Rechtsbijstandverzekeringen sterk in de lift

28/10/2008 16:47

Verbond Van Verzekeraars

Rechtsbijstandverzekeringen: veel gebruikt, goed gewaardeerd en sterk in de lift

Twee derde van de consumenten zegt tevreden te zijn over de juridische geschilbeslechting door hun rechtsbijstandverzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond van Verzekeraars. Rechtsbijstandverzekeringen nemen sterk in populariteit toe. In tien jaar tijd is het premie-inkomen van rechtsbijstandverzekeraars verdubbeld tot zo'n 600 miljoen euro per jaar. In Nederland zijn er onder meer zo'n 2,2 miljoen rechtsbijstandverzekeringen voor gezinnen afgesloten en 1,5 miljoen polissen voor rechtsbijstand in het verkeer. De polis wordt ook veel gebruikt: op iedere honderd 'gezinspolissen' komen jaarlijks gemiddeld dertien verzoeken om rechtshulp binnen.

Verandering in de persoonlijke levenssituatie - de gezinssituatie of de aankoop van een huis - is de meest genoemde aanleiding om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Het bieden van zekerheid op goede en goedkope juridische hulp, is de belangrijkste reden. Eenmaal in het bezit van een polis zegt negentig procent van de verzekerden het (zeer) waarschijnlijk te vinden de verzekering te verlengen. Ook raadt een meerderheid een rechtsbijstandverzekering aan bij familie of vrienden. Een op de drie mensen zónder rechtsbijstandverzekering heeft een dergelijk product niet in huis omdat men de premie te hoog vindt.

Schikken of procederen?

Uit het onderzoek komt naar voren dat juridische geschilbeslechting door een rechtsbijstandverzekeraar - of het dispuut nu wordt geschikt dan wel aan de rechter wordt voorgelegd - door een meerderheid van de polishouders positief wordt gewaardeerd. Consumenten schatten de deskundigheid van juristen van rechtsbijstandverzekeraars even hoog in als die van andere juridische dienstverleners en noemen met name de lagere kosten als onderscheidend kenmerk. Consumenten zijn ook tevreden over de door een verzekeraar geschetste verwachting van de tijdsduur en de uitkomst van een claim. In 28% van de gevallen leidde een geschil bij een rechtsbijstandverzekeraar tot een schikking. Bij 40% van de kwesties was begeleiding van een rechtsbijstandverzekeraar bij de gang naar de rechter nodig. Niettemin zou twee derde van de consumenten met een rechtsbijstandverzekering liever een schikking treffen dan lange procedures bij de rechter te moeten afwachten. Van de mensen zonder een rechtsbijstandverzekering geeft slechts een derde aan schikken te verkiezen boven procederen.

Tevredenheid troef

In het geval van een schikking blijkt een grote meerderheid (zeer) tevreden over de uitkomst. Slechts 15% blijft na een schikking met een ontevreden gevoel achter. Ook negen van de tien polishouders die hun zaak bij de rechter in hun voordeel beslecht zien, zijn daarover zeer tevreden (55%) of tevreden (45%). Opvallender is dat acht van de tien mensen die slechts een deel van de claim toegewezen kregen, daarover tevreden zijn. Zelfs onder mensen die een zaak verloren, zegt 8% tevreden te zijn over de uitkomst en is een derde noch tevreden noch ontevreden over de beslissing van de rechter (de helft van de verliezers van een rechtszaak zegt overigens wel ontevreden te zijn).





http://www.verzekeraars.nl