Ingezonden persbericht




PERSBERICHT
15 oktober 2008

Telegraaf Media Nederland en Respectance samen in online herdenken

TELEGRAAF MEDIA NEDERLAND SLUIT PARTNERSHIP RESPECTANCE.NL

DELA STEUNT HET INITIATIEF

Telegraaf Media Nederland sluit een partnership met Respectance.nl, de Nederlandse variant van het grootste sociale netwerk ter wereld dat zich puur richt op het herdenken van overleden personen. Coöperatieve vereniging DELA, heeft reeds aangegeven onderdeel te willen worden van dit initiatief om de dienstverlening richting haar 3 miljoen verzekerden uit te breiden. De site is een initiatief van het Nederlandse Respectance Holding, en geeft internetgebruikers de mogelijkheid om overleden familieleden, kennissen, maar ook bekende persoonlijkheden te herdenken. In de Verenigde Staten is dit emo-sociale netwerk een jaar na oprichting al een groot succes.

Op community website Respectance.nl kunnen gebruikers een herdenkingspagina (Tribute) aanmaken voor hun dierbaren, voorzien van tekst, foto's, filmpjes en muziek. Bezoekers kunnen de Tributes bekijken en hun eigen ervaringen, foto's en beelden delen en toevoegen. Zo ontstaat er een rijke en informatieve omgeving over het leven van personen, waarbij ervoor gekozen kan worden om een Tribute openbaar te maken of slechts toegankelijk voor geselecteerde gebruikers.

De website is zeer gebruiksvriendelijk en heeft in de VS reeds duizenden profielen. In eigen land is ervoor gekozen Respectance te lanceren met een strategische mediapartner. Telegraaf Media Nederland zal actief ondersteuning bieden om Respectance ook binnen Nederland te laten uitgroeien tot het grootste sociale netwerk voor het herdenken van bekende en onbekende overledenen.

De exploitatie van de website, het vormen van partnerships en een aantal e-commerce activiteiten worden ondergebracht bij de digitale uitgeeftak van het Nederlandse mediaconcern. Zo zal het grote internetbereik van Telegraaf Media Nederland worden ingezet en worden op relevante momenten Tributes aangemaakt voor sterfgevallen die ook terugkomen in de nieuwsvoorziening van het mediabedrijf. Daarnaast worden er mediaconcepten ontwikkeld, waaronder mogelijk een TV programma, dat zal gaan over het herdenken van personen en de rol van Internet hierin.

Richard Derks, een van de oprichters van het emo-sociale netwerk: "De actuele berichtgeving van de nieuwsmedia binnen Telegraaf Media Nederland en het grote bereik in zowel print als internet was voor ons de reden om samen te werken met dit mediabedrijf in de vorm van een partnership. Behalve de zeer goed gelezen familieberichtenpagina in De Telegraaf is er duidelijk een behoefte in het concern om ook ervaring op te doen met het herdenken van overledenen op Internet".

Voor Telegraaf Media Nederland biedt Respectance.nl de mogelijkheid een extra dimensie toe te voegen aan statisch nieuws. Maurits van Rijckevorsel, Internet Uitgever bij Telegraaf Media Nederland: "Wij zien de berichtgeving over sterfgevallen op Respectance als een logische extensie van de familieberichten zoals men die kent in o.a. De Telegraaf en overige regionale en lokale titels binnen ons mediabedrijf. Uiteindelijk zal ook voor dit onderwerp gelden dat veel van de berichtgeving zijn weg vindt naar Internet. Met Respectance bieden wij de mediaconsument een service om dit eenvoudig te kunnen doen."

De samenwerking is een nieuwe ontwikkeling op het gebied van `user generated content', inhakend op de toenemende manifestatie van internetgebruikers die zich uiten over dit onderwerp. Met Respectance.nl

wordt niet gemikt op zoveel mogelijk bezoekers, maar op optimaal gebruik door de bezoekers: de toegevoegde waarde van de site voor de gebruikers staat voorop.

Op termijn zal het ook mogelijk worden om vanuit Respectance te publiceren naar meerdere Nederlandse dagbladen in de vorm van overlijdensadvertenties. Van Rijckevorsel: "Wij denken dat een samenwerking met Respectance.nl kansrijk is vanwege hun ervaring op dit gebied, de delicate wijze waarop het onderwerp wordt behandeld en het bewezen succes in het buitenland van Respectance."

Martin Kersbergen, woordvoerder van DELA: "Respectance.nl past goed bij onze coöperatieve vereniging. DELA zorgt niet alleen voor perfecte, persoonlijke dienstverlening, voor en tijdens de uitvaart, maar helpt nabestaanden daarna ook de draad van het leven weer op te pakken. Herinneren hoort daarbij. Met dit initiatief krijgen nabestaanden de mogelijkheid hun dierbaren op een mooie, persoonlijke manier te herdenken en te herinneren."

Telegraaf Media Nederland en Respectance zullen vandaag toelichting geven op de samenwerking. Beide partijen zijn vertegenwoordigd op een door de World Association of Newspapers georganiseerde conferentie in Amsterdam over digitale ontwikkelingen binnen de uitgeverijen van dagbladen.

Over Respectance Holding
Respectance Holding is in 2006 opgericht door Todd Wilkinson (CEO) en Richard Derks (CMO). Het is een Sociaal Netwerk Services onderneming, dat zich bezig houdt met emo-sociale communities rond het delen van herinneringen en belevingen.
Respectance is gefinancierd door Big Bang Ventures en Soldid Ventures, nadat een "angel investor" het team had voorzien van het startkapitaal.
Repectance heeft kantoren in Amsterdam, San Francisco (VS) en Krakau (Polen)

Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat een belangrijk gedeelte van de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, Basismedia, Telegraaf Tijdschriften Groep, Pilarczyk Media Groep, Telegraaf Productiehuis en Librium TV. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse 'out of home TV' netwerken en een aantal videoproductiehuizen. Dat maakt Telegraaf Media Nederland tot het eerste complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.

Over Dela
DELA heeft ruim 100 vestigingen, zo'n 1.000 medewerkers en 3 miljoen verzekerden. Daarmee is de coöperatieve vereniging Draagt Elkanders Lasten (DELA) marktleider in de Benelux. DELA helpt mensen al zeventig jaar tegen een eerlijke prijs met repatriëring, opvang, begrafenis, crematie, nazorg en financiële diensten op deze terreinen. DELA heeft het Keurmerk Uitvaartwezen en is sinds 2006 hoofdsponsor van het Nationaal Dames Volleybalteam.

Links:
http://www.respectance.nl
http://www.wan-press.org/digital2008

Noot voor de redactie (