AutoRai

Ford Focus 10 jaar lang toonaangevend in rijkwaliteit, design en innovatie

(10/28/2008)
In 1998 presenteerde Ford de eerste generatie van de Focus. Met zijn opvallende uiterlijk en toonaangevende design vormde hij destijds een radicale vernieuwing binnen het eentonige C-segment. Een schot in de roos bleek achteraf, want met een totaal van 6,5 miljoen verkochte exemplaren in een periode van 10 jaar is de Ford Focus een van de meest succesvolle modellen in de rijke Ford-historie.

Toen in oktober 1998 de eerste generatie van de Ford Focus in Europa zijn opwachting maakte, stond hem een zware taak te wachten. Hij was de opvolger van de succesvolle Ford Escort, een legendarisch model waarvan wereldwijd meer dan 20 miljoen exemplaren waren verkocht. Toch wist de nieuwe Focus al snel alle aandacht naar zich toe te trekken. Met zijn nieuwe naam, het revolutionaire âNew Edgeâ design en vooruitstrevende technologieën stond hij symbool voor Fordâs nieuwe manier van denken.

âNew Edgeâ
De eerste generatie van de Ford Focus werd gekenmerkt door het âNew Edgeâ design, een zeer innovatief ontwerp waarmee Ford zich radicaal onderscheidde van andere automerken. Dit kenmerkende design werd ook doorgevoerd naar het interieur, dat niet alleen een opmerkelijk aanzicht verschafte maar tevens een nieuwe kwaliteitsstandaard zette in het segment van de Focus.

De Focus, die leverbaar was als 3- en 5-deurs hatchback, sedan en Wagon, beschikte over de nieuwste technologieën op het gebied van veiligheid, rijdynamiek en motoren. Hulpsystemen als ABS, ESP en TCS zorgden in combinatie met een groot aantal airbags voor een optimale veiligheid. De meeste van deze technologieën worden nog steeds toegepast op de nieuwste modellen van Ford, waarbij veiligheid en prestaties hoog in het vaandel staan. De toenmalige nieuwe Zetec-motoren met 16-kleppen markeerden een sprong voorwaarts op het gebied van prestaties en brandstofverbruik.

Ford Focus ST en RS
Ford heeft, onder andere met de Focus, een toonaangevende reputatie opgebouwd als het gaat om rijdynamiek. De Ford Focus is volgens velen nog steeds de benchmark in zijn segment op dit vlak.

Reden de 'normale' uitvoeringen al indrukwekkend dynamisch, de extra sportieve Focus ST en RS deden daar nog een grote schep bovenop.

In 2001 lanceerde Ford de extra sportieve Focus ST met 170 pk benzinemotor en in 2002 volgde de legendarische Focus RS. De Focus RS was Fordâs nieuwste model in de iconische RS-reeks. Dat deze Focus RS zeer uniek was blijkt wel uit het feit dat 70 procent van het originele Focus-model werd vervangen door nieuwe onderdelen. Bovendien beschikte de Focus RS over een 215 pk sterke 2.0-liter turbomotor. Jaren na zijn introductie geniet de Focus RS nog steeds een ongekende populariteit onder liefhebbers en enthousiastelingen.

Best verkochte model ter wereld
De eerste generatie van de Focus was een ongekend succes. In maart 1999, vijf maanden na zijn introductie, waren in Europa al 100.000 exemplaren van de Focus afgeleverd en stonden nog eens 200.000 orders in bestelling. In 2001 werd de Focus met 917.000 stuks het bestverkochte model ter wereld. In 2002 herhaalde de Focus dit succes door opnieuw het best verkochte model ter wereld te zijn. Bovendien wist de Focus I wereldwijd meer dan 75 prijzen in de wacht te slepen, waaronder de prestigieuze titel âAuto van het Jaarâ in 1999.

De tweede generatie: een succesvol vervolg
In december 2004 maakte de tweede generatie van de Ford Focus zijn opwachting. Deze opvolger stond bol van de technologische innovaties. Hogere veiligheidsstandaarden, vernieuwde motoren, nóg betere rijeigenschappen en een omvangrijke standaarduitrusting zorgden ervoor dat de Focus II, net als zijn inmiddels legendarische voorganger, een enorm succes werd. Bovendien werden op basis van deze tweede generatie een MPV (Focus C-MAX) en een Coupé-Cabriolet versie geïntroduceerd.

