Gemeente Nijkerk


Nieuwe geleidewerken bij de Arkersluis

De ingang van de Arkersluis is 9 meter breed en diverse vrachtschepen zijn 8.5 meter breed. Om te voorkomen dat de sluis beschadigd wordt bij de invaart van de vrachtschepen, staan er aan beide zijden van de Arkersluis staan houten geleidewerken waar de schipper zijn schip op kan laten vallen waardoor hij recht voor de sluis komt met zijn schip.

Deze houten geleidewerken staan sinds 1987 bij de Arkersluis en zijn op de waterlijn ernstig ingerot. Vervanging in 2008 is noodzakelijk.

In 1987 kwamen er 650 vrachtschepen naar Nijkerk toe die gezamenlijk 270.000 ton goederen aanvoerden. In 2007 is dit gegroeid naar 1374 vrachtschepen en 1.052.200 ton aan goederen.
De schepen zijn inmiddels bijna allemaal voorzien van een kopschroef en de afmetingen van de schepen nemen toe.

De gemeente Nijkerk heeft voordat ze besloot om de geleidewerken te vervangen voor nieuwe houten geleidwerken enkele gesprekken gevoerd met de gebruikers van de geleidewerken, de beroepsschippers. Uit deze gesprekken is gebleken dat de schippers liever een stijf geleidewerk (staal) hebben dat niet veert. Een andere wens is de zichtbaarheid van de geleidewerken. Als de vrachtschepen leeg zijn ligt de kop van het schip soms wel 4 meter boven het water. Door de zogenaamde dode hoek voor het schip kunnen de schippers nu niet zien waar de huidige geleidewerken beginnen. Door de eerste palen 4.5 meter hoog te maken is dit probleem opgelost. De gemeente heeft vervolgens in nauw overleg met de schippers een ontwerp laten maken van een stalen geleidewerk. De wensen van de schippers zijn hierin verwerkt.

Net als op vele andere locaties in Nederland is ook gekozen voor palen die niet behandeld worden met een verfsysteem. De palen mogen roesten en doordat er een extra dikke wand neemt kan dit zeker 40 jaar mee. Om de palen in het donker goed te kunnen zien wordt de bovenzijde van de beginpalen voorzien van een witte coating en verlichting.

Uit de bestaande houten geleidewerken komt hout vrij waarvan aan de binnenzijde van de sluis een nieuwe wachtplaats voor de recreatievaart gemaakt wordt. In tegenstelling tot de oude steiger wordt er nu een verbinding met de wal gemaakt.

De werkzaamheden starten 15 oktober en zijn eind december afgerond. De scheepvaart zal niet gestremd zijn tijdens de werkzaamheden.