigen over haar jarenlange
gijzeling door de extreemlinkse rebellen van de FARC en haar
bevrijding door het Colombiaanse leger. Dat zou ook het thema worden
van haar uiteenzetting in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Althans, dat was wat Sarah Smeyers verwachtte Helaas kregen de
Kamerleden een sentimentele boodschap over hoe mooi het wel niet is
dat wij in België met twee verschillende gemeenschappen zo vredevol
naast elkaar leven en hoe hard het haar zou spijten mocht daarin
verandering komen, voorgeschoteld. Doodjammer dat een dame met zoveel
allure zich zo gemakkelijk voor de belgicistische kar laat spannen. De
dag voordien was Betancourt al te gast bij ons koningspaar. Zou er
soms iets besmettelijks in de lucht hangen in Laken?
In de zaak van de moord op Joe Van Holsbeeck oordeelde het Brusselse
Hof van Assisen dat één van de daders, Adam G., niet schuldig was aan
roofmoord maar aan diefstal met geweld met ongewild de dood tot
gevolg. Eerder veroordeelde de Jeugdrechtbank de mededader, Mariusz
O., voor roofmoord. Het is niet aan het parlement, noch aan de
minister van Justitie om te oordelen of de uitspraken al dan niet
correct zijn. Wel is het vreemd dat in twee identieke zaken twee
verschillende uitspraken worden geveld. Dit brengt de rechtszekerheid
in het gedrang en wekt de indruk dat justitie met twee maten en twee
gewichten werkt. Parlementslid Els De Rammelaere ondervroeg minister
van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) daarover in de commissie. Helaas kon
hij geen afdoend antwoord geven omtrent de rechtsonzekerheid en
onbillijkheid die de uitspraken opwekken bij de publieke opinie. Wel
liet hij verstaan voorstander te zijn van de motiveringsplicht bij het
Hof van Assisen en zou hij daaromtrent een zoveelste studie laten
uitvoeren. Tussen de regels door kan begrepen worden dat de minister
het gebrek aan motivering ziet als oorzaak voor de verschillende
uitspraken. Op de vraag of Adam G. zijn straf al dan niet in ons land
zou mogen uitzitten, zoals door hem gevraagd, antwoordde de minister
negatief. De voorwaarde voor zijn uitlevering was het uitzitten van de
straf in zijn thuisland en dit zou worden uitgevoerd. Uiteraard wordt
dit dossier verder opgevolgd.
Flor Van Noppen was deze week weinig verrast toen minister van Energie
Paul Magnette (PS) aankondigde dat een beslissing over het
MYRRHA-project van het SCK nog niet voor morgen is. Flor ondervroeg de
minister hierover in de Commissie Bedrijfsleven. In mei had Magnette
beloofd tegen oktober te beslissen of de federale regering MYRRHA al
dan niet financieel zou ondersteunen. De minister grijpt nu voor de
zoveelste keer naar zijn geliefde vertragingsmechanisme: de
expertencommissie. Een commissie in de schoot van het Agentschap voor
Nucleaire Energie (ANE) in Parijs krijgt een half jaar de tijd om
Magnette te adviseren. Het is zeer de vraag in welke mate dit advies
onafhankelijk zal zijn, aangezien verschillende andere Europese landen
hun eigen agenda hebben met betrekking tot onderzoek naar
kernenergie. Flor vraagt nu met aandrang een debat in het parlement
over MYRRHA. Het wordt tijd dat de Vlaamse regeringspartijen Open Vld
en CD&V kleur bekennen in dit dossier en zich niet langer laten
gijzelen door de Parti Socialiste.
Senaat
In de Senaat heeft Louis Ide niet stilgezeten tijdens het
parlementaire reces. Door middel van het analyseren van verkregen
antwoorden op schriftelijke vragen, legde hij weer enkele fundamentele
verschillen bloot in de Belgische gezondheidszorg. Bovendien vond hij
in een antwoord van minister Arena verschillende fouten, waardoor de
controlefunctie van parlementairen moeilijk uit te voeren is. Op basis
van al de antwoorden stelde hij enkele dossiers samen, waarvan u de
webverwijzingen hieronder vindt. Voorts wordt ook in de Senaat alles
in stelling gebracht voor een nieuw parlementair jaar!
* Kinesitherapie: http://www.n-va.be/kinesitherapie
* Medische Radiologie: http://www.n-va.be/radiologie
* Gezondheidszorg asielzoekers: http://www.n-va.be/asielgezond
Auteur:
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be