Digitale ervaring onmisbaar in overlevingsstrijd van marketingbureaus

15/10/2008 12:43

Text 100 B.V.

AMSTERDAM, 15 oktober 2008 - Een op de vier organisaties zijn van plan -of hebben al plannen liggen- om binnen een jaar over te stappen naar een marketingbureau met ruime digitale ervaring. Deze stelling is gebaseerd op een nieuw onderzoek van het internationale full service marketingbureau Sapient (NASDAQ: SAPE).

Ruim 500 marketing managers uit Nederland, Groot-Brittannië, Zwitserland en Zweden werden ondervraagd naar wat kenmerkend moet zijn aan een 'marketingbureau van de toekomst' en aan welke topkwaliteiten een dergelijk bureau moet voldoen. Hieruit blijkt dat marketeers het vooral belangrijk vinden dat er meer gebruik wordt gemaakt van digitale marketing. Daarbij werd "pull interaction" genoemd, zoals sociale en interactieve media, die meer voorkeur geniet dan de traditionele "push interaction" via massamedia. Van alle landen ligt Nederland voorop in het toepassen van digitale media. Groot-Brittannië eindigt als laatste.

Op basis van deze onderzoeksresultaten heeft Sapient's marketing services groep, Sapient Interactive, een Top Vier samengesteld die van belang is voor elk 'Marketingbureau van de Toekomst':


1. De kennis van digitale marketing is cruciaal en moet worden aangeboden als volledig dienstenpakket

De behoefte aan deskundigheid in digitale marketing vormt een bedreiging voor de traditionele technieken zoals direct marketing. Veel van de ondervraagden voorspellen dat het niveau van digitale marketing met 45% groeit in de komende twaalf maanden. De grootste groei wordt verwacht in Duitsland met een stijging van 63%, gevolgd door Zwitserland (42%), Groot-Brittannië (24%) en Zweden (22%). Nederland is op dit moment het meest actief in digitale marketingactiviteiten. De verwachte groei is daarom minder groot dan bij de overige landen (17%). Een op de vier bedrijven wil en gaat binnen een jaar van marketingbureau veranderen. Deze groep geeft aan over te stappen naar een bureau met meer kennis van digitale media. Zwitserse bedrijven zijn het meest onzeker over de kennis van hun huidige dienstverlener in digitale marketing. Ruim 30% geeft aan geen vertrouwen te hebben in de digitale vaardigheden van hun marketingbureau of twijfelt hieraan. In Nederland ligt dit percentage een stuk lager, namelijk 5%.


2. Wees creatief en begrijp het merk

De meest belangrijke en vereiste kenmerken van marketingbureaus zijn creativiteit (88%), het laten zien van kennis van het merk (80%) en het begrijpen van consumentengedrag (72%).


3. Maak meer gebruik van "pull interactions" en virtuele communities

Bij het betrekken van de consument bij het merk, ziet ruim 75% van de marketing managers liever dat het marketingbureau "pull interactions" gebruikt in plaats van de traditionele "push" campagnes. Deze groep noemt als voorbeeld het inschakelen van online communities als Hyves. Het onderzoek laat zien dat Nederlandse en Britse marketeers het minst interesse tonen in sociale netwerken, terwijl Zwitserse en Duitse bedrijven de consument graag via online communities wil benaderen.


4. Uitvoeren waar je zelf voor staat

Bijna de helft van alle ondervraagden (49%) vindt het belangrijk dat een marketingbureau zelf een bijdrage levert aan de aangeraden sociale netwerken en digitale media.

"Deze resultaten vormen een wijze les voor marketingbureaus. Bij Sapient zien wij dat Noord-Amerikaanse bedrijven de digitale marketingtechnieken vaker toepassen dan Europese bedrijven. Toch geeft ruim 30% van de ondervraagden in Europa aan geïnteresseerd te zijn in het verkennen van publieke en persoonlijke virtuele gemeenschappen om zo hun doelgroep te begrijpen," aldus Arnoud van Druten, Managing Director Sapient Netherlands over de trends tussen Noord-Amerika en Europa.

"Het 'Marketingbureau van de toekomst' is er één die naadloos kennis van consumenten en producten kan vertalen in een intelligente digitale marketingstrategie," concludeert Arnoud van Druten. "De resultaten laten inderdaad zien dat er in de deelnemende landen een stijging wordt verwacht in het toepassen van digitale marketing. Sapient is dankzij het serviceaanbod van marketing en technologie in een goede positie om bedrijven te ondersteunen bij het integreren van digitale campagnes in de marketingmix."

Over het Marketingbureau van de Toekomst onderzoek

Het Marketingbureau van de Toekomst onderzoek is in augustus 2008 in opdracht van Sapient uitgevoerd door Redshift Research. Het onderzoek meet huidige en toekomstige gebruik van digitale marketingactiviteiten onder 500 Europese bedrijven met meer dan 1.000 werknemers. Aan dit onderzoek namen bedrijven uit Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Zwitserland en Zweden deel.

Over Sapient

Sapient, een internationaal service bureau bestaande uit twee groepen - Sapient Interactive en Sapient Consulting - ondersteunt cliënten bij het ontwikkelen en groeien in een toenemende complexe markt. Sapient Interactive biedt merk- en marketingstrategieën, bekroond creatief werk, webontwerp- en ontwikkeling, en gerichte deskundigheid. Sapient Consulting biedt business- en IT-strategieën, proces- en systeemontwerp, implementatie, outsourcing services als test, onderhoud en ondersteuning.

Sapient's passie voor het succes van haar cliënt - bewezen door de eigenschap om samenwerkingen aan te moedigen, te innoveren en uitdagende problemen op te lossen- is het onderwerp van case studies van Harvard- en Yale-studenten over leiderschap en organisatorisch gedrag. Toonaangevende cliënten als LOI, BP, Essent Energie, Hilton International,Sony Electronics en Verizon vertrouwen op Sapient's werkwijze om groei en marktmomentum te creëren. Sapient voert werkzaamheden uit in Noord-Amerika, Europa en India - met het hoofdkantoor gelegen in Boston. Bezoek voor meer informatie www.sapient.nl.

Sapient is een geregistreerd merk van Sapient Corporation





http://www.sapient.nl

http://www.text100.nl