ronteltap: âpublieke acceptatie van persoonlijke voeding, gebaseerd op nutrigenomicsâ Mw.ir. A. (Amber) Ronteltap: âPublieke acceptatie van persoonlijke voeding, gebaseerd op nutrigenomicsâ 15 okt 2008 13:30

Onderdeel: Wageningen Universiteit

Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen Universiteit

Promotor: prof.dr.ir. J.C.M. Trijp van (Marktkunde en consumentengedrag)

Co-Promotor: Dr. R.J. Renes

In de nabije toekomst is het mogelijk voeding af te stemmen op individuele behoeftes, waarbij het genetisch profiel uitgangspunt is. Amber Ronteltap onderzocht onder welke voorwaarden consumenten producten op basis van deze innovatie, nutrigenomics geheten, zullen accepteren. Nutrigenomics is een studie die zich richt op de wisselwerking tussen voedingsstoffen en het menselijk genoom. De discipline kan bijdragen aan gezondheidsbehoud en ziektepreventie door inzichten te geven in specifieke aanpassingen in het voedingspatroon van een individu. Voor haar proefschrift interviewde Amber Ronteltap 29 experts uit bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, overheid, media en wetenschap. Op basis van deze interviews en een uitgebreid literatuuroverzicht, ontwikkelde de onderzoeker verschillende toekomstscenarioâs om ter beoordeling voor te leggen aan het algemeen publiek. Hieruit kwam een aantal voorwaarden voor de acceptatie van nutrigenomics naar voren. De belangrijkste is keuzevrijheid: de garantie dat er geen verplichting is tot het registreren van een genetisch profiel. Voor de consument is het verder belangrijk dat de nieuwe producten daadwerkelijk (gezondheids)voordelen bieden, dat ze makkelijk in te passen zijn in het dagelijks leven en dat er wetenschappelijke consensus bestaat over het nut en de mogelijkheden van nutrigenomics.

Naast een peiling van de meningen van zowel experts als leken maakte Ronteltap een analyse op basis van inzichten uit eerder wetenschappelijk werk op dit gebied. De promovenda concludeert dat er nog vele hindernissen genomen moeten worden voordat mensen massaal producten kunnen en willen gaan gebruiken die aansluiten op hun genetisch profiel. Naast beperkingen op het gebied van het vermarkten van gepersonaliseerde producten is er volgens haar een duidelijke kloof tussen de wensen van de consument en de verwachting van experts over de haalbaarheid van deze wensen.

Titel proefschrift: Public acceptance of nutrigenomics-based personalised nutrition â Exploring the future with experts and consumers

Â

Meer over dit onderwerp
Routebeschrijving en gebouwen Wageningen
Directe internet uitzending van de promotie