Ingezonden persbericht


Wereldwijd onderzoek van IBM: Merendeel van reorganisaties mislukt

Veranderen van denkwijze en cultuur blijft grootste struikelblok

AMSTERDAM, 15 oktober 2008 - Meer dan de helft van reorganisaties bij bedrijven mislukt. Vooral de houding van werknemers en de bedrijfscultuur vormen de grootste obstakels bij het doorvoeren van veranderingen in een bedrijf. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek ´Making Change Work´, dat IBM (NYSE: IBM) vandaag presenteert.

Voor het onderzoek heeft IBM wereldwijd meer dan 1500 reorganisatiemanagers en projectleiders uit 15 landen ondervraagd. Bijna 60 procent van de veranderingsprojecten, haalt de doelstellingen niet of onvolledig. Veel bedrijven onderschatten de problemen die gepaard gaan met verandering. Zij moeten zich beter bewust zijn van de uitdagingen die een reorganisatie met zich meebrengt.

De belangrijkste hindernissen bij het doorvoeren van veranderingen in een bedrijf concentreren zich rond de mensen en de bedrijfscultuur. 60 procent van de ondervraagde directieleden en projectmanagers gaf te kennen dat het veranderen van de manier van denken en de houding van de mensen het grootste probleem was bij het doorvoeren van veranderingen in een bedrijf. Op de tweede plaats, met 49 procent, kwam het veranderen van de bedrijfscultuur. Deze problemen werden gekwalificeerd als belangrijker dan een tekort aan resources.

Bewust van de uitdagingen
Van de projecten werd 41 procent omschreven als "geslaagd". Binnen die geslaagde projecten is echter een duidelijk verschil te zien tussen bedrijven die zich bewust zijn van de uitdagingen van een reorganisatie en bedrijven waar die bewustwording nog niet bestaat. De 20 procent meest deskundige ondervraagden op het gebied van verandering, de zogenaamde "Change Masters", meldden een slagingspercentage van 80 - bijna twee keer zo hoog als gemiddeld -, terwijl de 20 procent minst deskundigen ondervraagden, de "Change Novices", slechts in 8 procent van de gevallen van succes konden spreken.

Edwin de Groot, verantwoordelijk bij IBM voor Organizational Change in de Benelux: "Ook in Nederland en België, waar ca. 70 bedrijven zijn ondervraagd, zien we dat bedrijven worstelen met de menselijke factoren en het succesvol afronden van een reorganisatietraject. In deze snel veranderende globale economie is het noodzakelijk dat bedrijven de vaardigheden en methoden ontwikkelen om verandertrajecten tot een goed einde te brengen. Er is namelijk nog steeds vaak sprake van onderschatting."

Aanbevelingen
De auteurs van het onderzoek hebben analyses uitgevoerd op het enorme verschil tussen het slagingspercentage van 80 van de Change Masters en de schamele 8 procent van de Change Novices. Ze kwamer er achter dat er een duidelijk verband bestaat tussen de kans van slagen van een project en vier belangrijke aandachtsgebieden. Wanneer de activiteiten binnen die aandachtsgebieden worden gecombineerd, laten ze een synergetisch effect zien dat groter is dan de som van de afzonderlijke voordelen. Projecten waarbij alle vier factoren in werden meegenomen, hadden gemiddeld een bijna dubbel zo grote kans van slagen.


1) Echt inzicht, echte acties - Organisaties die zich bewust zijn van de uitdagingen waarvoor ze bij het doorvoeren van veranderingen worden geplaatst, hebben een dubbel zo hoog percentage volledig geslaagde projecten, en 27 procent minder projecten die als problematisch of ronduit mislukt kunnen worden omschreven.


2) Solide methoden, solide voordelen - Een consequente en gestructureerde benadering van change management levert tastbare voordelen op. Respondenten die altijd specifieke en formele procedures voor change management hanteren, rapporteerden een slagingspercentage van 52 procent, terwijl diegenen die op basis van de situatie improviseerden niet verder kwamen dan 36 procent.


3) Betere skills, betere verandering - Het stimuleren van werknemers door hen bij de gang van zaken te betrekken is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle reorganisatie. 72 procent van de projectleiders is van mening dat betrokkenheid van medewerkers cruciaal is, en volgens 70 procent is eerlijke en tijdige communicatie van belang.


4) Juiste investering, juiste impact - Gemiddeld gaven organisaties ongeveer 11 procent van hun totale budget voor projecten uit aan veranderingsactiviteiten. De 20 procent die het beste presteerden, besteedde gemiddeld slechts 2 procent extra, maar gingen bij het investeren wel strategischer te werk. In plaats van eenvoudig "geld in een probleem te steken" investeerden zij in het creëren van bewustzijn ten aanzien van de complexiteit van het project. Ze gaven meer geld uit aan het opbouwen van skills omtrent verandering en aan het ontwikkelen van tools en methoden voor de lange termijn.

Het IBM onderzoek "Making Change Work" geeft een analytisch beeld van de problemen die bedrijven op dit moment tegen kunnen komen bij het doorvoeren van veranderingen. Het onderzoekt op welke manieren organisaties veranderingen kunnen aansturen en het geeft aan welke strategieën de meeste kans bieden op een geslaagde reorganisatie.

Meer informatie over dit rapport is te vinden op www.ibm.com/gbs/makingchangework About IBM
Meer informatie over IBM vindt u op www.ibm.com IBM
Jelmer Letterie
IBM Corporate Communications
06-204 339 83
jelmer.letterie@nl.ibm.com

123531.jpg This email was sent to jelmer.letterie@nl.ibm.com by jelmer.letterie@nl.ibm.com. Update Profile/Email Address | Instant removal with SafeUnsubscribe" | Privacy Policy. Email Marketing by 123550.jpg IBM | Johan Huizingalaan 765 | 1066VH | Amsterdam | Netherlands