ProRail

Persbericht

23-10-2008

Veiligheid spoor in nederland op hoogste niveau

Het spoor in Nederland is veilig. Hoewel FNV Bondgenoten suggereert dat de kwaliteit van het spoor achteruit gaat, staat ProRail voor de veiligheid op en de kwaliteit van het Nederlandse spoor. ProRail deelt overigens de zorgen van de FNV over de krappe arbeidsmarkt voor spoorpersoneel. Zo constateerde ProRail-topman Bert Klerk al in mei van dit jaar dat âde spanning op het spoor toeneemt. Enerzijds meer treinen anderzijds minder personeel dat bereid is in de nacht en in het weekend te werkenâ.

Dat de veiligheid op het Nederlandse spoor van hoog niveau is valt onder meer op te maken uit de uitkomsten van de internationale benchmark van Europese spoorbedrijven. Daaruit komt de infrastructuur in Nederland als veiligste naar voren. Niet voor niets dat ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat in 2008 een veiligheidsvergunning aan ProRail afgaf.

De spanning tussen capaciteit voor het rijden van treinen en capaciteit voor onderhoud is een interessante en ingewikkelde opgave. ProRail zoekt 24 uur per dag naar de optimale combinatie van zo veel mogelijk treinverkeer over betrouwbaar en kwalitatief hoogstaand spoor. Veiligheid is daarbij leidend: als de situatie niet veilig is rijden er geen treinen.

De afgelopen jaren is er op het gebied van spooronderhoud veel veranderd. Innovaties hebben geleid tot doelmatiger onderhoud. Werd vroeger het spoor bijvoorbeeld nog gecheckt door een baanwerker die langs het spoor liep, tegenwoordig worden alle kritische elementen van het spoor door een zogenaamde meettrein met 120 kilometer per uur in kaart gebracht en gerapporteerd: Eén van de innovaties van ProRail waardoor meer onderhoud in minder tijd kan worden uitgevoerd.