Maastricht Aachen Airport


HALFJAAR BERICHT MAASTRICHT AACHEN AIRPORT
Persbericht 2008/13

Maastricht Airport 17-10-2008

Maastricht Aachen Airport heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar (1 april tm. 30 september 2008) een forse groei gerealiseerd ten opzichte van de halfjaarresultaten in 2007. Zowel het vracht als passagiersvervoer, de hoofdactiviteiten van de luchthaven, dragen hieraan bij.

Vrachtvervoer

In vergelijking met de eerste 6 maanden van boekjaar 2007/'08 steeg het vrachtvolume met 18% naar 46.000 ton. Hierbij groeide zowel de gevlogen als per truck vervoerde luchtvracht. De verwachting is dat er ook in het tweede halfjaar groei zichtbaar zal zijn, maar dat deze lager zal uitvallen als gevolg van de huidige economische omstandigheden. Zo heeft de vrachtmaatschappij AirBridge Cargo aangegeven de opname van MAA in haar netwerk tijdelijk uit te stellen. Gezien de behaalde groei en verwachte verdere stijging is extra capaciteit noodzakelijk. De luchthaven zal dan ook doorgaan met de voorbereidingen van de bouw van een nieuwe cargo-terminal en de aanleg van een nieuw platform welke naar verwachting eind 2009 zullen worden opgeleverd.

In dit eerste halfjaar startten de express vervoerders Dutch Air Cargo (voorheen Femex) en Amapola - Jetpack diensten van/naar MAA. Beide diensten dragen bij aan de gestegen vrachtvolumes en een verdere uitbreiding van dit product op de luchthaven is voorzien.

Passagiersvervoer

In vergelijking met de eerste 6 maanden van boekjaar 2007/'08 is het aantal passagiers dat van MAA gebruik maakte ruimschoots verdubbeld tot 155.000. Een lichte groei van het aantal charterpassagiers en substantieel meer vluchten van Ryanair zijn de hoofdredenen voor deze sterke groei. Ook het aantal General Aviation vluchten ontwikkelde zich positief. Hoewel voor het gehele budgetjaar 2008/'09 nog een substantiële groei van het aantal passagiers wordt verwacht, zal voor het jaar 2009/'10 worden uitgegaan van een stabilisatie van de passagiersaantallen.

Deze stabilisatie komt voort uit de door KLM al eerder aangekondigde beslissing om per november 2008 de verbinding tussen Schiphol en Maastricht niet meer te vliegen. Verder heeft de ingevoerde Ecotax er toe geleid dat Ryanair haar plannen voor uitbreiding van het aantal vluchten en bestemmingen vanaf MAA in de ijskast heeft gezet.

Cassatie ecotax

MAA is samen met Ryanair in cassatie gegaan bij de Hoge Raad tegen de ecotax. Kern van de rechtszaak is dat van de 56 miljoen passagiers in Nederland er 20 miljoen passagiers niet hoeven te betalen omdat zij slechts overstappen op Schiphol. Voor de concurrentiepositie van MAA en voor de toekomst van Ryanair in Nederland is het essentieel dat er gelijke tarieven voor iedereen gelden, zowel binnen Nederland als in Europa. Indien het verzoek tot een spoedcassatie wordt gehonoreerd, wordt begin 2009 een uitspraak van de Hoge Raad verwacht.

Expoitatie luchthaven Twente

MAA heeft recentelijk geparticipeerd in een tender voor de exploitatie van de luchthaven Twente. Momenteel wordt samen met de overheid onderzocht of er mogelijkheden zijn om de luchthaven Twente per zomerseizoen 2009 te openen voor charterverkeer.

Ontwikkeling Businesspark Aviation Valley

De ontwikkeling van het nieuwe aan de luchthaven grenzende Businesspark Aviation Valley verloopt zeer voorspoedig. Inmiddels is gestart met het bouwrijp maken van het eerste gedeelte van het in totaal ruim 100 hectare grote terrein. De uitgifte van gronden zal per
1 januari 2009 aanvangen, waarna de eerste gebouwen snel zullen verrijzen. Gelijktijdig wordt, deels in samenwerking met de omliggende gemeentes, begonnen met de aanleg van een nieuwe ringweg die aansluiting biedt op de reeds verbrede op- en afrit van de snelweg A2. De eerste bedrijven die zich op het nieuwe terrein gaan vestigen kunnen op korte termijn bekend worden gemaakt.

Ikverticket
Ryanair
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl
AKO
HOTELS

Part of the
Omniport Group.