Gemeente Montferland

Ruimtelijke en financiële mogelijkheden gemeentelijke huisvesting.

De gemeenteraad heeft op 3 juli 2008 het programma van eisen voor het gemeentehuis vastgesteld. Op basis hiervan presenteert het college de onderzoeksresultaten naar de ruimtelijke en financiële mogelijkheden van gemeentelijke huisvesting. Om te komen tot definitieve huisvesting moeten nog vele stappen gezet worden, waarvan het raadsvoorstel een eerste is. Het college doet 3 aanvullende voorstellen op het programma van eisen:

- de multifunctionele zaal;

- de bibliotheek. Met name de combinatie gemeentehuis - bibliotheek kan voor de inwoners voordelen betekenen;

- parkeervoorzieningen op of rond de locatie gemeentewerf Didam door het mogelijk verhuizen van de gemeentewerf naar Matjeskolk in Beek. Op deze wijze kan de bereikbaarheid voor bezoekers en personeel goed geregeld worden.

Ruimtelijke haalbaarheid
Op grond van het raadsbesluit van 3 juli 2008, de gehanteerde uitgangspunten aangevuld met onderzoeksresultaten van het college, zijn er 3 varianten te onderscheiden:

- Optie 1a: nieuwbouw Didam, ruim plangebied (betreft locatie gemeentehuis, bibliotheek en postkantoor).

- Optie 1b: nieuwbouw Didam, beperkt plangebied (betreft locatie gemeentehuis).

- Optie 2: verbouw (betreft hergebruik van alle bestaande bouwdelen en uitbreiding locatie bibliotheek en postkantoor).

Op basis van het door stedenbouwkundig bureau Royal Haskoning uitgevoerde ruimtelijk haalbaarheidsonderzoek stelt het college voor optie 2 (verbouw Didam) te laten afvallen en te concluderen dat optie
1b (nieuwbouw Didam, beperkt plangebied) het beste alternatief is. Dit voorstel kan het centrumgebied Didam een goede stedenbouwkundige impuls geven. Daarbij garandeert deze optie de meeste efficiënte bedrijfsvoering voor de gemeentelijke organisatie.

Projectmanagement, beheer en eigendom
Het college stelt de raad voor om ten aanzien van de investering te kiezen voor een risicodragend projectmanagement en participatie door een externe marktpartij waarbij de financiële risicos voor de gemeente geminimaliseerd worden. Ook het beheer en exploitatie van de gemeentehuizen door een externe partij kan in het verdere onderzoek betrokken worden. Het gaat daarbij om zowel de locatie Didam als de optimale frontoffice in s-Heerenberg, waar burgers blijvend terecht kunnen voor 80 % van de burgervragen. De historische gebouwen behouden daarbij hun bijzondere status.

Financiële haalbaarheid
De gemeenteraad heeft vastgesteld dat de definitieve huisvesting budgettair neutraal gerealiseerd moet worden. Dit betekent dat de huisvestingslasten niet hoger mogen zijn dan de huidige lasten, zodat de plannen niet leiden tot extra lastendruk voor de inwoners. Om hiervoor een goede vergelijking te maken zijn de gemiddelde huisvestingslasten incl. noodzakelijke investeringen voor een periode van ca. 40 jaar vergeleken. Op basis van deze vergelijking stelt het college de raad voor om het gunstigste alternatief, optie 1b (nieuwbouw), met een gemiddelde jaarlast van circa 1,5 mln verder uit te werken.

Centrale huisvesting biedt de mogelijkheid om maximale voordelen te behalen op zowel de exploitatie als bedrijfsvoering. Optie 1a valt in het voorstel af.

Voorzetting van de huidige tijdelijke huisvesting op verschillende locaties zou in de toekomst overigens steeds meer geld kosten (gemiddelde jaarlast van circa 2,2 mln). Met de keuze voor optie 1b kan het gemeentehuis budgettair neutraal gerealiseerd worden. Daarbij worden tevens de beperkingen van de huidige locaties opgelost, kan een stedenbouwkundige impuls worden gegeven aan het centrum van Didam én wordt de dienstverlening naar de burgers verbeterd.

In totaliteit is nieuwbouw goedkoper dan voortzetting van de huidige tijdelijke huisvesting op verschillende locaties. Nieuwbouw leidt echter tot tijdelijke hogere lasten ten opzichte van de huidige gemeentebegroting. Om dit effect te egaliseren worden er 2 mogelijkheden voorgesteld:

- Interne financiering (in eigen beheer) d.m.v. een vrij te maken egalisatiereserve kapitaallasten. Op termijn kunnen de voordelen ten gunste worden gebracht van de gemeentebegroting.
- Externe financiering (door externe partij) d.m.v. huur of huurkoop van een ontwikkelaar/ verhuurder.

Tot slot
Ook overige financiële aspecten zoals BTW en subsidiemogelijkheden zijn in het onderzoek betrokken. De gemeenteraad besluit aan de hand van bovenstaande beslispunten over het vervolgtraject.


- Raadsvoorstel

- Raadsbesluit