'Feel the Chemistry' op de Studie Beurs

17/10/2008 09:45

Stichting C3

Den Haag, 16 oktober 2008

Op de Studie Beurs hebben van 8 tot en met 11 oktober meer dan 3400 scholieren kennis gemaakt met de studie- en beroepsmogelijkheden binnen de chemie op de interactieve stands van 'Feel the Chemistry'. Studenten probeerden de middelbare scholieren enthousiast te maken voor een chemiestudie, terwijl de werkenden met veel plezier informatie gaven over de beroeps- en carrièremogelijkheden in de chemische sector. Veel scholieren ontdekten dat werken in de chemie, life sciences of procesindustrie leuk en afwisselend is.

Er is een groot tekort aan afgestudeerde chemici op alle onderwijsniveaus. Dit tekort neemt de komende jaren alleen nog maar verder toe. In 2003 heeft de Stichting Communicatie Centrum Chemie (C3) het initiatief genomen om samen met de industrie, opleidingsinstellingen en belangenorganisaties de chemie onder de aandacht van jongeren te brengen. Een groot aantal partners steunt dit initiatief met de naam 'Feel the Chemistry': Akzo Nobel, Bedrijfstak PMLF, Dow Benelux, DSM, FeNeLab, KNCV, NWO CW/ACTS, Shell Nederland, Stichting PAS, VAPRO-OVP, VNCI en alle scheikunde- en hieraan gerelateerde opleidingen van de Nederlandse universiteiten. Ook de Regiegroep Chemie onderkent het probleem van een groeiend tekort aan goed opgeleide chemici en onderstreept het belang van het vergroten van de aantrekkingskracht van de chemie.

"Deelname aan de Studie Beurs is één van de centrale activiteiten van dit project", vertelt Hilde Bos, projectleider van 'Feel the Chemistry' bij C3. Op de Studie Beurs was 'Feel the Chemistry' daarom duidelijk aanwezig. Op het 'trendy' hbo- & wo-plein en de 'hippe' mbo-stand, onder andere uitgerust met borrelende waterkolommen, zwaailichten en videopresentaties, kwamen veel scholieren af. In de stand vertelden de studenten met verschillende opleidingen en jong werkenden bij Shell en Akzo Nobel enthousiast over hun ervaringen. Ze beantwoordden met veel plezier de uiteenlopende vragen van de geïnteresseerde scholieren: van 'Welke opleiding moet ik volgen om CSI-werk te kunnen uitvoeren?' tot 'Is er genoeg werk?'. Informatiefolders over de mogelijkheden in de chemie, life sciences en procesindustrie op verschillende opleidingsniveaus werden belangstellend meegenomen door de middelbare scholieren. Ook de gadget, een stressbal in de vorm van een gistcel, was erg populair onder de jongeren.

Op de stands werden ook activiteiten georganiseerd. Mad Science liet de middelbare scholieren door middel van spetterende optredens kennis maken met de chemie. Door middel van verschillende experimenten toonden ze de fascinerende eigenschappen van koolstofdioxide aan: van bubbelende drankjes tot magische bellen. "Dat chemie zo leuk kan zijn!", was de verbaasde reactie van een scholier. In de smaak viel de yoghurt-proef op de mbo-stand. Veel scholieren lieten zich verrassen door de 'verkeerde' kleur- en smaakcombinatie van de yoghurt. "Dat moet wel yoghurt zijn met een aardbeismaak", was de veel gehoorde reactie op de yoghurt met daaraan toegevoegd een rode kleur en een mintsmaak. Ook was op de mbo-stand het simulatieprogramma Foxboro aanwezig om vmbo-leerlingen het werk van een procesoperator te laten ervaren.

Door de verschillende activiteiten op de stands en goede informatievoorzieningen kreeg chemisch Nederland tijdens de Studie Beurs de aandacht van meer dan 3400 geïnteresseerde scholieren.

"De website is ook een belangrijk onderdeel van dit project", zegt Hilde Bos. "Dit jaar is de website zelfs vernieuwd. Naast alle informatie over opleidingen en beroepen in de chemie, life sciences en procestechniek is het ook mogelijk om korte videopresentaties te bekijken van werkenden in de chemische sector. Bovendien kunnen scholieren de mate van interesse voor de chemie bepalen door het doen van de test 'Do you feel the chemistry?'." De informatiefolders en de gadgets vestigen de aandacht nog eens extra op deze informatieve website.

Ook decanen en andere belangstellenden ontvangen de informatiefolders over de opleidingen en beroepen in de chemie, life sciences en procesindustrie. Om het project 'Feel the Chemistry' nog meer onder de aandacht te brengen, plaatst C3 advertenties op onder jongeren populaire websites, in jongerentijdschriften en studiekeuzegidsen.