Ingezonden persbericht


Belangeloze samenwerking leidt tot bijzondere campagne

Wereldhypotheek timmert opnieuw aan de weg

ASSEN, 14 OKTOBER 2008 ­ `Jij een hypotheek, zij een huis', dat is het centrale thema van de nieuwe campagne van Wereldhypotheek, die vanaf 20 oktober gaat lopen. Een flink aantal organisaties in de reclamesector werkten belangeloos mee aan de campagne van deze hypotheekbemiddelaar op ideële grondslag, die zelf 100% van de bedrijfswinst omzet in huisvesting in ontwikkelingslanden. Onder hen zijn Reclamebureau van het jaar S-W-H en Radio 538. Bijzonder aan deze campagne is de bijdrage van de lokale bevolking in de gebieden waar Wereldhypotheek haar huizen realiseert.

Onder leiding van art director Coert Buiting en fotograaf Vincent van de Wijngaard werden in Mid-Oost India de campagneborden geschilderd door mensen die in aanmerking komen voor een huis van Wereldhypotheek. Voor de visuals van de campagne werden zij vervolgens met hun borden gefotografeerd en gefilmd. Coert Buiting: "Dit is wel heel anders reclamemaken dan wij gewend zijn, door de omstandigheden, maar ook door de mensen. In het begin snapten ze niet zo goed waarom Nederlandse reclamemakers nu juist hen verkozen om de campagne mee te maken. Maar geleidelijk kregen ze er veel plezier in. Het schilderen ging goed, eigenlijk precies zoals we van te voren gehoopt hadden, en de mensen werkten graag mee. Overigens heeft de positieve levenshouding van deze mensen een grote indruk op ons gemaakt."

Voor deze campagne is er niet alleen samengewerkt met de lokale bevolking, maar is er ook een hele bijzondere samenwerking ontstaan tussen verschillende media- en communicatiebureaus. Wereldhypotheek heeft in haar netwerk allerlei organisaties voor zich weten te winnen die vrijwillig een deel van de campagne op zich hebben genomen. S-W-H leidt de campagne, Magic Group en Straight Premedia zorgen voor het beeldmateriaal, Mr. Ynk bouwt de nieuwe website, Impact verzorgt de PR, Radio 538 biedt gratis zendtijd en CBS zorgt voor de outdoor reclame. Coert: "Wereldhypotheek is zo'n prachtig concept. De hypotheek kost hetzelfde als bij de bank of een andere bemiddelaar, alleen in het geval van Wereldhypotheek wordt er iemand anders aan een huis geholpen. Het was super om daar ook ons steentje aan bij te dragen."

De campagne loopt vanaf 20 oktober en bestaat uit radio, outdoor + bussen, print en website.

Credits
Creatie: Coert Buiting en Bart van de Winkel
Strategie: Wouter van de Ridder
Account verantwoordelijk: Ellen Mesdag
Vormgever: Chris van der Werff
Productie: Brenda Veenstra (print), Ineke Koornstra (RTV), Jasper Baartmans (website) Klant verantwoordelijk: Gerald Holtvlüwer
Fotograaf: Vincent van de Wijngaard
Agentschap: Unit
Post Production: Magic Group
Lithograaf: Straight Premedia
Website bouwers: Mr. Ynk
Geluidsstudio: FC Walvisch
PR: Impact Communication Group

Wereldhypotheek is een bemiddelaar in hypotheken en aanverwante producten met de beste rente en voorwaarden in de Nederlandse markt en zonder winstoogmerk voor de aandeelhouders. De winst van Wereldhypotheek, afkomstig van de provisie die de banken op hypotheken verstrekken, wordt volledig aangewend voor huisvesting in ontwikkelingslanden. De missie van Wereldhypotheek is dus tweeledig: met de beste hypotheek voor de Nederlandse consument realiseert Wereldhypotheek tegelijkertijd een huis in India, Bangladesh of een ander ontwikkelingsland. Meer informatie: www.wereldhypotheek.nl