Consument beter beschermd tegen misleidende handelspraktijken
Nieuwsbericht | 15-10-2008
Consumenten krijgen betere bescherming tegen misleidende en agressieve
handelspraktijken van ondernemingen. Dit blijkt uit een wet van
minister Hirsch Ballin en staatssecretaris Heemskerk van Economische
Zaken die op 15 oktober 2008 in werking treedt.
In de wet staat wanneer sprake is van een oneerlijke handelspraktijk.
Ook is een zwarte lijst opgenomen waarin gedragingen zijn opgenomen
die onder alle omstandigheden oneerlijk of agressief zijn en wordt
aangegeven in welke gevallen onder alle omstandigheden sprake is van
agressieve praktijken. Bijvoorbeeld als op bedrieglijke wijze de
indruk wordt gewekt dat de consument al een prijs heeft gewonnen of
zal winnen als er in feite geen sprake is van een prijs of een ander
soortgelijk voordeel.
Misleidend is als bijvoorbeeld een producent een vertrouwens-,
kwaliteits- of ander soortgelijk label gebruikt zonder daarvoor de
vereiste toestemming te hebben gekregen. Of wanneer een handelaar
beweert dat een product door een openbare of particuliere instelling
is aanbevolen, erkend of goedgekeurd terwijl dat niet het geval is.
Indien sprake is van een overtreding van het verbod op oneerlijke
praktijken kan de consument een (civielrechtelijke) procedure
aanhangig maken bij de rechter.
Meer informatie
* Oneerlijke handelspraktijken aangepakt