In juni 2005, zes maanden na zijn introductie, waren al meer dan 100.000 exemplaren van de Focus II in Europa verkocht. Ook de Focus II viel vaak in de prijzen. In Nederland werd hij in 2007 gekroond tot âZakenauto van het jaarâ.

âkinetic Designâ
Begin dit jaar arriveerden de compleet vernieuwde Ford Focus 3-/5-deurs hatchback, 4-deurs sedan, Coupé-Cabriolet én de ruime Wagon in de Ford-showrooms. Deze nieuwe Focus onderscheidt zich op nadrukkelijke wijze van zijn voorganger dankzij het opvallende âkinetic Designâ. Dit nieuwe design van Ford, dat al eerder werd geïntroduceerd op de succesvolle S-MAX en Mondeo, kenmerkt zich door een trapeziumvormige grille, naar achteren gebogen koplampen en fraaie lijnen die resulteren in een krachtige uitstraling. Niet alleen het exterieur werd ingrijpend vernieuwd, maar ook het interieur onderging uitgebreide verbeteringen. Verder heeft Ford een aantal opvallende, geavanceerde features en veiligheidssystemen in haar nieuwste Focus verwerkt. Deze Ford is bijvoorbeeld voorzien van het Easyfuel Capless Refuelling System, het veelgeprezen doploze tanksysteem van Ford dat voorkomt dat de verkeerde brandstof wordt getankt. Nog zoân nieuwe techniek is de optionele Ford Power-knop, waarmee de auto gemakkelijk kan worden gestart, zonder gebruik van de contactsleutel. Ook op het gebied van veiligheid maakt de Focus gebruik van de allernieuwste technologieën.

Focus op het milieu: Flexifuel en ECOnetic
De Ford Focus is sinds zijn lancering in 1998 een van de meest schone en zuinige auto's in zijn segment. Verreweg de meeste verkochte Focussen in Nederland dragen een groen energielabel. Om Ford's betrokkenheid bij het milieu extra te benadrukken, zijn er Flexifuel en ECOnetic uitvoeringen geïntroduceerd.

De Ford Flexifuel modellen worden aangedreven door een aangepaste benzinemotor die zowel op reguliere loodvrije benzine als op bio-ethanol kan rijden. Op elke mengverhouding tot E85 (dat wil zeggen maximaal 85% bio-ethanol en 15% benzine) kan gereden worden. Door de gecombineerde toepassing van E85 en Fordâs Flexifuel-technologie kan de CO2 -emissie, tijdens de gehele levensduur van de auto, met 30 tot 80 % afnemen1.

De Focus ECOnetic laat zien dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO2 -uitstoot kunnen worden gerealiseerd met beproefde dieseltechnologie gekoppeld aan slimme, brandstofbesparende maatregelen. Aangedreven door een 109 pk (80 kW) 1.6-liter Duratorq TDCi met een roetfilter (DPF) bedraagt het gemiddelde officiële gemiddelde verbruik van deze auto slechts 4,3l/100 km en is de gemiddelde CO2 -uitstoot slechts 115 g/km.

Al 10 jaar een enorm succes
Sinds zijn introductie in 1998 is de Ford Focus een enorm verkoopsucces met wereldwijd in totaal meer dan 6,5 miljoen verkochte exemplaren. In Europa zijn er in tot nu toe in totaal 4,5 miljoen verkocht en in Nederland in totaal 160.000. Hiermee is de Focus een van de bestverkopende modellen van de afgelopen tien jaar.

Ford kijkt niet alleen terug op 10 zeer succesvolle jaren, maar kijkt ook vol vertrouwen naar de toekomst van de Ford Focus. Het zeer uiteenlopende modellenprogramma, variërend van de ultrazuinige ECOnetic tot de indrukwekkende RS, die begin 2009 wordt geïntroduceerd, is en blijft een van de sterkste in het C-segment.


1 Afhankelijk van de gebruikte grondstoffen voor, en de productie van, de brandstof E85.

Bron: EUCAR Concawe studie