Consument nog niet klaar voor voeding op maat
14 oktober 2008
In de nabije toekomst is het mogelijk voeding af te stemmen op
individuele behoeftes, waarbij het genetisch profiel uitgangspunt is.
NWO-onderzoeker Amber Ronteltap stelt dat de consumentenmarkt nog niet
klaar is voor deze zogeheten nutrigenomics. Ronteltap concludeert dat
er vele hindernissen genomen moeten worden voordat producten op basis
van nutrigenomics realiteit zijn. 15 oktober promoveert zij aan de
Wageningen Universiteit.
Nutrigenomics is een studie die zich richt op de wisselwerking tussen
voedingsstoffen en het menselijk genoom. De discipline kan bijdragen
aan gezondheidsbehoud en ziektepreventie door inzichten te geven in
specifieke aanpassingen in het voedingspatroon van een individu. Deze
vorm van gepersonaliseerde voeding sluit aan bij een bredere
marketingtrend om producten meer op individuen af te stemmen.
Experts
Voor haar proefschrift interviewde Amber Ronteltap 29 experts uit
bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, overheid, media en
wetenschap. Uit deze gesprekken blijkt dat er thans weinig
overeenstemming bestaat over belangrijke vragen als: Wat is
nutrigenomics precies, op welke termijn is het toepasbaar in de
praktijk en hoe wordt acceptatie door consumenten eigenlijk bepaald?
Consumenten
Op basis van de interviews met experts en een uitgebreid
literatuuroverzicht, ontwikkelde de onderzoeker verschillende
toekomstscenario's om ter beoordeling voor te leggen aan het algemeen
publiek. Uit een representatieve steekproef onder consumenten kwam een
aantal voorwaarden voor de acceptatie van nutrigenomics naar voren. De
belangrijkste is keuzevrijheid: de garantie dat er geen verplichting
is tot het registreren van een genetisch profiel. Voor de consument is
het verder belangrijk dat de nieuw te ontwikkelen producten
daadwerkelijk (gezondheids)voordelen bieden en dat ze makkelijk in te
passen zijn in het dagelijks leven. Ook hecht het publiek aan een
wetenschappelijke consensus over het nut en de mogelijkheden van
nutrigenomics.
Conclusies
Naast een peiling van de meningen van zowel experts als leken maakte
Ronteltap een analyse op basis van inzichten uit eerder
wetenschappelijk werk op dit gebied. De promovenda concludeert dat er
nog veel moet gebeuren voordat mensen massaal producten kunnen en
willen gaan gebruiken die aansluiten op hun genetisch profiel. Naast
beperkingen op het gebied van het vermarkten van gepersonaliseerde
producten is er volgens haar een duidelijke kloof tussen de wensen van
de consument en de verwachting van experts over de haalbaarheid van
deze wensen.
Dit onderzoek is gefinancierd door het NWO in samenwerking met het
Nationaal Regie-Orgaan Genomics via het programma De maatschappelijke
component van genomics onderzoek.
..............................
Meer informatie:
* Ir. A.R. (Amber) Ronteltap MSc, LEI Wageningen Universiteit &
Researchcentrum
* Amber.Ronteltap@wur.nl
* 0317-484432
* Promotie: 15 oktober
* Promotor: prof.dr.ir. Hans van Trijp
* Co-promotor: dr. Reint Jan Renes
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek