Nederlandse Politiebond


NPB: roostersoftware BVCM leidt tot CHAOS

Het gebruik van het nieuwe softwareprogramma dat de inroostering van het politiepersoneel zou moeten verbeteren de Basisvoorziening Capaciteitsmanagement leidt in de praktijk tot chaotische toestanden. De BVCM is momenteel in drie regiokorpsen operationeel (Drenthe, Noord-Holland Noord en IJsselland) en de problemen zijn daar niet van de lucht.

Morgen (donderdag 16 oktober) komen de politiebonden en de minister van BZK bijeen voor hun maandelijkse overleg. De NPB zal dan op aandringen op een zo snel mogelijk upgrade van de prestaties van de BVCM. Wat de NPB betreft moet de ingebruikname door alle korpsen (gepland vanaf 1 januari 2009) worden uitgesteld totdat de niet geringe mankementen van het huidige systeem overtuigend zijn opgelost.

De praktijkervaringen tot nu toe hebben twee zaken pijnlijk duidelijk gemaakt: 1). het programma staat bol van de technische onvolkomenheden en 2). er zijn op landelijk niveau veel te weinig deskundige mensen beschikbaar voor het functioneel beheer. Veelzeggend genoeg is het oplossen van een aantal cruciale problemen doodleuk doorgeschoven naar... juni 2009!

Roosteren op hoop van zege
In de drie korpsen die al met de BVCM werken, is de roosterplanning inmiddels volledig in de soep gedraaid. De planners hebben de grootste moeite op tijd fatsoenlijke werkroosters uit het ingewikkelde en blijkbaar van 'computerbugs' wemelende programma te krijgen. Aan de resultaten moet dan vaak ook nog het nodige gecorrigeerd worden op individueel niveau. Het doorvoeren van wijzigingen in lopende roosters is zeer bewerkelijk en leidt tot extra achterstand in het produceren van de volgende roosters. Het systeem voorziet niet in een totaaloverzicht, wat het werken voor de planners enorm bemoeilijkt en ertoe leidt dat het praktisch onmogelijk is om verlofaanvragen in behandeling te nemen.

Onduidelijkheid troef
Dienstroosters zijn pas zeven dagen van te voren te zien; inzicht in eerdere concept-roosters is onmogelijk. Dat is funest voor zowel de kwaliteit van de bedrijfsvoering als het sociale leven van de werknemers (afspraken maken over kinderopvang wordt daardoor bijvoorbeeld zeer moeilijk). De medewerkers hebben geen zicht op hun uren. Het is zowel voor hen als voor hun leidinggevenden onduidelijk wie wanneer waar in dienst moet komen; de gebruikelijke daglijsten bestaan niet meer. Ook levert het systeem geen enkel overzicht van aantal overuren, meer/minderuren, jaarplanuren en verschuivingsuren. Door dit laatste lijken ook de afspraken met de minister van BZK over de herinvoering van de verschuivingsvergoeding in het gedrang te komen.

Ondernemingsraden slaan alarm
Inmiddels heeft ook de medezeggenschap aan de bel getrokken, met name in Drenthe en Noord-Holland Noord. De voorzitter van de ondernemingsraad van dat laatste regiokorps, NPB-kaderlid Karin Rietveld, heeft over de ervaringen met BVCM zelfs een brandbrief geschreven aan het overkoepelende overlegorgaan van alle ondernemingsraden binnen de politieorganisatie (de COP). Kern van haar betoog: voorkom de invoering van het huidige BVCM-systeem in alle andere korpsen, want dan zal het leed niet meer te overzien zijn!

De NPB deelt haar zorgen en zal dat de minister morgen op niet mis te verstane wijze duidelijk maken.

Gepubliceerd op 15 oktober 2008 door Dick Harte.

Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding: Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2008.