Ingezonden persbericht

Tijd:15:08 (GMT+02:00)
Datum:17 Oktober 2008
Organisatie:Devoteam

Devoteam eerste Europese Telecom & Media Forum

Devoteam Telecom & Media hield gisteren, donderdag 16 oktober, haar eerste Europese Telecom & Media Forum in Brussel. Een honderdtal leidinggevende professionals uit de sector kwam op dit gespecialiseerde forum debatteren over de opportuniteiten en de uitdagingen in het telecom- en medialandschap.

Hoe pro-actief omgaan met het nieuwe medialandschap?' Brussel, 16 oktober 2008 Devoteam Telecom & Media hield gisteren, donderdag 16 oktober, haar eerste Europese Telecom & Media Forum in Brussel. Een honderdtal leidinggevende professionals uit de sector kwam op dit gespecialiseerde forum debatteren over de opportuniteiten en de uitdagingen in het telecom- en medialandschap."Surfing the right wave" Gastheer was Michel Bon, voorzitter van Devoteam's raad van bestuur en gewezen CEO van France Telecom. Het centrale uitgangspunt was de wijzigende behoeften en verwachtingen van de gebruikers van telecom- en mediatoepassingen. En uiteraard de hamvraag: hoe kunnen de actoren hier pro-actief mee omgaan? Meneer Bon illustreerde deze uitdaging op een prachtige manier met de metafoor van de surfer die de juiste 'wave' moet vinden, vervolgens ten volle moet benutten en tenslotte best ook heelhuids op het strand belandt. Technologie als motor van businessinnovatieSamen met Nicolas Darcet (Director Operations bij Orange), Philippe Axus (hoofd van het 'Centre of Innovation and Technology' van BNP Paribas), Franco Serio (CTO Italtel Italy), Giuseppe Bonacina (Country Manager Strategy, Marketing, Propositions & Professional Services BT Italy) en Francis Costamagna (International Business Development Devoteam) werd in een rondetafelgesprek geanimeerd gediscussieerd over de vraag hoe het beheersen van state-of-the-art technologie kan bijdragen tot businessinnovatie. Waar men unaniem op de dezelfde golflengte zat, was dat ook in financieel moeilijke tijden het van levensbelang is om in innovatie te blijven investeren. "Optimaliseer het gebruik van de return op reeds gemaakte investeringen. Ook en vooral voor je klant." Deze 'moeilijke' tijden stimuleren de creativiteit en de vraag naar innovatieve hefbomen die nieuwe business kunnen genereren of de huidige klantenbasis kunnen bestendigen. De ervaring van de verschillende panelleden leert bovendien dat het innovatieproces effectiever kan verlopen door gebruik te maken van goede partnerships. Het concrete voorbeeld werd gegeven van complete 'innovatiecommunities' waarin naast de telecomspelers ook plaats is voor de academische wereld, gebruikersgroepen en gespecialiseerde IT- en telecomtoeleveranciers als Devoteam. Vervolgens werden verschillende thema's in afzonderlijke sessies in detail besproken. ICT, telecom en media: een verhaal van convergerende wereldenIn een eerste sessie met als titel 'Telco 2.0: towards content mashup & audience business' werd verkend hoe het Web2.0 model op de verdere transformatie van de telecommunicatiesector toegepast kan worden. De sessie 'IPTV, a unique expertise from a service company' gaf een mooi beeld van het evolutiepad naar mediadiensten waarbij, gebruikmakend van IP-technologie, minstens dezelfde kwaliteit van TV-programma's gerealiseerd wordt. De 'OnePhone'-sessie illustreerde hoe het met Devoteam's OnePhone concept mogelijk is om met één enkele applicatie gesprekken zowel via publieke en private hot spots als via mobiele netwerken te voeren. Een mooi voorbeeld van convergentie ten dienste van de eindgebruiker. M-payment: nog steeds hype of echte take-off?In de sessie 'M-Payment: how to boost mobile commerce, banking and money transfer applications' werd geanalyseerd waarom m-payment, ondanks enkele grotere successen, globaal gezien nog geen algemene market take-off gekend heeft. Op basis van het m-payment-model en de gekende succesfactoren werden de toekomstige opportuniteiten in beeld gebracht. In een andere sessie werden andere Machine-to-Machine toepassingen verkend. Machine-to-Machine toepassingen zoals