ronteltap: âpublieke acceptatie van persoonlijke voeding, gebaseerd op
nutrigenomicsâ
Mw.ir. A. (Amber) Ronteltap:
âPublieke acceptatie van persoonlijke voeding, gebaseerd op
nutrigenomicsâ
15 okt 2008 13:30
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen Universiteit
Promotor: prof.dr.ir. J.C.M. Trijp van (Marktkunde en
consumentengedrag)
Co-Promotor: Dr. R.J. Renes
In de nabije toekomst is het mogelijk voeding af te stemmen op
individuele behoeftes, waarbij het genetisch profiel uitgangspunt is.
Amber Ronteltap onderzocht onder welke voorwaarden consumenten
producten op basis van deze innovatie, nutrigenomics geheten, zullen
accepteren. Nutrigenomics is een studie die zich richt op de
wisselwerking tussen voedingsstoffen en het menselijk genoom. De
discipline kan bijdragen aan gezondheidsbehoud en ziektepreventie door
inzichten te geven in specifieke aanpassingen in het voedingspatroon
van een individu. Voor haar proefschrift interviewde Amber Ronteltap
29 experts uit bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties,
overheid, media en wetenschap. Op basis van deze interviews en een
uitgebreid literatuuroverzicht, ontwikkelde de onderzoeker
verschillende toekomstscenarioâs om ter beoordeling voor te leggen aan
het algemeen publiek. Hieruit kwam een aantal voorwaarden voor de
acceptatie van nutrigenomics naar voren. De belangrijkste is
keuzevrijheid: de garantie dat er geen verplichting is tot het
registreren van een genetisch profiel. Voor de consument is het verder
belangrijk dat de nieuwe producten daadwerkelijk
(gezondheids)voordelen bieden, dat ze makkelijk in te passen zijn in
het dagelijks leven en dat er wetenschappelijke consensus bestaat over
het nut en de mogelijkheden van nutrigenomics.
Naast een peiling van de meningen van zowel experts als leken maakte
Ronteltap een analyse op basis van inzichten uit eerder
wetenschappelijk werk op dit gebied. De promovenda concludeert dat er
nog vele hindernissen genomen moeten worden voordat mensen massaal
producten kunnen en willen gaan gebruiken die aansluiten op hun
genetisch profiel. Naast beperkingen op het gebied van het vermarkten
van gepersonaliseerde producten is er volgens haar een duidelijke
kloof tussen de wensen van de consument en de verwachting van experts
over de haalbaarheid van deze wensen.
Titel proefschrift: Public acceptance of nutrigenomics-based
personalised nutrition â Exploring the future with experts and
consumers
Â
Meer over dit onderwerp
Routebeschrijving en gebouwen Wageningen
Directe internet uitzending van de promotie