woningautomatisering en smart metering kennen momenteel immers een snelle groei. Naast de opportuniteiten werden ook de mogelijke problemen, zoals beveiliging en netwerkbelasting, onder de loep genomen.Technologie onder controleHoe voorkom ik dat nieuwe technologieën of diensten hals over kop worden geïntroduceerd? Antwoord: door het gebruik van controleerbare en stuurbare migratietechnieken en -oplossingen. In de sessies 'Service Platforms: migration challenges towards new telecom' en 'IMS/NGN: from service prototyping to network roll out' werd aangetoond hoe een operator snel nieuwe diensten kan introduceren en tegelijkertijd zijn huidige investeringen kan vrijwaren. Interaction management technieken zoals SIM, SCIM en IM-SSF en de migratie naar nieuwe generatie service delivery platformen werden in dit kader toegelicht. In dezelfde trant - hoe gecontroleerd en economisch verantwoord migraties realiseren - werden vervolgens oplossingen voorgesteld om de kwaliteit van de integratie of migratie van netwerkelementen en toepassingen te verhogen en de doorlooptijd in te korten. De sessie 'Test services: process, expertise and tools' illustreerde mooi hoe in een multi-vendor omgeving de juiste aanpak en de geschikte tooling essentieel zijn om een hoge kwaliteit en een snelle time-to-market te kunnen realiseren. Conclusie: de aanwezigen kregen op dit eerste Devoteam Telecom & Media Forum 2008 op het korte tijdbestek van een dag een visie op het wijzigende telecom- en medialandschap, de opportuniteiten en uitdagingen die daarmee gepaard gaan en een aantal mogelijke oplossingen. Wie meer wil weten, kan uiteraard steeds terecht bij Devoteam, de organisator van het event. Over Devoteam:Devoteam heeft een unieke markpositie als één van de weinige spelers met een belangrijke expertise in de drie convergerende domeinen: IT, telecom en media. Devoteam in België is ontstaan uit de fusie van vier bedrijven: de voormalige R&D afdeling van Nokia Siemens Networks in Herentals, het Guidance opleidings- en ontwikkelingscentrum in Brussel, eXpanded Media (ECM expert, voorheen deel uitmakend van Ubizen) in Leuven en Devoteam België, het IT services bedrijf in Brussel. Het Devoteam telecomexpertisecentrum heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot in 1892. Tot op vandaag ontwerpt, ontwikkelt en implementeert Devoteam netwerk- en telecomoplossingen voor globale spelers zoals Nokia Siemens Networks, Belgacom, en GSMA. Devoteam is de partner van marktleidende mediaspelers voor de ontwikkeling van IDTV-oplossingen en baanbrekende (interactieve) toepassingen die de wereld van TV, GSM, en pc dichter bij mekaar brengen. Devoteam's IT competenties beslaan oplossingen en gespecialiseerde diensten op het vlak van IT infrastructuur- en architectuur, 'systems, services & security management', software ontwikkeling (Java and .Net) en Entreprise Content Management (ECM). Dank zij deze uitzonderlijke mix van vakkundigheid en technologie kan Devoteam 'innoverende convergerende oplossingen' aanbieden. Devoteam experts kunnen de klant bijstaan als consultant, door mee te werken aan zijn projecten, door het realiseren van een project voor de klant, of door zijn mensen op te leiden. Het Devoteam opleidingscentrum biedt trainingen aan in de domeinen van telecom en ICT management, infrastructuur en ontwikkeling aan de TOP 500 bedrijven in België. Dit training centrum is een Microsoft Gold Certified Partner for Learning Solutions (CPLS) en een Authorized Sun Education Center (ASEC).De Devoteam Groep heeft zijn hoofdzetel in Parijs en is sinds 1999 op de Euronext beurs genoteerd. De groep toonde het laatste decennium een ononderbroken tweecijferige groei en winst. De Devoteam groep stelt meer dan 4200 mensen in 20 landen te werk en zal in 2008 meer dan 450 miljoen euro omzet realiseren. Contact: Devoteam Telecom & Media nvAtealaan 34B-2200 HerentalsTel.: 014 25 21 04Dirk De Bosscher, managing directorDirk.De.Bosscher@devoteam.comDaniel Eycken, marketing managerDaniel.Eycken@devoteam.com Devoteam Belgium nvKoningstraat 146, 1000 Brussel